AnonymDiskusjon Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 Hei Jeg vil først si at jeg er i en ung alder og har bare hatt et par småjobber. Jeg har nå fått en jobb der jeg kommer til å tjene litt over 10 000kr ut desember 2018, ganske mye for meg fordi jeg er i ungdomskole-alder. Vel jeg skaffet meg et frikort hos Skatteetaten og tenkte plutselig "wow hvordan skal det bli med boligkjøp, aksjer etc. når jeg blir eldre?" Jeg har lest et par tråder her inne hvor folk gir tips om boligkjøp/bil ogsånt, så har dere noe tips? Hvis jeg for eksempel har nok til å kjøpe en leilighet, burde jeg leie den ut og bo hos foreldrene mine? Anonymous poster hash: 2c579...750 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 Haha, ja, hvis foreldrene dine tillater deg at du bor hos dem. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 Hehe, hvorfor kjøpe leilighet og så leie den ut. La pengene stå der du har dem. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. september 2017 Forfatter Del Skrevet 22. september 2017 Hehe, hvorfor kjøpe leilighet og så leie den ut. La pengene stå der du har dem. mer cash Anonymous poster hash: 2c579...750 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 (endret) Hei Jeg vil først si at jeg er i en ung alder og har bare hatt et par småjobber. Jeg har nå fått en jobb der jeg kommer til å tjene litt over 10 000kr ut desember 2018, ganske mye for meg fordi jeg er i ungdomskole-alder. Vel jeg skaffet meg et frikort hos Skatteetaten og tenkte plutselig "wow hvordan skal det bli med boligkjøp, aksjer etc. når jeg blir eldre?" Jeg har lest et par tråder her inne hvor folk gir tips om boligkjøp/bil ogsånt, så har dere noe tips? Hvis jeg for eksempel har nok til å kjøpe en leilighet, burde jeg leie den ut og bo hos foreldrene mine? Anonymous poster hash: 2c579...750 Hvis dét er et alternativ som virker for deg, så burde du absolutt vurdére det. Hvis du alleréde nå kommer på disse tankene, så er du på god vei til å bli økonomisk uavhengig halvveis gjennom livet ditt, noe 90% bare drømmer om frem til de blir pensjonister. Da kan du overføre disse verdiene til dine barn igjen. Økonomisk uavhengighet betyr at du ikke er avhengig av en jobb. Og alle vil alltid trenge et sted å bo. Derfor er bolig en veldig sikker vei å gå. Å basére seg på å være avhengig av ferdigheter og en arbeidsgiver resten av livet er svært risikabelt, både med tanke på penger/inntekt, og også helse. Hvis du blir syk, blir du sjaltet/skiftet ut fortere enn du kan si arbeidsavklaringspenger og uføretrygd. Så du burde sørge for din egen skjebne. Men det er en lang vei å gå. Du må lære å krype før du kan gå, og dermed gå før du kan løpe. Du må lære kunsten å investére i utleie, og så klart bli en ansvarlig utleier. Alder har ingenting å si, men erfaring og visdom har mye å si. Du burde begynne å spare penger til å kjøpe din første leilighet, som du leier ut. Jeg ville også vurdért å kjøpe en liten bolig, som du pusser opp og leier ut. Gjør den om til studentleiligheter. Da må du sette deg inn i bolighistorikken. Lære hva som varer i mange år, hvilke reparasjoner som må gjøres nå, og hvilke som kan vente. Du bør knytte bånd til snekker-, elektriker-, murer-, rørleggerfirmaer, som du kan ringe til når du trenger det. Finne ut hvilke som er mest pålitelige og solide. Eller bare bruke markedet, ettersom du trenger det, og gå derfra. Det er vel ofte det beste. Du bør også følge med på bybildet, reguléringsplaner, fremtidige prosjekter som kan øke og senke verdien på objektet. Men også i form av jobber til studenter og andre leiere. Du kan også leie ut til uføretrygdede og eldre, kanskje som en avtale via kommunen, men har hørt at dette ofte er litt høyere risiko, siden de kan ødelegge leiligheten, og da at forsikringsselskaper ikke betaler, siden du tok risikoen. Har lest mange artikler om det her i lang tid, og skumlést regelverk. Du bør begynne å lese regelverk tidlig, og tolke det. Mye kan løses med sunn fornuft og godvilje, men når du trenger å kunne regelverket, er du glad for at du har satt deg litt inn i det. Både med tanke på å kaste ut umulige leietakere, men også i forhold til å spare skatt. Er du god på å spare skatt, så re-investérer du overskudd tilbake til aksjeselskapet, sånn at du betaler minst mulig skatt. Dette er investeringskunsten. Bør også tenke på at det er mange andre som driver med det her. Og noen er mer kyniske enn andre. Så du bør passe deg for hvem du velger å eventuelt ta råd fra og ha med deg på veien. Her kommer vi inn på "the art of the deal". Noen mener det er helt greit å lure andre trill rundt for egen vinning, siden det er "Fritt marked" - økonomimodell som gjelder i Norge, at "Fritt marked" rett og slett betyr "Fritt vilt". Jeg mener at det ikke er ulovlig å tjene penger, men ikke på bekostning av god forretningsskikk og etikk. Her jeg bor rett nedi gata, var det noen som kjøpte en gammel, slitt "bolig" i gatehjørnet, som ble solgt for 850 000, startpris var 500 000. 1 måned senere var hele familien der (både datter på 12 og bestefar på 70 ^^) og holdt på, pussa opp, malte og stod i. 6 måneder senere var det 4-5 bittesmå studentleiligheter der. Det var et taktekkerfirma som kjøpte, så det er mange som driver med det her. Men dét betyr bare at det er lønnsomt, og noe du burde drive med også. Les avisartikler om bolig (E24, DN) om utleie og sett av penger til å starte tidlig. Hadde jeg visst alt dette når jeg var 15, så hadde jeg også gjort det her. Jeg hadde også en studieretning som var svært ideéll med tanke på boligbygging og utleie, men siden jeg ikke hadde noen klare og tydelig ambisjoner, så gikk det i vasken. Hadde også venner som utdannet seg til både snekkere, elektrikere og rørleggere. Nå har jeg kastet bort 20 år på tull, siden ingen snakket med meg om økonomi overhodet (ikke tenk, bare gå på jobb), og må begynne forfra, men det er nesten umulig. Endret 25. september 2017 av Taurean 3 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 Om du får tak i en leilighet i et pressområde og samtidig får lov til å snylte på foreldrene dine, så er det klart at det økonomisk sett vil være fordelaktig å leie den ut. (Med mindre leieboerne raserer leiligheten totalt...) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ Skrevet 23. september 2017 Del Skrevet 23. september 2017 Du sier du er rundt 13-15 år. Med mindre du har ekstremt mye penger i banken vil ikke de 10.000 kronene bringe deg langt nærmere et boligkjøp. Og når det blir aktuelt med boligkjøp om noen år kan mye ha forandret seg, og det frister kanskje ikke like mye å bo hjemme. Spar penger, legg de i høyrentekonto med mindre du har lyst å prøve deg på fond og aksjer. Det er ikke vits å begynne sparing i bsu enda da du fortsatt ligger under frikortgrensa. Lenke til kommentar
PosteMonopolet Skrevet 24. september 2017 Del Skrevet 24. september 2017 jøss du er heldig som har råd til leilegheit allereie i så ung alder. Dessverre fekk ikkje eg kjøpt min første leilegheit før eg var 19 år sjølv om eg hadde tankar om å kjøpe hus når eg gjekk på ungdomsskulen. Heldigvis så ordna foreldra mine med aksjefond til meg så eg fekk god verdistigning på sparepengane før eg fekk kjøpt leilegheit. Det er uansett dumt å nokon millionar kr ståande på ein vanleg bankkonto når rentene er så låge. Eigentleg anbefaler eg deg å heller kjøpe aksjefond no, og så sel dei når du skal kjøpe leilegheit til deg sjølv. Sannsynlegvis vil verdien doble, eller tredoble i løpet av 5 år med aksjefond, mens på ein vanleg bankkonto får du heilt latterleg lite i renter. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. september 2017 Forfatter Del Skrevet 24. september 2017 jøss du er heldig som har råd til leilegheit allereie i så ung alder. Dessverre fekk ikkje eg kjøpt min første leilegheit før eg var 19 år sjølv om eg hadde tankar om å kjøpe hus når eg gjekk på ungdomsskulen. Heldigvis så ordna foreldra mine med aksjefond til meg så eg fekk god verdistigning på sparepengane før eg fekk kjøpt leilegheit. Det er uansett dumt å nokon millionar kr ståande på ein vanleg bankkonto når rentene er så låge. Eigentleg anbefaler eg deg å heller kjøpe aksjefond no, og så sel dei når du skal kjøpe leilegheit til deg sjølv. Sannsynlegvis vil verdien doble, eller tredoble i løpet av 5 år med aksjefond, mens på ein vanleg bankkonto får du heilt latterleg lite i renter. Hva slags vås er dette? Anonymous poster hash: c0861...2fd 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 jøss du er heldig som har råd til leilegheit allereie i så ung alder. Dessverre fekk ikkje eg kjøpt min første leilegheit før eg var 19 år sjølv om eg hadde tankar om å kjøpe hus når eg gjekk på ungdomsskulen. Heldigvis så ordna foreldra mine med aksjefond til meg så eg fekk god verdistigning på sparepengane før eg fekk kjøpt leilegheit. Det er uansett dumt å nokon millionar kr ståande på ein vanleg bankkonto når rentene er så låge. Eigentleg anbefaler eg deg å heller kjøpe aksjefond no, og så sel dei når du skal kjøpe leilegheit til deg sjølv. Sannsynlegvis vil verdien doble, eller tredoble i løpet av 5 år med aksjefond, mens på ein vanleg bankkonto får du heilt latterleg lite i renter. Setter han pengene i en høyrentekonto kan han få 2,1% rente. Det er 2% rente uten risiko. Å anbefale å sette alle pengene i fond den dag i dag er ikke noe god anbefaling. Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 Hva slags vås er dette? Bare vent, snart kommer det nok en luring som anbefaler å putte hele investeringen i bitcoins som vil mangedobles i verdi og gjøre TS til multimillioær når han fyller 18... btw, hvorfor poster du anonymt? 2 Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 Sannsynlegvis vil verdien doble, eller tredoble i løpet av 5 år med aksjefond BULLSHIT. 2 Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 Setter han pengene i en høyrentekonto kan han få 2,1% rente. Det er 2% rente uten risiko. Å anbefale å sette alle pengene i fond den dag i dag er ikke noe god anbefaling. Pengene øker faktisk ikke i verdi når du får 2,1% rente. Tenk på inflasjonen. Man må opp i minst 4-5% etter skatt. Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 (endret) Sannsynlegvis vil verdien doble, eller tredoble i løpet av 5 år med aksjefond BULLSHIT. Forsåvidt enig, men det er slett ikke umulig. For å doble pengene på 5 år må han ha 15% avkastning 5 år på rad. Sjansen til dette er liten, og fond som gir høy avkastning impliserer også høy risiko. På topplisten til Nordnet finner man f.eks. flere fond med 200-250% økning siste 5 år, bl.a. DNB Teknologi som har økt 250% siste 5 år, langt over tredobling i verdi. Endret 25. september 2017 av gravypressure Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 (endret) Sannsynlegvis vil verdien doble, eller tredoble i løpet av 5 år med aksjefond BULLSHIT. Forsåvidt enig, men det er slett ikke umulig. For å doble pengene på 5 år må han ha 15% avkastning 5 år på rad. Sjansen til dette er liten, og fond som gir høy avkastning impliserer også høy risiko. På topplisten til Nordnet finner man f.eks. flere fond med 200-250% økning siste 5 år, bl.a. DNB Teknologi som har økt 250% siste 5 år, langt over dobling i verdi. Jeg sier ikke at det er umulig, men når PosteMonopolet sier at det er sannsynlig så er det bullshit. Det er mulig å doble pengene på 5 år, men det er også mulig å tape penger. Det sannsynlige en moderat avkastning. Aktive fond øker dessuten ikke sjansen for gevinst. De øker bare risikoen. Endret 25. september 2017 av VR-katten Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 Setter han pengene i en høyrentekonto kan han få 2,1% rente. Det er 2% rente uten risiko. Å anbefale å sette alle pengene i fond den dag i dag er ikke noe god anbefaling. Pengene øker faktisk ikke i verdi når du får 2,1% rente. Tenk på inflasjonen. Man må opp i minst 4-5% etter skatt. Ja, jeg vet. Men 2,1% rente er den høyeste sparerenta akkurat nå, og da ligger pengene der med null risiko. Hvis han putter alle pengene i fond og markedet knekker sitter han plutselig igjen med halvparten av pengene han hadde til å begynne med. Jeg personlig ville spredt pengene i en diversifisert portfolio, men da TS er så ung blir det vanskelig å anbefale noe konkret. Personlig har jeg pengene mine fordelt på Sparekonto, BSU, askjer, fond og kryptovaluta. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 (endret) Ja, jeg vet. Men 2,1% rente er den høyeste sparerenta akkurat nå, og da ligger pengene der med null risiko. Hvis han putter alle pengene i fond og markedet knekker sitter han plutselig igjen med halvparten av pengene han hadde til å begynne med. Jeg personlig ville spredt pengene i en diversifisert portfolio, men da TS er så ung blir det vanskelig å anbefale noe konkret. Personlig har jeg pengene mine fordelt på Sparekonto, BSU, askjer, fond og kryptovaluta. Ja, hvis han trenger pengene snart er lurt å bare ha dem i banken. BSU er ikke vits med mindre han betaler minst 5000 kr i skatt, men hvis han tjener 10 000 kr i måneden så blir det vel lønnsomt. Aksjefond: Lurt på lang sikt, risikoen er ikke så stor hvis man har en spareplan med et bestemt beløp per måned. Kryptovaluta: Muligheter for å tjene veldig mye penger, men risikoen er deretter. Hadde TS satt 10 000 kr i Bitcoin for fem år siden og sittet på disse til i dag ville de ha steget til 4 millioner. Men ikke alle har psyken til å takle den ekstreme volatiliteten. Hva tror du om gull, sølv og platina? Endret 25. september 2017 av VR-katten Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 Hva tror du om gull, sølv og platina? Har tradet disse litt. Gull blir jo brukt som en "sikkerhet". Hvis det er ustabilitet i verden stiger verdien pga det er ansett som en trygg plass å sette pengene. Selv har jeg ikke noen langsiktige investeringer i gull, men trader litt. Så fort det blir krangling mellom usa og nord korea stiger prisen. Når det roer seg synker den igjen, da er det artig hvis man klarer å tjene penger både på oppturen og nedturen. Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 Det finnes uttallige slike tråder som dette: hvor putte sparepengene, hvordan investere, hva gir best avkastning osv... Og rådene er stort sett de samme om igjen og om igjen om fond, aksjer og høyrente. Hva med å søke opp tidligere poster før man starter enda en ny tråd med samme tema? Og no offense til TS, men rådene her gjelder ofte langtids investing av strørre eller minde kapital. Ikke sparepenger til en 14-åring. Har du arvet masse penger, så sett i gang og invester, men 10.000 oppsparte kroner over tre måneder er småpenger i denne sammenhengen. Om du får 2% eller 20% rente er likegyldig for denne typen småsparing. Spar heller pengene til sertifikatet! Det vil jeg si er den beste investeringen du kan gjøre, da de fleste er avhengig av bil i større eller mindre grad, også i jobbsammenheng. 1 Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 Hva tror du om gull, sølv og platina? Har tradet disse litt. Gull blir jo brukt som en "sikkerhet". Hvis det er ustabilitet i verden stiger verdien pga det er ansett som en trygg plass å sette pengene. Selv har jeg ikke noen langsiktige investeringer i gull, men trader litt. Så fort det blir krangling mellom usa og nord korea stiger prisen. Når det roer seg synker den igjen, da er det artig hvis man klarer å tjene penger både på oppturen og nedturen. Å følge Trump på Twitter er med andre ord ikke så dumt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå