Gå til innhold

Fikk godkjent tilhengerfeste på elbilen sin - nå har Vegvesenet ombestemt seg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"[Nakling, SVV] mener lovens intensjon om kjøretøygodkjenning er trafikksikkerhet"

 

Ja, for tenk på barna!

 

Vi er blitt hjelpeløse forbrukere, bufe av industrien. Vi skulle ikke engang få pusse opp vårt eget bad. Ganske sikker på at  i dagens samfunn hadde garasjen til herrene Hewlett og Packard fått besøk av et SWAT team. 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nå vil et hengerfeste nødvendigvis endre drivlinjens påkjenninger,. At innfesting og mekaniske forutsetninger i karrosseri og understell ikke er utfordringen er det ingen tvil om at en tung henger kan utløse langt høyere effektbehov over lengre tid enn om bilen var uten en tung henger. Det er heller ingen tvil om at mange som har henger kule fra tid til annen henger på noe som er langt større og tyngre enn det bilen er godkjent for. Jeg vil tru at produsentene kvier seg for den ekstra belastningen en potensiell uvøren elbileier med for tung henger kan påføre av belastninger på batteri, motorcontroller og motor. Det kan være så enket at de ikke har dimmensjonert for den ekstra termiske påkjenningen . Kort fortalt kan en kombinasjon av høy belastning og en over normalt varm sommerdag kreve mer av kjølesystemet enn de har forutsatt. KOnsekvensen er at de risikerer kortere levetid på det meste med de konsekvensene det kan ha for garantiansvaret. Når de nå en gang har solgt bilen uten løfter om hengerfeste er det tryggest på alle måter for dem å si nei. Vi får håpe det kommer nyere modeller som tar høyde for ekstrabelastningen kanske snart. Hyundai Kona vil muligens være den første i 2018

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hva er egentlig forskjellen på å trekke 750kg, kontra å laste 750kg?

Så lenge bilens lastekapasitet ikke overskrides så er det vel mindre slitasje å trekke?

 

Det er forskjell. Bilen kan ikke laste 750 kilo og får bilen først hengerkule kan man fort henge på en henger som er mye tyngre. Produsenten må ta høyde for "worst case" med temperaturer og potensiell maks belastning og dimmensjonerer kjølesystemer deretter. De har naturlig nok ikke tatt høyde for alt og derfor er det tryggest å si nei all den tid utfordringer kan gå på deres bekostning med tanke på garantiansvar mm.

Lenke til kommentar

Det første som slo meg når jeg leste saken var at ingen hadde nevnt utfordringen med den ekstra belastningen på drivverk og motor. Men vil jo tro at første merket av de store elbilmerkene som tester ut og godkjenner hengerfeste, evt en typegodkjenning med anmerkning om ansvarsfraskrivelse ift slitasje på vitale komponenter, kommer til å selge en god del mer biler på grunn av det. Problemstillingen hengerfeste er jo absolutt relevant her i Norge, hvor "alle" vil ha mulighet til å kvitte seg med hageavfall og hente det nye kjøleskapet. Ikke alle som velger elbil vil ha Tesla.

Lenke til kommentar

50.000,- i nybilavgift på elbiler over 1200 kg som ikke har valgmulighet for hengerfeste med trekkevne på minimum 750 kg. (evetuelt fordelt på 25.000 - taklast/ 25.000 - hengerfeste.

Det er det mest effektive virkemiddelet for å få tilhengerfeste på Elbil og slippe og ha bil nr 2.

 

Tesla model S f.eks kan flytte 2,5 tonn fra 0 til 100 på 2,5 sekunder. Men ta med med et kjøleskap fra IKEA, nei det kan du ikke. Her er prioriteringene på rett sted...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå vil et hengerfeste nødvendigvis endre drivlinjens påkjenninger. [sNIP] Jeg vil tru at produsentene kvier seg for den ekstra belastningen en potensiell uvøren elbileier med for tung henger kan påføre av belastninger på batteri, motorcontroller og motor. 

 

Du videreformidler her den vanligste bortforklaringen. At argumentasjonen er syltynn fra et teknologisk synspunkt, er så sin sak. Men la meg sitere artikkelen:

 

"– Juridisk er det slik at du må godta at du ikke beholder fabrikkgarantien fra Renault, siden det er gjort endringer på kjøretøyet, sier Nakling."

 

Så forklar meg igjen, hvorfor bilfabrikken skal tillates blokkere mine ombygginger, utover å fraskrive seg det juridiske ansvaret? Merk at dette i så tilfelle er en (videreføring av) farlig juridisk utvikling som frarøver kunden all makt over egen eiendom. Og dette stopper ikke ved et tilhengerfeste. 

 

 

 

Min e-Golf er nå godt over tre år gammel og av ulike grunner i praksis null verd. Nedskrevet. Fabrikkgarantien er derfor ikke lenger av interesse. Men der finnes de samme monteringshullene for tilhengerfeste på denne bilen, som på fossilversjonen. Der finnes likeledes typegodkjent tilhengerfeste for Golf på markedet, dog ikke spesifikt for e-Golf. Bak bakakslingen er e-Golf og fossil-Golf identisk. (Med henvisning til Ford Pinto skandalen og de påfølgende filmene Class Action og Top Secret.)

 

Ønsker derfor selv henge på tilhengerfeste og bare kjøre i vei. Selvfølgelig kan jeg teoretisk koke batteriene. I så tilfelle stopper batteriovervåkningen [bMS] bilen. Ugunstig på motorvei, men prinsipielt ikke noe forskjellig fra at jeg koker over en liten bensinmotor. Og det er i all hovedsak bilens egenvekt og bremser som avgjør tillatt tilhengervekt, ikke motorstørrelsen.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Tesla model S f.eks kan flytte 2,5 tonn fra 0 til 100 på 2,5 sekunder. Men ta med med et kjøleskap fra IKEA, nei det kan du ikke. Her er prioriteringene på rett sted...

 

Les litt om Duty Cycle. Termisk belastning har først og fremst med belastning over tid. Selv om du kan hente ut meget høy effekt over en periode på 5 sekunder, betyr ikke det at man kan hente ut den samme effekten over flere timer. Etter 5 sekunder har du 130 kmt og da trenger man ikke den aksellerasjonen en gang til på en stund. En drill har f.eks en ganske lav duty cycle f.eks 50% over en halvtime. Har du brukt all effekten i 15 min, må drillen få hvile i 15 min, eller du kan bruke halv effekt hele tiden.

 

Når en elbil får påmontert henger, øker nødvendig duty cycle på drivverket ganske mye på grunn av både vekt og luftmotstand. Det øker kravet til kjøling med helt opp mot 100% ekstra. I tillegg må fabrikat ta høyde for worstcase tilfelle, dvs denne hengeren skal opp på fjellet med høy stigning. Det gjelder også bremser på vei ned fjellet...

 

Jeg tror ikke Model S hadde hatt noe stort problem med henger, den har et ganske sofistikert kjølesystem og gode bremser. Men om fabrikanten av andre modeller ikke har gjort tester på dette eller hatt hengerfeste i fokus under utvikling av drivverket, risikerer fabrikanten store kostnader i garantiansvar etter overopphetede batterier osv.. ved å gå god for en slik løsning. Det kan godt hende det ikke er noe problem for mange elbiler, da er det synd fabrikkene ikke gjør den lille jobben å teste dette, for det er helt klart verdt masse i landet de selger mest elbiler (Norge).

 

Model X er testet på fabrikk til å kunne håndtere 2.2 tonn skaphenger i worstcase tilfelle.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Norge har ca 2 millioner biler. 50% av småbilene har krok. Vi har ca 1,3 millioner tilhengere.

Noen som ser hvorfor mange fortsatt holder seg med fossilbil? Er miljøbevegelsen tjent med at så mange ikke «kan» velge elbil om de ikke ser seg råd til Tesla X?

Zoe, eGolf har ferdige fester og ferdige tilhengerfester, bare å skru på, men hindres av et tåpelig regelverk. Hvorfor ser de ikke til og får dette godkjent og vinner et salgsargument, jeg hadde løpt og kjøpt en miljøvenlig bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For at man skal kunne ha hengerfeste på en bil, så må bilen være typegodkjent for å dra henger, av fabrikken.

Det som er grunnen til at fabrikkene ikke gjør dette, er fordi de er redde for at dette skal kunne skade batteriet.

Si at de vet at batteriet helt fint tåler å dra en henger på 1400 kilo, så kan jo godt kunden finne på å dra en henger på 2000 kilo.

Å om da batteriet får en skade, så er dette vanskelig å bevise.

Å derfor ender fabrikanten opp med regningen.

Iallefall så lenge bilen har garanti.

I tillegg så er det jo noen land, der det kan bli svært varmt.

Sterk varme, kombinert med tung vekt, er ingen god kombinasjon.

En fabrikant kan heller ikke si, det er greit at du har hengerfeste, men da gjelder ikke garantien din.

Det er ikke sånn de ønsker å drive butikk, så da er det bedre at bilene ikke får ha hengerfeste.

Men batteriene har vist seg å holde mye bedre en det fabrikantene hadde forusett, så det er bare et tidsspørsmål før det kommer en rimelig elbil, med hengerfeste.

Det er iallfall helt sikkert, at den første fabrikanten, som kommer med en elbil til rundt 300.000.-

Med grei rekkevidde, å mulighet for hengerfeste, den kommet til å selge mange biler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...