Lunaris Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 Feil; Wifi er ikke spesifisert som ett lav-effekt kommunikasjonslag (i motsetning til bluetooth der dette var med i spec fra starten av) Nå er det blitt bedre med årene med nye versjoner av spesifikasjonen, men i bunn ligger en teknologi som trenger mye strøm. Drift av Wifi antennen er blandt de største bidragsyterne til strømforbruk. Hele poenget mitt var jo at Wi-Fi antennen ikke brukes aktivt, men at den er satt i passiv modus, der den sover. Våkner nok av og til opp i et sekund og så av igjen. Hvis du gjør det riktig har det nesten ingen impact på batteritid. 1 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 Grunnen til Apple gjør dette er at brukerne ofte har egne devicer som benytter wifi eller bluetooth, og da vil disse fortsette å fungere. Vil du slå helt av bruker du Innstillinger som er enkelt. Relativt brukervennlig som normalt fra Apple. Er det virkelig brukervennlig at "slå av" ikke betyr "slå av"? Jeg synes ikke det. Omtrent like "brukervennlig" som at mange program i windows minimerer når du trykker på lukke-ikonet. AtW Vel, Apple-stil brukervennlighet. Apple gjør hva de mener er best for deg, så du mener kanskje at wi-Fi og Bluetooth skal være helt av, men Apple mener deres nye løsning er bedre. Så da gjør de det slikt. Altså hele iOS/OSX er jo laget slik at de egentlig ikke gir deg så mye valg. Når det er sagt så synes jeg heller ikke det er brukervennlig. Derfor jeg ikke har iOS enhet Lenke til kommentar
spiff42 Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 Grunnen til Apple gjør dette er at brukerne ofte har egne devicer som benytter wifi eller bluetooth, og da vil disse fortsette å fungere. Vil du slå helt av bruker du Innstillinger som er enkelt. Relativt brukervennlig som normalt fra Apple. Er det virkelig brukervennlig at "slå av" ikke betyr "slå av"? Jeg synes ikke det. Omtrent like "brukervennlig" som at mange program i windows minimerer når du trykker på lukke-ikonet. AtW Når man trykker på wifi/bluetooth ikonene i kontrollsenteret så står det "Kobler fra <nettverksnavn/bluetoothenhet>". Så det er ikke slik at at os'et sier en ting og gjør noe annet. Men siden dette er en endring av eksisterende funksjonalitet så heller jeg mot at koble fra burde ha blitt lagt bak en force touch/long press istedenfor å ha det som default. 1 Lenke til kommentar
el_diablito Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 Feil; Wifi er ikke spesifisert som ett lav-effekt kommunikasjonslag (i motsetning til bluetooth der dette var med i spec fra starten av) Nå er det blitt bedre med årene med nye versjoner av spesifikasjonen, men i bunn ligger en teknologi som trenger mye strøm. Drift av Wifi antennen er blandt de største bidragsyterne til strømforbruk. Hele poenget mitt var jo at Wi-Fi antennen ikke brukes aktivt, men at den er satt i passiv modus, der den sover. Våkner nok av og til opp i et sekund og så av igjen. Hvis du gjør det riktig har det nesten ingen impact på batteritid. Har du noen erfaring med hvordan WiFi fungerer? WiFi enheter snakker med hverandre selv om de ikke er tilkoblet noe nettverk. Dette vil konstant trekke strøm fra batteriet. Det er ikke uten grunn at WiFi er ansett som et story strømsluk. 3 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 Strømtrekk fra WiFi er storm i vannglass når man ser hvor god kontroll Apple har på strømstyringen. Min iPad Mini 2 kan ligge flere uker uten å lades, likevel hører jeg den jevnlig plinge med oppdateringer fra diverse apper. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 Strømtrekk fra WiFi er storm i vannglass når man ser hvor god kontroll Apple har på strømstyringen. Min iPad Mini 2 kan ligge flere uker uten å lades, likevel hører jeg den jevnlig plinge med oppdateringer fra diverse apper. Men er iphones så veldig gode på batteri? Kjenner mange som gjerne hadde ønsket seg bedre batterilevetid på sin. AtW Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 Jeg kan også få min Nexus 9 til å holde like lenge uten lading, men det forutsetter at den går i så dyp dvale at den ikke mottar noen oppdateringer. Vekker jeg den begynner den å plinge i ett med oppdateringer. Batterilevetid på mobiler er avhengig at OS kontrollerer appene, hvis appene ikke gir mobilens CPU tid til å gå i hvilemodus så tømmes batteriet kjapt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 Jeg kan også få min Nexus 9 til å holde like lenge uten lading, men det forutsetter at den går i så dyp dvale at den ikke mottar noen oppdateringer. Vekker jeg den begynner den å plinge i ett med oppdateringer. Batterilevetid på mobiler er avhengig at OS kontrollerer appene, hvis appene ikke gir mobilens CPU tid til å gå i hvilemodus så tømmes batteriet kjapt. Joda, greit nok, men det virker jo ikke som de har denne stålkontrollen på telefoner, fordi det er mange(?) som ikke har all verdens batteritid på iphone(?) AtW Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 23. september 2017 Del Skrevet 23. september 2017 iPhone har bra standby, ikke spesielt bra aktiv. Så spørs hva du snakker om. Og det er hele tingen med Wi-Fi også. Ja, Wi-Fi enheter snakker med hverandre. Og du kan få oppdateringer og alt med Wi-Fi på, men strømnivået går nesten ikke ned. Det er fordi Apple sender Wi-Fi enheten inn i en dyp søvn og sjekker med jevne mellomrom for oppdateringer. Til @el_diablito: Jeg vet hvordan Wi-Fi fungerer, men vet du hvordan strømstyring fungerer? Det er jo det jeg prøver å fortelle deg. Google har kommet med et system som analyserer når du bruker mobil, lader osv slik at telefonen aktiveres og sjekker med lengre intervaller når du vanligvis sover osv. Jeg mener, jeg trenger ikke argumentere for dette engang. Bare ta en iPhone, la Wi-Fi være på, og se batteriet ikke falle med mer enn et par prosent på en dag. Wi-Fi MÅ ikke ta mye strøm. Når telefonen er i standby så er ikke Wi-Fi 100% på og snakker hele tiden med noe. Det gjør den ikke. Fordi det tar mye strøm. Så de gjør det smartere og lar være å gjøre det. Du merker ikke det de gjør med Wi-Fien, men det er og hele poenget. 1 Lenke til kommentar
Raymond Brun Skrevet 23. september 2017 Del Skrevet 23. september 2017 Grunnen til Apple gjør dette er at brukerne ofte har egne devicer som benytter wifi eller bluetooth, og da vil disse fortsette å fungere. Vil du slå helt av bruker du Innstillinger som er enkelt. Relativt brukervennlig som normalt fra Apple. Er det virkelig brukervennlig at "slå av" ikke betyr "slå av"? Jeg synes ikke det. Omtrent like "brukervennlig" som at mange program i windows minimerer når du trykker på lukke-ikonet. AtW Vel, Apple-stil brukervennlighet. Apple gjør hva de mener er best for deg, så du mener kanskje at wi-Fi og Bluetooth skal være helt av, men Apple mener deres nye løsning er bedre. Så da gjør de det slikt. Altså hele iOS/OSX er jo laget slik at de egentlig ikke gir deg så mye valg. Når det er sagt så synes jeg heller ikke det er brukervennlig. Derfor jeg ikke har iOS enhet Jepp det er kjernen til Apple, jeg sier til Android-fanbois at jeg gjør som Steve Jobs har bestemt - og slik er det bare. Greia er litt mer komplisert, jeg gidder ikke innstillingshelvette og CCleaner og whatnot så jeg synes apple-dingser er ok da det bare fungerer og velger da bort noe fleksibilitet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå