VRK18 Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 (endret) Det finnes uttallige slike tråder som dette: hvor putte sparepengene, hvordan investere, hva gir best avkastning osv... Og rådene er stort sett de samme om igjen og om igjen om fond, aksjer og høyrente. Hva med å søke opp tidligere poster før man starter enda en ny tråd med samme tema? Og no offense til TS, men rådene her gjelder ofte langtids investing av strørre eller minde kapital. Ikke sparepenger til en 14-åring. Har du arvet masse penger, så sett i gang og invester, men 10.000 oppsparte kroner over tre måneder er småpenger i denne sammenhengen. Om du får 2% eller 20% rente er likegyldig for denne typen småsparing. Spar heller pengene til sertifikatet! Det vil jeg si er den beste investeringen du kan gjøre, da de fleste er avhengig av bil i større eller mindre grad, også i jobbsammenheng. Enig, den beste investeringen han kan gjøre er nok å lese litt om ulike investeringsmuligheter selv. Å belage seg på andres meninger kan bli dyrt. Sertifikatet ville jeg forsøkt å unngå å bruke penger på i dag. Bosetter man seg strategisk trenger man ikke bil, og de få gangene man har bruk for det kan man ta Uber. Å eie bil er en EKSTREM utgift i dagens Norge. Du kan få mye annet for de pengene. Endret 25. september 2017 av VR-katten Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 Det finnes uttallige slike tråder som dette: hvor putte sparepengene, hvordan investere, hva gir best avkastning osv... Og rådene er stort sett de samme om igjen og om igjen om fond, aksjer og høyrente. Hva med å søke opp tidligere poster før man starter enda en ny tråd med samme tema? Og no offense til TS, men rådene her gjelder ofte langtids investing av strørre eller minde kapital. Ikke sparepenger til en 14-åring. Har du arvet masse penger, så sett i gang og invester, men 10.000 oppsparte kroner over tre måneder er småpenger i denne sammenhengen. Om du får 2% eller 20% rente er likegyldig for denne typen småsparing. Spar heller pengene til sertifikatet! Det vil jeg si er den beste investeringen du kan gjøre, da de fleste er avhengig av bil i større eller mindre grad, også i jobbsammenheng. Enig, den beste investeringen han kan gjøre er nok å lese litt om ulike investeringsmuligheter selv. Å belage seg på andres meninger kan bli dyrt. Sertifikatet ville jeg forsøkt å unngå å bruke penger på i dag. Bosetter man seg strategisk trenger man ikke bil, og de få gangene man har bruk for det kan man ta Uber. Å eie bil er en EKSTREM utgift i dagens Norge. Du kan få mye annet for de pengene. Delvis enig, men alle kan ikke bosette seg i Oslo sentrum eller sentralt i byene. Og på ungdomsskolen har man dessuten begrenset med muligheter til å flytte på seg. Dette er en problemstilling som kommer på et senere tidspunkt. Om man ikke MÅ bo i byen, så vil det i mange tilfeller være mer lønnsomt å kjøpe bolig et stykke utenfor og benytte seg av bil. Å være avhengig av kollektivtrafikk betyr at man må bo svært sentralt, ergo dyrere bolig. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 Alle som vil kan bosette seg i Oslo eller i nærheten av Oslo eller de andre storbyene, hvor det er gode kollektivtransportmuligheter. Ja, boligene koster mer der. Men de pengene har du da investert i boligmarkedet. Kjøper du bil i stedet så forsvinner 30% av pengene på den første kjøreturen. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. september 2017 Forfatter Del Skrevet 25. september 2017 Det finnes uttallige slike tråder som dette: hvor putte sparepengene, hvordan investere, hva gir best avkastning osv... Og rådene er stort sett de samme om igjen og om igjen om fond, aksjer og høyrente. Hva med å søke opp tidligere poster før man starter enda en ny tråd med samme tema? Ja, det er altfor mye mas på forumet. Det hadde vært best om alle bare hadde vært stille. Anonymous poster hash: c0861...2fd Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 Skjønner ikke tankegangen bak å råde noen til å la være å kjøre opp til bil sertifikatet. 1. Ikke alle har interesse av å bo i byer og områder hvor det er god kollektivtransport. 2. Om du jobber som rørlegger i en by, skal du da ta med deg alt av verktøy og rørdeler på bussen? Nei, du trenger arbeidsbil. Å ha bilsertifikatet er et pluss uansett hvordan du snur på det. Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 (endret) Alle som vil kan bosette seg i Oslo eller i nærheten av Oslo eller de andre storbyene, hvor det er gode kollektivtransportmuligheter. Ja, boligene koster mer der. Men de pengene har du da investert i boligmarkedet. Kjøper du bil i stedet så forsvinner 30% av pengene på den første kjøreturen. Det virker som en selvfølge at alle bor i Oslo eller omegn. Uten å vite noe mer om hvor TS bor i dag, så er det et faktum at store deler av Norges befolkning faktisk bor andre stedet hvor kollektivtransport ikke nødvendigvis er et alternativ. Bil er faktisk en nødvendighet for flertallet av befolkningen. Både privat og i jobbsammenheng. Ganske mange jobber har også krav om B-sertifikat i stillingsannonsene, og det gjør deg samtidig mye mer fleksibel. Endret 25. september 2017 av gravypressure Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 Skjønner ikke tankegangen bak å råde noen til å la være å kjøre opp til bil sertifikatet. 1. Ikke alle har interesse av å bo i byer og områder hvor det er god kollektivtransport. 2. Om du jobber som rørlegger i en by, skal du da ta med deg alt av verktøy og rørdeler på bussen? Nei, du trenger arbeidsbil. Å ha bilsertifikatet er et pluss uansett hvordan du snur på det. SKal du bli rørlegger må du ha sertifikat. Kommer helt an på hva TS har lyst til. Skal man studere kan man like godt la være, og heller eventuelt ta lappen når man er på utveksling i et lavkostland. USA har vel veldig lave priser på lappen. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 Bil er faktisk en nødvendighet for flertallet av befolkningen. Både privat og i jobbsammenheng. Det er en ndøvendighet å ha bil om man bor "i gokk", men det er ikke en nødvendighet å bo i "gokk". Bo sentralt. Skaff deg en jobb som ikke krever bil. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. september 2017 Forfatter Del Skrevet 25. september 2017 de få gangene man har bruk for det kan man ta Uber. Å eie bil er en EKSTREM utgift i dagens Norge. Du kan få mye annet for de pengene. Men Uber er jo ulovlig i Norge! Anonymous poster hash: c0861...2fd Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 Alle som vil kan bosette seg i Oslo eller i nærheten av Oslo eller de andre storbyene, hvor det er gode kollektivtransportmuligheter. Ja, boligene koster mer der. Men de pengene har du da investert i boligmarkedet. Kjøper du bil i stedet så forsvinner 30% av pengene på den første kjøreturen. Alle kan da ikke bo i oslo, eller i nærheten av de store byene vi har. Er nok kaos i byene. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 de få gangene man har bruk for det kan man ta Uber. Å eie bil er en EKSTREM utgift i dagens Norge. Du kan få mye annet for de pengene. Men Uber er jo ulovlig i Norge! Anonymous poster hash: c0861...2fd De kjører fortsatt. Og er fortsatt billigere enn taxi. Selv politikere bruker det, så da må også vanlige folk få bruke det. Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 Bil er faktisk en nødvendighet for flertallet av befolkningen. Både privat og i jobbsammenheng. Det er en ndøvendighet å ha bil om man bor "i gokk", men det er ikke en nødvendighet å bo i "gokk". Bo sentralt. Skaff deg en jobb som ikke krever bil. Veldig dømmende å omtale alt utenfor Oslo som "gokk". Bor selv midt mellom tre byer, ca 15-20 min kjøring til hver. Likevel er kollektivtilbudet så dårlig at det ikke engang er mulig å ta buss til jobb. Dette er dessverre situasjonen for mange som ikke bor Oslo-gryta og har tilgang på både buss, tog, trikk, t-bane osv... Tidligere bodde jeg i norges nest største by. Her sto valget mellom å bruke 10 min med bil til jobb, eller bruke 1t og 30 min med buss. Da er det et ganske enkelt regnestykke om man vil bruke 20 minutter eller 3 timer daglig på jobbpendling. Og ja, jeg bodde sentralt, i gangavstand til sentrum, men dessverre var arbeidsstedet noen kilometer utenfor... Og bil fører for øvrig med en del frihet også utover dagpendling. Hva med innkjøp av større varer f.eks. møbler, hvitevarer, brunevarer osv? Og er du glad i friluft? Hva med sykkelturer, skiturer, teltturer, ferier? vanskelig å komme seg rundt med buss overalt. Og på et senere stadie er det gjerne ønskelig med familie, med alt som kreves av barnetransport, barnevogn etc. Før eller siden vil du ha behov for sertifikat og bil. Og det er like greit å få det unnagjort lappen på et tidlig tidspunkt, da dette stadig blir dyrere og dyrere... 1 Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Bil er faktisk en nødvendighet for flertallet av befolkningen. Både privat og i jobbsammenheng. Det er en ndøvendighet å ha bil om man bor "i gokk", men det er ikke en nødvendighet å bo i "gokk". Bo sentralt. Skaff deg en jobb som ikke krever bil. Veldig dømmende å omtale alt utenfor Oslo som "gokk". Bor selv midt mellom tre byer, ca 15-20 min kjøring til hver. Likevel er kollektivtilbudet så dårlig at det ikke engang er mulig å ta buss til jobb. Dette er dessverre situasjonen for mange som ikke bor Oslo-gryta og har tilgang på både buss, tog, trikk, t-bane osv... Tidligere bodde jeg i norges nest største by. Her sto valget mellom å bruke 10 min med bil til jobb, eller bruke 1t og 30 min med buss. Da er det et ganske enkelt regnestykke om man vil bruke 20 minutter eller 3 timer daglig på jobbpendling. Og ja, jeg bodde sentralt, i gangavstand til sentrum, men dessverre var arbeidsstedet noen kilometer utenfor... Og bil fører for øvrig med en del frihet også utover dagpendling. Hva med innkjøp av større varer f.eks. møbler, hvitevarer, brunevarer osv? Og er du glad i friluft? Hva med sykkelturer, skiturer, teltturer, ferier? vanskelig å komme seg rundt med buss overalt. Og på et senere stadie er det gjerne ønskelig med familie, med alt som kreves av barnetransport, barnevogn etc. Før eller siden vil du ha behov for sertifikat og bil. Og det er like greit å få det unnagjort lappen på et tidlig tidspunkt, da dette stadig blir dyrere og dyrere... Enig i det meste her, men jeg mener fortsatt at det er en dårlig prioritering å svi av 30 000 kr på noe man mest sannsynlig ikke virkelig får behov for før man får familie. Hvis man i stedet investerer disse pengene kan disse vokse slik at man får råd til både lappen og masse annet innen man etablerer seg. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Jeg som bor i "gokk", som du skrev måtte ta lappen for å komme på jobb i 85. Tok lappen i 84. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Enig i det meste her, men jeg mener fortsatt at det er en dårlig prioritering å svi av 30 000 kr på noe man mest sannsynlig ikke virkelig får behov for før man får familie. Hvis man i stedet investerer disse pengene kan disse vokse slik at man får råd til både lappen og masse annet innen man etablerer seg. Og for 20-30k får du 1. Større frihet i alle sammenhenger hvor du trenger å flytte på deg eller tingene dine 2. Unnagjort noe som ikke er spesielt artig og krever en del tid. (Tid du kanskje har vanskeligere for å avse om noen år når du er i fast jobb med familie) 3. Du stiller bedre i de fleste jobber. Sertifikatet åpner ingenting annet enn masse muligheter. Uansett om du trenger det akkurat nå eller ikke. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 (endret) Men nå har ikke TS kommet helt dit at det er aktuelt å ta lappen enda, så han kan fortsatt investere i noen år. Selvstyrte biler vil nok gjøre at mange etter hvert synes de 30 000 var sure penger. Endret 27. september 2017 av VR-katten Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 Men nå har ikke TS kommet helt dit at det er aktuelt å ta lappen enda, så han kan fortsatt investere i noen år. Selvstyrte biler vil nok gjøre at mange etter hvert synes de 30 000 var sure penger. TS går på ungdomsskolen. Lappen er kanskje bare 3-4 år unna. Da er 10.000 en god start og langt på vei til dette. Gitt at TS har planer om å studere er det kanskje ikke aktuelt med egen bolig før om 10+ år. Dessusen er 10.000 en dråpe i havet mtp boligkjøp. Dette vil han kjapt kunne spare opp igjen den dagen han begynner i fast jobb. Det vil uansett gå lang tid før selvstyrte biler blir en global realitet! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå