VRK18 Skrevet 23. september 2017 Del Skrevet 23. september 2017 I Sverige har de noe som heter Lendify som gjør at vanlige folk kan låne ut pengene sine til privatpersoner for renter og dermed konkurrere med bankene. Over tid viser det seg at dette gir bedre avkastning enn å ha pengene i banken. Har vi noe tilsvarende i Norge? Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 23. september 2017 Del Skrevet 23. september 2017 Jeg ville ikke anbefalt dette. Privatpersoner tar all risikoen mens selskapet tar en del av profitten uten å risikere noe. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 23. september 2017 Forfatter Del Skrevet 23. september 2017 Jeg ville ikke anbefalt dette. Privatpersoner tar all risikoen mens selskapet tar en del av profitten uten å risikere noe. Det er ikke perfekt, men hvor ellers skal man putte pengene? Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 23. september 2017 Del Skrevet 23. september 2017 Jeg ville ikke anbefalt dette. Privatpersoner tar all risikoen mens selskapet tar en del av profitten uten å risikere noe. Det er ikke perfekt, men hvor ellers skal man putte pengene? Obligasjonsfond eller pengemarkedsfond 3 Lenke til kommentar
kreppsen Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 I Sverige har de noe som heter Lendify som gjør at vanlige folk kan låne ut pengene sine til privatpersoner for renter og dermed konkurrere med bankene. Over tid viser det seg at dette gir bedre avkastning enn å ha pengene i banken. Har vi noe tilsvarende i Norge? En bekjent av meg driver Funding Partner i Norge, som er en direkte konkurrent til Lendify. De gjør det tilsynelatende bra, men man vet jo aldri før regnskapstallene kommer. De startet opp 2016, mener jeg. Om det er en god investering eller ikke vet man ikke før man får testet dette skikkelig. I utgangspunktet er jeg skeptisk til at en gruppe privatpersoner skal låne ut til en bedrift. Hvem er det som står for overvåkningen av bedriften? Hva slags forutsetning har lånegiver for å ettergå lånetakers økonomiske situasjon? Det er jo et help åpentbart problem knyttet til moral hazard. Det er ikke uten grunn at bankene tar seg betalt for å låne ut penger, spesielt til bedrifter. Om du tenker å investere i dette tror jeg du gjør det lurt å ikke legge alle eggene i en kurv. Dvs. ikke sett hus og bil på "det neste store X". Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 Var det ikke et selskap som drev med dette som gikk konkurs i 2016, hvor alle tapte pengene sine? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå