Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kalde fingre, og tær. Hva skyldes det?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med dårlig blodsirkulasjon? Og sammhengen med veldig lite aktivitet og mye sittestilling.

I ditt tilfelle kan du legge vekk tankene om dårlig blodsirkulasjon og tankene om at det har en sammenheng med aktivitetsnivået. Du er ikke syk og hjertet stopper ikke idag.

Gjør som Buffy sier, kle på deg sokker og genser.

Jeg har det, men føler det at jeg har vært enormt lite aktiv. Hvorfor kan jeg utelukke det?

Anonymous poster hash: fb3f1...33b

Lenke til kommentar

Jeg har sett veldig mange tråder som er laget av TS som handler om diverse symptomer og frykt for å være syk. Jeg synes du skal se denne videoen med Ingvard Wilhelmsen, og se hvordan man kan velge å forholde seg til livet, uten en konstant frykt for å være syk.

Fra tid til annen så har man kalde hender og kalde føtter. Noen her har nevnt dårlig blodsirkulasjon, men dette ser man gjerne på eldre mennesker som har virkelige dårlige blodårer som ikke klarer å frakte nok blod ut til både armer og bein. Dette gjelder ikke deg, og alle vi andre opplever også å være kalde. Dette er fordi kroppen selv regulerer temperaturen i kroppen, og noen ganger så ender rett og slett henda våre med å bli kalde.

vi er biologiske vesen, og vi kommer til å oppleve fra tid til annen i livet vårt at kroppen vår ikke er "konstant", men at vi noen ganger har humør som svinger opp og ned, temperatur i armer og bein som går opp og ned, vekt går opp og ned, et hjerte som slår sakte og fort, pusten som kan være dyp eller overfladisk, kanskje blir vi litt syke innimellom osv. Når vi er riktig syke, at det faktisk er noe alvorlig, da pleier kroppen å gi oss noen clues/symptomer som er veldig annerledes fra det vi har sett før. Som Ingvard Wilhelmsen sier "vi skal ta kropp og sykdom på alvor, men vi må gjøre det riktig". Han kommer med et konkret eksempel om seg selv, fordi han har transvers myelitt som er en nevrologisk sykdom. Han kunne ikke la være å merke at han hadde det, fordi han plutselig ble lam i beina. Det er klart at ikke alle sykdommer gir så sterke og klare symptomer, men som Jørgen Skavlan sier "liver er skjørt fra vi blir født", det er umulig å sikre seg mot alt. 

https://vimeo.com/19296882

• Liker 4
Lenke til kommentar

Når det er kaldt ute så er det viktigste for kroppen at den holder organene dine varme, derfor er det så lett å bli kald på både fingre og tær, varmen konsentreres på dine vitale organer for å holde deg i live, du kan leve uten en finger eller to, derfor burde du bare prøve å kle deg bedre. Jeg fryser masse, er en liten frøken som har allerede tatt frem genserne for vinteren. 

Lenke til kommentar

Hvor hard går du til verks når du deffer, og hvor lenge har du holdt på med det? (Blir ikke dette mer ren slanking, når du ikke er i aktivitet?)

Er jo et velkjent fenomen at man blir kald på fingre og tær når næringsinntaket er lavt nok over tid. Kroppen prøver å spare inn det den kan, og struper sirkulasjonen/oppvarmingen av det som ikke er viktigst... forbrenningen tilpasser seg også inntaket. Sulter man seg hardt nok går kroppen i "sparemodus", og det merkes virkelig.

Lytt til kroppen. Du har gjort en kjempejobb når du har klart å komme deg ned til "normal" vekt. (Utfra BMI.) Vurder å ta det litt roligere, dvs. forsøke å stabilisere deg der du er nå, med et normalt kosthold. Prøv å kom deg i aktivitet. (Det hjelper på sirkulasjonen og får opp forbrenningen -> du fryser mindre.) Selv veldig forsiktig aktivitet kan hjelpe - f.eks rolige gåturer.

Anonymous poster hash: 4e044...6b5
Lenke til kommentar

Når det er kaldt ute så er det viktigste for kroppen at den holder organene dine varme, derfor er det så lett å bli kald på både fingre og tær, varmen konsentreres på dine vitale organer for å holde deg i live, du kan leve uten en finger eller to, derfor burde du bare prøve å kle deg bedre. Jeg fryser masse, er en liten frøken som har allerede tatt frem genserne for vinteren. 

Kroppen min gir seg visst helvette. Føttene mine er glo varme.

Lenke til kommentar

Det er bevist at nikotin snevrer inn blodårer og gjør blodsirkulasjonen dårligere sier jeg.

Ikke bevist at alle som bruker nikotin vil fryse på føtterne, men det er jo en naturlig effekt av dårlig blodsirkulasjon.

Røyk i en 20 år til du så blir du nok å merke at du fryser mere enn andre som ikke røyker.

De fleste jeg kjenner som har røyket i en 20-40 år fryser konstant på hender og føtter.

Nå skal det sies at jeg bor i nordnorge hvor det er maks 20 grader på sommeren og ofte -35 på vintern. Bor du i varmere strøk er kansje ikke problemet like stort.

Endret av aklla
fjernet sitatpyramide
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg er Finnmarking jeg også :) Prøver ikke å være vanskelig, men er litt rart når ting er bevist, også gjelder det ikke meg. Er ting da bevist godt nok, eller tar jeg feil?

Jeg hadde også veldig varme hender selv om jeg røyka. Nå som jeg bare damper, er hendene enda varmere. Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...