Gå til innhold

Er man fri når man er rik?

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Det er slitsomt å være på ferie hele tiden, kjedelig blir det også.

Nei, det blir det ikke. Det hele avhenger av din tilnærming, å dra til syden på all inclusive blir fort kjedelig (etter ca 5 minutter), men å fylle dagene med det man faktisk er interessert i er så langt unna kjedelig du kan komme.

At "ferie fort blir kjedelig" er nå for så vidt den dårligste unnskyldningen vi kunne hatt for å fortelle oss selv at vi er minst like lykkelig som alle andre og slett ikke kunne tenkt oss pengene.

Vi har fort for å henge oss opp i fortellingene om alle som sløser bort rikdom og ikke føler seg lykkelig. Det finnes også plenty av mennesker som *faktisk* bruker rikdommen til å nyte livet. For eksempel tidligere MySpace eier som fikk en solid slump for salget av selskapet, og nå reiser verden rundt med sin nye hobby, fotografering.. :)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En som kjøper Iphone til 10k eller felger til 20k eer vel i utgangspunktet ikke fattig, de som virkelig er fattige og lever på sultegrensen hadde aldri brukt disse summene på hverken mobil eller felger.

Jeg tror du forveksler fattige med den gjennomsnittlige nordmann her, men han er heller ikke fattig sånn egentlig og å blåse 10 eller 20K på diverse greier går som regel greitt, om det er fornuftig er en helt annen sak.

Det er ikke uvanlig i Norge å kjøpe seg iPhone for så å låne penger av slekt og venner til å kjøpe mat.

Selv fattige kan spare til fine ting, men det sier seg selv at det tar tid med 500-1000 kr å spare i måneden. Folk har gjerne kjøpt 2-3 nye ting innen de har fått betalt ned på de de allerede har kjøpt. Det kommer alltid noe nytt å kjøpe.

Gjennomsnittsnordmannen er fattig, de har eiendeler og kan bruke penger, men de er ikke mange måneder uten inntekt unna å miste det de eier og har. En som ikke kan greie seg 3-6 måneder uten inntekt bruker per definisjon penger over evne.

Problemet er ikke å kjøpe fine ting utover 3-6 månedslønninger stående på konto, det er når man kjøper ting for penger ned mot 0 kr på konto eller helt eller delvis på kreditt. Da er det game over hvis det oppstår noe uforutsett. Hvis vi sier at ei vanlig månedslønn er ca 30k så må folk skjønne at hvis de ikke har over 100k på konto så har de ikke noe å bruke på fjas og gadgets. Med mindre vaskemaskiona eller komfyren tar kveld så er det ikke rom for å kjøpe noe nytt.

Det er nettopp en av grunnene til at det er fint å bo i norge, det er ikke "game over" om noe uforutsett skjer.

AtW

Lenke til kommentar

Man er mye friere som rik for den fattige som lever fra hånd til munn hele livet må bare fortsette å løpe i hamsterhjulet dag ut og inn. 

Mange rike er jo nettopp i dette hamsterhjulet. De bruker masse tid på jobben sin og har ikke tid til barn og familie. Og jo mer de tjener, jo større forbruk blir de vant til. Vanlige folk folk med evne til å spare har mye mer frihet in my opinion.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Folk som tjener dobbelt så mye som meg evner ikke å spare en tiendedel av det jeg sparer. Jeg har kabelTV, bredbånd, forsikringer, mobilregninger, husholdningsutgifter, husleie, strømregning, transportutgifter, tv lisens, klesutgifter, bestiller ferske bakervarer og dagligvarer på døren men uansett bruker de langt mer enn meg og kommer det en filleutgift så faller hele korthuset deres sammen. Ja jeg bestiller takeout noen ganger også.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Spørsmålet var rik kontra "grei økonomi", ikke kontra så fattig at man såvidt klarer seg.

Endelig en som forsto spørsmålet.

Alle kan bli rike på sitt nivå ved å bruke mindre enn det de får inn, feks å begrense seg til å bruke 70% av det som kommer inn til livets kostnader.

Hvis rikingen skal bygge en fabrikk til 20 milliarder så er det ikke sikkert han har det mer enn helt greit økonomisk privat. Kanskje han til og med må gå ned på tilvendt standard for å få lavere utgifter privat. De rike får kun brukt pengene én gang slik som alle andre, de får ikke i pose og sekk.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Ja, dette er faren med å venne seg til et høyt forbruk. Fallhøyden blir stor. Man bør heller sette av penger og investere dem i noe smart slik at man får mer fleksibilitet og blir bedre rustet til å takle uforutsette situasjoner. Man blir ikke lykkeligere av flere gjenstander uansett. 

Folk som tjener dobbelt så mye som meg evner ikke å spare en tiendedel av det jeg sparer. Jeg har kabelTV, bredbånd, forsikringer, mobilregninger, husholdningsutgifter, husleie, strømregning, transportutgifter, tv lisens, klesutgifter, bestiller ferske bakervarer og dagligvarer på døren men uansett bruker de langt mer enn meg og kommer det en filleutgift så faller hele korthuset deres sammen. Ja jeg bestiller takeout noen ganger også.

Lenke til kommentar

Spørsmålet var rik kontra "grei økonomi", ikke kontra så fattig at man såvidt klarer seg.

Endelig en som forsto spørsmålet.

Alle kan bli rike på sitt nivå ved å bruke mindre enn det de får inn, feks å begrense seg til å bruke 70% av det som kommer inn til livets kostnader.

Hvis rikingen skal bygge en fabrikk til 20 milliarder så er det ikke sikkert han har det mer enn helt greit økonomisk privat. Kanskje han til og med må gå ned på tilvendt standard for å få lavere utgifter privat. De rike får kun brukt pengene én gang slik som alle andre, de får ikke i pose og sekk.

Forskjellen mellom fattig og rik er ikke hvor mange ganger man kan bruke pengene, men hvor mange av de man har. Det er meningsløst å framstille det som mengden er irrelevant.

AtW

Lenke til kommentar

Man må tenke i prosent uavhengig av om man er fattig eller rik. Hvis man stadig bruker 100% eller over 100% av det som kommer inn så har man et problem enten man er fattig eller rik.

Hvis man får til å leve for 70% av det som kommer inn (mindre hvis det kommer inn veldig mye) så har man forutsetninger for å lykkes.

Hvis man har 10 millioner og bruker 15 så har man et problem like fult som om man har 10k og bruker 15k.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Man må tenke i prosent uavhengig av om man er fattig eller rik. Hvis man stadig bruker 100% eller over 100% av det som kommer inn så har man et problem enten man er fattig eller rik.

Hvis man får til å leve for 70% av det som kommer inn (mindre hvis det kommer inn veldig mye) så har man forutsetninger for å lykkes.

Hvis man har 10 millioner og bruker 15 så har man et problem like fult som om man har 10k og bruker 15k.

Det er tusen ganger lettere å leve for 70% når man er rik. Det er meningsløst å late som mengden er irrelevant.

Det er mye lettere å klare seg med 7 millioner enn 7 000, disse meningsløse selvhjelpfrasene er meningstomme.

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Man er så fri som man selv gjør det til. 
Bare fordi man er milliardær så betyr ikke det at man må beskytte seg, har journalister og pappanazifotografer etter seg...

"Hvor mye er nok?" er kanskje spørsmålet man bør stille seg. 

Er det noe vits å strebe etter å bli milliardær? Det vil jo alltid være noen rikere enn deg. 

Streb etter å tjene nok til at du kan være fri. Fordi penger er frihet. 

Fri som i at du kan gjøre det du har lyst til, når du vil. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...