Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lovlig dB+type på horn? Montering av lys?

Ilcapo93

Anbefalte innlegg

Har problemer med at den generelle befolkningen i Tromsø er litt dårlig på å spotte motorsyklister og har derfor bestemt meg etter 1år med ekstra refleks, både på kropp, hjelm og sykkel, at lyd og lys kanskje er en løsning?

1. Vet noen om det er noen regler om type horn som er lov å montere? Vurderer å kjøpe en ebay sirene for å bruke hornet (ikke sirenen) siden den yter 110dB og er litt utenom det vanlige man hører i trafikken :p 

2. Har i tillegg bestilt noe ekstra LED-lys man monterer for å virke mer synlig, er det noen regler for montering av ekstra belysning så lengde de ikke blender motgående trafikk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes flere løsninger. Jeg bruker noen slike horn. De funker meget bra og er forholdsvis lett å finne plass til. Ellers så har en headlight modulator, som er pop i mange land, men ikke lovlig i Noreg. De blinker hurtig med fjernlyset, så lenge du har valgt fjernlys, OG det er lyst ute. Det går over til vanlig fjernlys straks du entrer mørke områder. Det tar brodden av fjernlyset så det ikke blender like mye som et vanlig fjernlys, og de gode modulene vil heller ikke ødelegge levetiden på pæren. Jeg har brukt en slik i flere år på ene sykkelen min, jeg synes det virket fint, og folke jeg snakket med mente at det ikke var veldig plagsomt, men likevel nok til at det tiltrakk oppmerksomhet. Nå bruker jeg ikke min modul, har ikke plass på den sykkelen jeg har nå (den er liten, så den passer i de fleste hovedlykter eller i nærheten av den) så du kan få kjøpe min om du vil. Det er en av de bedre utgavene. Søk etter headlight modulator på nettet, så finner du ymse videoer. Det finnes og tilsvarende moduler for bremselys, og DET virker som en kule. Bruker det sammen med baklyset, samt en liten kraftig LED-brikke under skiltet. Tilsammen gir det tilstrekkelig effekt til at enhver tulling av en skiltskraper holder litt mer avstand :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...