Gå til innhold

Fikk godkjent tilhengerfeste på elbilen sin - nå har Vegvesenet ombestemt seg


Anbefalte innlegg

De bør kunne programmere bilen til å si fra og tvinge frem effektreduksjon eller et stopp om det begynner å bli varmt

 

Min bil har aktiv kjøling av batteriet, samt varsel og nedsettelse av effektuttak dersom noe skurrer i forhold til det.

Så til frykten for overbelastning; Tesla får en over to tonn bil, til å kunne trekke tilhenger, med 1300 kg vekt. Da bør det ikke være noe som helst problem, å kunne få en elbil på 13-1500 kg til å trekke det samme, mht belastning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Tesla model S f.eks kan flytte 2,5 tonn fra 0 til 100 på 2,5 sekunder. Men ta med med et kjøleskap fra IKEA, nei det kan du ikke. Her er prioriteringene på rett sted...

Les litt om Duty Cycle. Termisk belastning har først og fremst med belastning over tid. Selv om du kan hente ut meget høy effekt over en periode på 5 sekunder, betyr ikke det at man kan hente ut den samme effekten over flere timer. Etter 5 sekunder har du 130 kmt og da trenger man ikke den aksellerasjonen en gang til på en stund. En drill har f.eks en ganske lav duty cycle f.eks 50% over en halvtime. Har du brukt all effekten i 15 min, må drillen få hvile i 15 min, eller du kan bruke halv effekt hele tiden.

 

Når en elbil får påmontert henger, øker nødvendig duty cycle på drivverket ganske mye på grunn av både vekt og luftmotstand. Det øker kravet til kjøling med helt opp mot 100% ekstra. I tillegg må fabrikat ta høyde for worstcase tilfelle, dvs denne hengeren skal opp på fjellet med høy stigning. Det gjelder også bremser på vei ned fjellet...

 

Jeg tror ikke Model S hadde hatt noe stort problem med henger, den har et ganske sofistikert kjølesystem og gode bremser. Men om fabrikanten av andre modeller ikke har gjort tester på dette eller hatt hengerfeste i fokus under utvikling av drivverket, risikerer fabrikanten store kostnader i garantiansvar etter overopphetede batterier osv.. ved å gå god for en slik løsning. Det kan godt hende det ikke er noe problem for mange elbiler, da er det synd fabrikkene ikke gjør den lille jobben å teste dette, for det er helt klart verdt masse i landet de selger mest elbiler (Norge).

 

Model X er testet på fabrikk til å kunne håndtere 2.2 tonn skaphenger i worstcase tilfelle.

 

 

Mener du å si at moderne elbiler ikke har noen begrensing på kontinuerlig effekt eller temperatur om dette er et problem? Hva om du tar zoen ut på autobanen og gir full gass, eksploderer den da etter noen titalls minutt?

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Norge har ca 2 millioner biler. 50% av småbilene har krok. Vi har ca 1,3 millioner tilhengere.

Mange av hengarane er til traktorar og vogntog. Eg lurer på kor mange kilometer bil-hengarane går kvart år. Det er ikkje so ofte eg ser ein bil med hengar på vegen. Tvert imot ser eg mange som står i årevis i hagar med ein båt på seg. Mange spør seg nok kor ofte dei treng dette hengarfestet, eller om dei berre kan låne traktoren til naboen når dei ein sjeldan gong har bruk for å flytte ein hengar.

 

Noen som ser hvorfor mange fortsatt holder seg med fossilbil?

Det er ikkje so rart, all den tid gjennomsnittleg alder ved skroting for norske bilar er vel 18 år. For 18 år sidan var det ikkje so mange elbilar i handelen.

 

Vert alle nye eksosbilar selde med hengarfeste, eller er det framleis omlag 50%?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hengerfestet ble vel bare typegodkjent for Tyskland, og ikke EU/EØS - så skjønner godt hvorfor SVV omgjorde vedtaket.

 

Den dagen el-biler leveres med hengerfeste håper jeg batterikapasiteten er så god de kan kjøre i fartsgrensen og ikke loffe i 40 km/t for å spare på strømmen pga noen kilo ekstra last.

Lenke til kommentar

Nå vil et hengerfeste nødvendigvis endre drivlinjens påkjenninger,. At innfesting og mekaniske forutsetninger i karrosseri og understell ikke er utfordringen er det ingen tvil om at en tung henger kan utløse langt høyere effektbehov over lengre tid enn om bilen var uten en tung henger. Det er heller ingen tvil om at mange som har henger kule fra tid til annen henger på noe som er langt større og tyngre enn det bilen er godkjent for. Jeg vil tru at produsentene kvier seg for den ekstra belastningen en potensiell uvøren elbileier med for tung henger kan påføre av belastninger på batteri, motorcontroller og motor. Det kan være så enket at de ikke har dimmensjonert for den ekstra termiske påkjenningen . Kort fortalt kan en kombinasjon av høy belastning og en over normalt varm sommerdag kreve mer av kjølesystemet enn de har forutsatt. KOnsekvensen er at de risikerer kortere levetid på det meste med de konsekvensene det kan ha for garantiansvaret. Når de nå en gang har solgt bilen uten løfter om hengerfeste er det tryggest på alle måter for dem å si nei. Vi får håpe det kommer nyere modeller som tar høyde for ekstrabelastningen kanske snart. Hyundai Kona vil muligens være den første i 2018

 

Sånn sett, så burde vel produsenter av småbiler som kan få tilhengerfeste ellers, bekymret seg også?? Er jo grenser for hva en knøttemotor som går på bensin kan trekke, med ditto dimensjonert drivlinje også.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Tesla model S f.eks kan flytte 2,5 tonn fra 0 til 100 på 2,5 sekunder. Men ta med med et kjøleskap fra IKEA, nei det kan du ikke. Her er prioriteringene på rett sted...

 

Les litt om Duty Cycle. Termisk belastning har først og fremst med belastning over tid. Selv om du kan hente ut meget høy effekt over en periode på 5 sekunder, betyr ikke det at man kan hente ut den samme effekten over flere timer. Etter 5 sekunder har du 130 kmt og da trenger man ikke den aksellerasjonen en gang til på en stund. En drill har f.eks en ganske lav duty cycle f.eks 50% over en halvtime. Har du brukt all effekten i 15 min, må drillen få hvile i 15 min, eller du kan bruke halv effekt hele tiden.

 

Når en elbil får påmontert henger, øker nødvendig duty cycle på drivverket ganske mye på grunn av både vekt og luftmotstand. Det øker kravet til kjøling med helt opp mot 100% ekstra. I tillegg må fabrikat ta høyde for worstcase tilfelle, dvs denne hengeren skal opp på fjellet med høy stigning. Det gjelder også bremser på vei ned fjellet...

 

Jeg tror ikke Model S hadde hatt noe stort problem med henger, den har et ganske sofistikert kjølesystem og gode bremser. Men om fabrikanten av andre modeller ikke har gjort tester på dette eller hatt hengerfeste i fokus under utvikling av drivverket, risikerer fabrikanten store kostnader i garantiansvar etter overopphetede batterier osv.. ved å gå god for en slik løsning. Det kan godt hende det ikke er noe problem for mange elbiler, da er det synd fabrikkene ikke gjør den lille jobben å teste dette, for det er helt klart verdt masse i landet de selger mest elbiler (Norge).

 

Model X er testet på fabrikk til å kunne håndtere 2.2 tonn skaphenger i worstcase tilfelle.

Make sense sånn generelt, men må ikke en elektrisk bil ha termisk kontroll via software uansett? (Lagere må dimensjoneres etter peak belastning vil jeg tro). Så hvis motoren eller batteri er i ferd med å passere termisk grenseverdi, vil software redusere effektuttaket? Eletriske motorer virker å være en foretrukken løsning der man virkelig skal dra store lass. Tog og store anleggsmaskinner f.eks.

 

Tror produsentene ikke skjønner ikke problemstillingen. Norge blir et foregangsland i forhold til El biler. Vi har allerede en høy andel av ladbare biler av nybilsalget. Neste år blir det majoriteten av salget. Flere av bilfabrikantene åpner opp for forhåndsbestilling kun i Norge. Da virker det på meg at fabrikantene bruker Norge som en prototype for være best mulig forberedt når de store hjemmemarkedene går gjennom samme skifte om noen år. Det blir "Look to Norway", og jeg vil anta at de med normalt utviklet konkurranseinstinkt vil ønske seg å slå konkurrentene. Men jeg tror ikke produsentene forstår at de kan lykkes MYE bedre i Norge og det nordiske markedet ved å sette på noe så enkelt som et tilhengerfeste. Tror det går utenom deres fattevne at Skandinavere generelt bor i hus og ikke får redusert status og anseelse selv om vi tar med kjøleskapet fra IKEA selv, på en henger fordi det er praktisk.

 

Så derfor; legge på 50.000,- i avgift er et enkelt og greit språk de skjønner, uten at de må forholde seg til Nordisk kulturforståelse og slikt...

Lenke til kommentar

Har vert med på å ta vekk blylodd framme på en VOLVO. Og lurer litt på hva Ferdinand Porche/porke viille ment om det, på en bakjulstrekker.

 

Ferdinand Porsche ville nok synes det var helt greit, ettersom blyloddene på gamle Volvo varebiler var der for å stabilisere bilen når man monterte høyere og stivere fjærer, for å kunne ta mer vekt bak. 

 

Mange spør seg nok kor ofte dei treng dette hengarfestet, eller om dei berre kan låne traktoren til naboen når dei ein sjeldan gong har bruk for å flytte ein hengar.

 

Samtidig er det mange som spør seg hva man skal med en enorm børstraktor med måkevingedører, som veier to og et halvt tonn, når man liksom skal være miljøvennlig.

 

Det spørsmålet er kanskje mer betimelig enn hvorvidt folk virkelig bruker tilhengerne sine nok, eller om de i stedet bør leie inn en lokal bonde med en dieselslukende traktor til å gjøre jobben.

 

Det blir "Look to Norway"

 

Det blir nok mere "Look at the morons", de tullingene som kjøper alle bilene ingen andre vil ha, betatesterne til bilprodusentenes halvferdige radiobiler.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tesla model S f.eks kan flytte 2,5 tonn fra 0 til 100 på 2,5 sekunder. Men ta med med et kjøleskap fra IKEA, nei det kan du ikke. Her er prioriteringene på rett sted...

Les litt om Duty Cycle. Termisk belastning har først og fremst med belastning over tid. Selv om du kan hente ut meget høy effekt over en periode på 5 sekunder, betyr ikke det at man kan hente ut den samme effekten over flere timer. Etter 5 sekunder har du 130 kmt og da trenger man ikke den aksellerasjonen en gang til på en stund. En drill har f.eks en ganske lav duty cycle f.eks 50% over en halvtime. Har du brukt all effekten i 15 min, må drillen få hvile i 15 min, eller du kan bruke halv effekt hele tiden.

 

Når en elbil får påmontert henger, øker nødvendig duty cycle på drivverket ganske mye på grunn av både vekt og luftmotstand. Det øker kravet til kjøling med helt opp mot 100% ekstra. I tillegg må fabrikat ta høyde for worstcase tilfelle, dvs denne hengeren skal opp på fjellet med høy stigning. Det gjelder også bremser på vei ned fjellet...

 

Jeg tror ikke Model S hadde hatt noe stort problem med henger, den har et ganske sofistikert kjølesystem og gode bremser. Men om fabrikanten av andre modeller ikke har gjort tester på dette eller hatt hengerfeste i fokus under utvikling av drivverket, risikerer fabrikanten store kostnader i garantiansvar etter overopphetede batterier osv.. ved å gå god for en slik løsning. Det kan godt hende det ikke er noe problem for mange elbiler, da er det synd fabrikkene ikke gjør den lille jobben å teste dette, for det er helt klart verdt masse i landet de selger mest elbiler (Norge).

 

Model X er testet på fabrikk til å kunne håndtere 2.2 tonn skaphenger i worstcase tilfelle.

 

 

Ang bremser så glemmer du 2 vesentlige ting. Elbiler har regenerative bremser, altså motor(ene) kan reverseres og kan bremse i unnabakker og ved behov ved å løfte av på gassen. Regen bremsing gir langt mindre stress for de tradisjonelle bremsene ettersom de vil brukes langt mindre.

 

Regenerativ bremsing med elmotor virker også om man kjører med henger. Så kan jo hengeren i seg selv være utrustet med bremser. Og da vil hengeren bremse sin egen vekt helt fint, samtidig som regen tar seg av brorpart av bremsingen på elbil. Ja også er det jo tradisjonelle bremser til nødbruk da. Alt i alt skulle bremseeffekten på elbil med henger være langt bedre enn på svært mange ordinære ice personbiler helt uten hengerfeste.

 

Nå kjenner jeg ikke godt til andre elbiler enn Tesla S, men jeg vet at også Nissan Leaf har god kjøling på sin batteripakke nå. Og utifra hva jeg har hørt av andre elbil brukere så er kjøling av controller og batteri nå blitt helt vanlig for elbiler. Dermed vil lett kjøring med henger ikke være en teknisk utfordring for mange om ikke de fleste elbiler. Her forutsetter jeg at både TÜV og de som står for utviklingen av ettermarked tilhengerfester er edruelige og setter maks vekt til noe som er vel innenfor kravene for godkjenning.

 

Når det kommer til argumenter som at elbilister kan komme til laste henger med flere ganger godkjent vekt så kan en ikke bruke det som argument i mine øyne.

 

Som nevnt over så er jo heller ikke et ettermontert og godkjent hengerfeste et problem for fabrikant. Eier har jo da redusert fabrikkgaranti ved å gjøre endringer på bilen. Om eier da skulle overbelaste og kjøre sin elbil i filler med tungt lastet henger så får nesten fabrikken se på akkurat det som en ren bonus. Da får de jo økt ettersalg av deler.

 

Du glemmer også at BMS er avanserte greier. Samme med kontroller. De overser temperatur konstant, og om tempen økes så throttles effekten tilbake før skader oppstår.

 

Personlig så har jeg så stor tro på mennesker at jeg tror brorparten av de som evt. kommer til å ettermontere hengerfeste vil holde seg innenfor de grensene som en godkjenning gir. Og da ser jeg heller ikke noe særlig problemer.

 

Ja rekkevidde vil gå ned ved kjøring med henger pga økt luftmotstand og økt vekt. Dette tror jeg alle som kjører elbil faktisk skjønner og vil akseptere. At drivlinjen ryker har jeg derimot svært liten tro på.

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bilprodusentene vil ikke at elbiler skal bli "skikkelige" biler som konkurrer med eksisterende produktlinjer. Altså kun alfor dyre elbiler i golf størrelse eller mindre med kort rekkevidde og stor usikkerhet på pris og holdbarhet på batterier. De vil ikke produsere elbiler som konkurrerer med bestselgerne store stasjonsvogner 4wd og lang rekkevidde og hengerfeste.

 

Hydrogenbløffen funker ikke lenger slik den gjorde på begynnelsen av 2000 tallet. Alle stoppet elbil prosjektene pga hydrogen var rett rundt hjørnet. GM skrotet EVone som var veldig populær. Nå er det hybridbiler med små batterier som skal skape usikkerhet på industrielt nivå for elbiler.

 

Til slutt vil de konkludere med "vi forsøkte, men kundene ville ikke ha elbiler.

 

Det største problemet er at Tesla spiser av de store og vil bare bli større og større så lenge de ikke blir møtt med seriøs konkurranse. Får håpe de rekker å omstille seg. Dieselgate har ødelagt myndighetenes tillit og respekt. Man vil regulere utslippene uten at man lar bilprodusentene diktere hva som er "rimelige krav". SAAB er allerede borte, det kommer garantert noen av de store bilmerker på "Kodak" søppeldynga.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sånn sett, så burde vel produsenter av småbiler som kan få tilhengerfeste ellers, bekymret seg også?? Er jo grenser for hva en knøttemotor som går på bensin kan trekke, med ditto dimensjonert drivlinje også.

Det er nok av Volvo V70/XC70 som har måtte bytte automatkasse etter noen år, og mange bruktselgere bruker derfor at de aldri har kjørt med hengerlast som et salgsargument.

Lenke til kommentar

Hengerfestet ble vel bare typegodkjent for Tyskland, og ikke EU/EØS - så skjønner godt hvorfor SVV omgjorde vedtaket.

 

Den dagen el-biler leveres med hengerfeste håper jeg batterikapasiteten er så god de kan kjøre i fartsgrensen og ikke loffe i 40 km/t for å spare på strømmen pga noen kilo ekstra last.

 

Her hjemme, så kjører man i snitt ikke fortere enn 40, gjennom byen til møbelbutikken, søppelfyllinga eller den lokale byggvareforretningen. Har du erfaring med elbil, siden du kan si bombastisk ,at det blir slik du påstår??

Det er slengen behov for tilhengeren til annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hengerfestet ble vel bare typegodkjent for Tyskland, og ikke EU/EØS - så skjønner godt hvorfor SVV omgjorde vedtaket.

 

Den dagen el-biler leveres med hengerfeste håper jeg batterikapasiteten er så god de kan kjøre i fartsgrensen og ikke loffe i 40 km/t for å spare på strømmen pga noen kilo ekstra last.

Her hjemme, så kjører man i snitt ikke fortere enn 40, gjennom byen til møbelbutikken, søppelfyllinga eller den lokale byggvareforretningen. Har du erfaring med elbil, siden du kan si bombastisk ,at det blir slik du påstår??

Det er slengen behov for tilhengeren til annet.

 

 

Bykjøring er en ting, landeveiskjøring noe annet.

Lenke til kommentar

 

Sånn sett, så burde vel produsenter av småbiler som kan få tilhengerfeste ellers, bekymret seg også?? Er jo grenser for hva en knøttemotor som går på bensin kan trekke, med ditto dimensjonert drivlinje også.

Det er nok av Volvo V70/XC70 som har måtte bytte automatkasse etter noen år, og mange bruktselgere bruker derfor at de aldri har kjørt med hengerlast som et salgsargument.

Nå er det jo en vel bevart hemmelighet at god gammeldags manuell er den beste gearkassa du kan få. Billigst, mest robust, kjappest. Den krever nok en minimal innstats av føreren. For de førere som ikke GIDDER å lære seg hæl & tå, så kan de egentlig bare ha det så godt, en varm plass sammen med automat, DSG og CVT, samt andre merkenavn på samme prinsipp, fra andre produsenter.

Lenke til kommentar

 

 

Sånn sett, så burde vel produsenter av småbiler som kan få tilhengerfeste ellers, bekymret seg også?? Er jo grenser for hva en knøttemotor som går på bensin kan trekke, med ditto dimensjonert drivlinje også.

Det er nok av Volvo V70/XC70 som har måtte bytte automatkasse etter noen år, og mange bruktselgere bruker derfor at de aldri har kjørt med hengerlast som et salgsargument.

Nå er det jo en vel bevart hemmelighet at god gammeldags manuell er den beste gearkassa du kan få. Billigst, mest robust, kjappest. Den krever nok en minimal innstats av føreren. For de førere som ikke GIDDER å lære seg hæl & tå, så kan de egentlig bare ha det så godt, en varm plass sammen med automat, DSG og CVT, samt andre merkenavn på samme prinsipp, fra andre produsenter.

 

 

Hæl og tå er jo ganske ubrukelig på mange biler vil jeg si, har du lagt merke til hvordan pedaler er plassert på mange nye biler?

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg bruker tilhenger flere ganger i uka og til svært ulike tider og jeg har nok "malt meg opp i et hjørne" når det gjelder behovet for tilhengerfeste. Dessuten, hva skulle alle venner og familie si. Få biler utstyres automatisk med feste lengre og når de selv mangler, ja, da må de spørre meg da, og det har jeg ingen ting imot. Hyggelig å hjelpe venner.

 

Dessverre kan jeg si, for jeg har egentlig et miljøsyn som tilsier at vi må bort fra fossile energikilder. Vel, jeg har jo muligheten til å innrette livet annerledes, bruke toget til "hytta" 50 mil unna, samle oppå skrot og kjøre det litt sjeldnere til mottak, ikke pusse opp hus selv i den grad jeg gjør osv. Alt er mulig. Bildelingsordninger, hvor man ved behov kan få tilgang til bil med hengerfeste, er også en mulighet. Eller har jeg andre venner med tilhengerfeste....? Det blir bare litt mer å planlegge, jeg er usikker på om det blir dyrere. Nå kan jeg ta spontanturer på dynga eller kjøpe materialer uten å bry hodet for mye.

 

Derfor ser jeg fram til litt billigere el-biler enn Tesla med tilhengerfeste. Da har jeg kanskje ingen unnskyldning lengre. Ellers vil jeg si at om ikke den gamle bilen forurenser for mye er det foreløpig bedre å kjøre den så lenge som mulig, i alle fall miljømessig. Med hensyn til sikkerheten kan det jo diskuteres. Min bensinbil er straks 12 år og den går nok noen til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Sånn sett, så burde vel produsenter av småbiler som kan få tilhengerfeste ellers, bekymret seg også?? Er jo grenser for hva en knøttemotor som går på bensin kan trekke, med ditto dimensjonert drivlinje også.

Det er nok av Volvo V70/XC70 som har måtte bytte automatkasse etter noen år, og mange bruktselgere bruker derfor at de aldri har kjørt med hengerlast som et salgsargument.

Nå er det jo en vel bevart hemmelighet at god gammeldags manuell er den beste gearkassa du kan få. Billigst, mest robust, kjappest. Den krever nok en minimal innstats av føreren. For de førere som ikke GIDDER å lære seg hæl & tå, så kan de egentlig bare ha det så godt, en varm plass sammen med automat, DSG og CVT, samt andre merkenavn på samme prinsipp, fra andre produsenter.

 

 

Hæl og tå er jo ganske ubrukelig på mange biler vil jeg si, har du lagt merke til hvordan pedaler er plassert på mange nye biler?

 

AtW

 

Det har du dessverre rett . Og det sier noe om hvor degenerert mange begynner å bli som sjåfører. At bilfabrkantene faktisk får lov til å selge manuellbiler uten ergonomi for hæl & tå, og ingen biter seg merke i det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...