Simen1 Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 To typer utslipp: 1. Lokalt utslipp (NOx, partikler etc) har selvsagt mest innvirkning i byene og fint lite på landet. 2. Globalt utslipp (CO2) har like mye innvirkning uansett hvor det ble sluppet ut. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 Tenkte noe liknende: for noen er drivstoffavgiftene fortsatt alt for lave. For noen er alt for lavt, men for mange er det mer enn nok Lenke til kommentar
aloejon Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 Hurtiglading skrives det ikke et ord om, nettopp fordi den ikke støtter hurtiglading... 1 Lenke til kommentar
Geir Frøyland Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 Neppe helt reelt å kjøre batteriene til null med tanke på levetiden ville jeg tro ?den gamle regelen om å nytte 60 -70 % av kapasiteten for holdbarheten og kapasiteten gjelder vel til en viss grad disse nye batteriene også eller er det bare overlade til elektronikken tar hånd om det hele ?Uansett begynner el bilene å bli bra og man ser stadig brukte som selges etter 120-140 tusen km.hvor orginal batteriet fremdeles fungerer utmerket !og med tålmodighet og kaffepauser er Stavanger-Oslo en helt ok tur distanse med to stopp på en halvtime og hurtigladning for mange av bilmerkene >!bra utvikling. Lenke til kommentar
Bjørn Halvor Kvilhaug Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Ja bare kjør dere med atomkraft og kullkraft fra Europa, vet dere ikke at 75% av all vannkraft vi produserer eksporteres til Europa og Storbritania, ja helt ned til Italia. Alt dette for at vil skal forsyne Europa med rein energi, og de totalt 114% vi produserer av vannkraften av det de trenger. Så har vi gjenkjøpsavtalen med Europa som gjør at vi må kjøpe igjen den strømmen vi selv trenger av EU som desverre er kull og atomkraft. Det er en slik kraft vi bruker i Norge på grunn av at vi er forpliktet til å selge vannkraften til Europa og Storbritania, og det er derfor nye kabler legges til kontinentet - Tysklannd. Så at elbilene i norge går på vannkraft, nei de blir ladet med kull og atomkraft. Dette er veldig gått forklart i flere artikler i Stavanger Aftenblad i Seniortanken og ellers i Debatt som aftenbladet har i Stavanger. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Ja bare kjør dere med atomkraft og kullkraft fra Europa, vet dere ikke at 75% av all vannkraft vi produserer eksporteres til Europa og Storbritania, ja helt ned til Italia. Alt dette for at vil skal forsyne Europa med rein energi, og de totalt 114% vi produserer av vannkraften av det de trenger. Så har vi gjenkjøpsavtalen med Europa som gjør at vi må kjøpe igjen den strømmen vi selv trenger av EU som desverre er kull og atomkraft. Det er en slik kraft vi bruker i Norge på grunn av at vi er forpliktet til å selge vannkraften til Europa og Storbritania, og det er derfor nye kabler legges til kontinentet - Tysklannd. Så at elbilene i norge går på vannkraft, nei de blir ladet med kull og atomkraft. Dette er veldig gått forklart i flere artikler i Stavanger Aftenblad i Seniortanken og ellers i Debatt som aftenbladet har i Stavanger. Det elbileierne har skjønt angående dette, er at dersom de bor i nærheten av et vannkraftverk, så går jo strømkabelen deres dit. Den fysiske strømmen i stikkontakten kommer jo da fra grønn norsk energi, uansett hva mediene, kraftverkene og regningen måtte si. Blås i at strømnettene er koblet sammen, eller at NordPool eksisterer, eller at Norge har solgt opprinnelsesgarantier til utlandet over en lav sko. De virkelig ivrige elbileierne, kjøper seg jo selv en opprinnelsesgaranti. Då får de et papir som forteller at strømmen deres er produsert på et vannkraftverk. Plutselig er det omvendt, da spiller det plutselig ingen rolle om strømmen i kontakten kommer fra brenning av kull, for de har jo kjøpt en garanti for at den egentlig er "grønn". Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 19. februar 2018 Del Skrevet 19. februar 2018 bilen kunne fint trukket en tilhenger lokalt, men noen skal kjøre flere hundre mil i ett strekk, med tilhenger. Du må følge med? I følge artikkelen er realistisk rekkevidde på denne nye RennaPulten 200 kilometer, og det er dobbelt så mye som tidligere modeller. Det er altså 20 mils rekkevidde. Så kobler man på tilhenger, og rekkevidden faller dramatisk dersom man skal dra litt vekt etter denne bilen. Eiere av Model X som har forsøkt seg litt med tilhenger rapporterer om strømforbruk som er fra dobbelt, opp til fire ganger så høyt, med tilhenger etter, alt ettersom vekt, oppoverbakker osv. Det betyr at realistisk rekkevidde på en slik Renault med tilhenger er rundt 5 mil. Det er en del forskjell på "flere hundre mil", og fem mil ! Det betyr at det toppen må være 2.5 mil til byggevaresjappa, altså hver vei, men så skal man jo til jobben, hjem fra jobben, og kanskje noen ærend i mellom, å da blir det jævlig snaut for de aller fleste. Her er det minst fire byggvarehus innenfor en radius av 1,5 mil. Større lass går uansett med lastebil.. Så hvorfor må snekkeren brenne av masse diesel på å frakte noe småtteri og hammer?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå