Gå til innhold

Er du klar for bilder lagret i HEIF-formatet? Kommer for fullt med iOS 11

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er dette iforhold til PNG?

For eksempel kan man lagre hele bildesamlinger, bildesekvenser eller animasjoner i en slik fil. (...)

De kan også andre typer media, som lyd og undertekster, som avspilles synkronisert med bildeinnholdet.

Flash er ikke død, det har igjenoppstått som HEIF!

Det skal bli interessant å se hvor mye det vil bli misbrukt.

Lenke til kommentar

Hvordan er dette iforhold til PNG?

For eksempel kan man lagre hele bildesamlinger, bildesekvenser eller animasjoner i en slik fil. (...)

De kan også andre typer media, som lyd og undertekster, som avspilles synkronisert med bildeinnholdet.

Flash er ikke død, det har igjenoppstått som HEIF!

Det skal bli interessant å se hvor mye det vil bli misbrukt.

PNG er lossless, og dermed beregnet for annen bruk, det komprimerer ikke like godt som et lossy format.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

HEIF er bare en "konteiner". Det ser ut til at HEVC blir det vanlige bildeformatet som ligger i konteineren. HVEC er et patentbeskyttet, lukket og låst betalings-format. På grunn av dette vil det aldri bli et universelt format, det vil kun bli nok et format i formatjungelen. Dermed virker det totalt uaktuelt selv om det skulle finne veien ut av Apple-verden.

Det sagt så har det teknisk sett mye bedre komprimeringsteknologi enn vanlige jpeg-encodere, så her er det ikke teknikken som svikter, men jussen rundt bruk og utbredelse.

Lenke til kommentar

Nei , jeg er ikke klar for det.

Orker ikke oppgradere til ios11 enda om ikke man kan ikke disable high efficieny da jeg er windows bruker på pc siden og føler dette blir foreløpig vel mye styr med deling osv

Med 128GB på iphone er ikke plass aspektet noe problem for min del.

Bildene fra en av ios11 beta. Ref https://beebom.com/how-disable-high-efficiency-image-format-ios-11/

Er det noen som har oppdatert til ios11 med iphone7 som kan bekrefte at apple fremdeles har disse innstillings valget i GA versjonen.

post-35394-0-01738400-1506157862_thumb.jpg

post-35394-0-34806700-1506157875_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Å lagre sammenligningsbildet som en lavkvalitets jpeg, var ikke akkurat smart.

Sammenligningen over viser at det er langt mer forstyrrelser i JPEG-utsnittet over, enn i HEIF-utsnittet.

Ja, men også at det er langt færre detaljer i HEIF-bildet. Man kunne like gjerne lagret en JPEG i 70% størrelse og blåst det opp med høykvalitets skalering.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Å lagre sammenligningsbildet som en lavkvalitets jpeg, var ikke akkurat smart.

Jeg er ikke helt enig i det, da det er en overdrevet illustrasjon og reklame for formatet, ikke en reell sammenligning. Skulle man sammenlignet burde det vært et eller annet lossless format.

Detalj-smudging er et stadig økende problem. Ting som skal ha detaljer ser flate og plastikk-aktige ut. Et klassisk eksempel er gress og skog. Like falsk som den populære såkalte skjønnhetsfunksjonen på telefonkamera. Ennå et eksempel er bølger. Det verste er at noen liker falskheten. :roll:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Nei , jeg er ikke klar for det.

Orker ikke oppgradere til ios11 enda om ikke man kan ikke disable high efficieny da jeg er windows bruker på pc siden og føler dette blir foreløpig vel mye styr med deling osv

Med 128GB på iphone er ikke plass aspektet noe problem for min del.

Bildene fra en av ios11 beta. Ref https://beebom.com/how-disable-high-efficiency-image-format-ios-11/

Er det noen som har oppdatert til ios11 med iphone7 som kan bekrefte at apple fremdeles har disse innstillings valget i GA versjonen.

Har oppgradert en SE. Men den har ikke disse valgene iallefall, og etter hva jeg har forstått så skal den være ny nok til å få dette nye bildeformatet. 

Lenke til kommentar

Ja, det er mulig.

Norske Jottacloud støtter forresten også backup av HEIF (.heic og HEVC)

Har oppdatert både en Ipad Air 2 og Iphone 7 til IOS11 og har fått svaret:

Kun på iphone 7 innstilling for HEIF/HEVC under formater . Kompatibel (jpeg,H265) eller plassbesparende (HEIF).

Ipad bruker kun kompatibel da den mangler format instilling (slik andre eldre iphones).

Lenke til kommentar

Så hvis ikke HEIF-bilder tilbyr noe spesielt nytt, er dette da bare Apple som banker en ny spiker inn i åpne-formater-kista? Proprietære løsninger hele veien til banken?

Ingen tvil om at Apple er råe på proprietære løsninger og at de har et enormt moment. Kjøperne er mye mer engasjert enn Microsoft-tilhengere noen gang har vært. Ser man på OS-statistikker så ser det ut som åpen kildekode-OS vokser i takt med Apple sin markedsandel. Microsoft skvises sakte mellom disse to ytterlighetene. Markedet polariseres ytterligere. Jeg tror ikke HEIF er noen spiker i kista for åpne formater, men faktisk vil øke markedsandelen til åpne formater som lossy og lossless png, på bekostning av gamle jpeg. Samtidig kan Apple le hele veien til banken. Hva som skjer på lengre sikt er mer uklart. Hva skjer med balansen mellom proprietær og åpen når jpeg er dødt?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...