Gå til innhold

Organisiering av bilder

Anbefalte innlegg

Hvilket program bruker dere for lagring og organisering av bilder?

Pr. nå lagrer jeg bilder i mapper med Adobe Bridge.

Mappestrukturen jeg bruker er YYYY > YYYY-MM > YYYY-MM-DD + "navn på hendelse". Eks:

2017 >  2017-08 August > 2017-09-21 High-Key med Kari Normann

Har jeg flere hendelser på samme dag blir det ytterligere et nivå hvor "navn på hendelse" får egne mapper på den aktuelle dagen.

Denne løsningen har fungert bra for meg i mange år. Importerer bildene med Adobe Bridge til den aktuelle mappen, og jeg bruker samme program til å gå gjennom bilder. Men savner flere alternativer ved gjennomgang. Jeg ønsker å kunne legge til stikkord til bilder for lettere å finne frem bilder jeg ønsker å vise eller jobbe med..

Hvordan gjør dere det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker lightroom sitt bibliotek, du får samme mappestruktur som du har nå og i tillegg kan du gi bildene merknader"tags", grupper, etc. samt at det har ansiktgjenkjenning.

Du kan kjøpe lightroom som et selvstendig program, eller som et fullstendig redigeringsprogram med månedlige betalinger men da burde du være godt over gjennomsnittet interessert i fotografering.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Lightroom... I tillegg til å kategorisere bilder i mapper slik etter dato så kan man jobbe med serier (collections) hvor man kan legge inn bilder fra andre mapper. Bilder kan gjerne være i flere serier. Dette gjør det mye lettere å sette sammen serier som man jobber med over tid, synes jeg. Jeg har en rekke serier som jeg slenger bilder inn i hvis de passer.

Stikkord er også mulig å legge inn og enkelt å filtrere på, men jeg har ikke vært så flink til å bruke det. På sikt tenker jeg å legge inn navn som stikkord på familiebildene mine, jeg ser for meg det er praktisk hvis jeg for eksempel vil finne et bilde hvor både Per og Pål er med..

Henning

Lenke til kommentar

Bruker en lignende mappestruktur som TS, men ikke så lange navn:

Eks: Bilder -> 2017 -> 09 -> og så litt forskjellig på månedsnivå avhengig av antall bilder, spesielle prosjekt osv

Bildene legger jeg inn med vanlig copy/paste fra minnekort til disk.

Importerer så i LightRoom så mappestrukturen er mest for å ikke ende opp med horribelt mange bilder i samme mappe, noe Windows ikke liker så godt. Også greit med begrenset antall bilder i en folder hvis jeg bare skal se på noe kjapt i Bridge, men for mer avanserte ting er søke- og organiseringsfunksjonene i LR helt overlegent Bridge. 

Lenke til kommentar

Jeg er nok over gjennomsnittet intressert i fotografering. Blir fort noen hundre bilder om dagen da jeg nå har innredet eget kontor og studio i vårt ubrukte anneks. Bruker Adobe Camera Raw+Photoshop til redigering. Så er kun på utkikk etter en bedre og mer effektiv måte å gå gjennom bilder på nå.

Så det å kunne legge til etiketter/stikkord som gjør at jeg f.eks kan søke på Navn, Situasjon, Sted, Type, Kategori etc for å få frem alt i mitt "bibliotek" er det jeg trenger. Samt en effektiv måte å markere bilder som intressant, gjennomgang, brukes, korrigeres, påbegynt, ferdig, sent/levert etc. er viktig.

Bruker en lignende mappestruktur som TS, men ikke så lange navn:

Eks: Bilder -> 2017 -> 09 -> og så litt forskjellig på månedsnivå avhengig av antall bilder, spesielle prosjekt osv

Grunnen til de gjentagene navnene i mappestrukturen er pga "09" fort kan feile i en situasjon hvor en HDD krasjer, og man må hente ut informasjon i en flatlagt oversikt. Dette er nok av gammel vane vond å vende...

Men Lightroom skal jeg se nærmere på. Hadde helt oversett dette, og testet raskt ut ACDSee, men Lightroom jobber kansje bedre sammen med Photoshop på et eller annet nivå :)

Kjører Mac forresten...

Lenke til kommentar

Lightroom kan du bruke til organisering og de samme redigeringene som du i dag gjør i CameraRaw. Jeg pleide å bruke Bridge og Adobe Camera Raw før, men for et par år sida bytta jeg ut begge med Lightroom, og det har vært veldig mye bedre. Det finnes jo konkurrenter til Lightroom også, som sikkert også er gode.

Lenke til kommentar

Jeg har en lignende struktur:

Mappestrukturen jeg bruker er YYYY > YYYY-MM > YYYY-MM-DD + "navn på hendelse". > Kamera Eks:

2017 >  2017-08 > 17-09-21 High-Key med Kari Normann > E-M5

Desverre så lar ikke Lightroom meg importere direkte inn i denne strukturen, så jeg må gjøre det manuellt. Jeg bruker ofte to hus samtidig så det er derfor jeg skiller mellom kamera.

Lenke til kommentar

Bruker også flere kamera. Hender også at jeg bruker telefonen til å ta bilder av oppsett og lignendes.. Men hadde håpet å kunne skille mellom kameratype og lignende via etiketter/metadata :)

Sjekker ut lightroom nå, så får sette meg inn i det og se om jeg ikke kan begynne å ta ibruk dette istedenfor. Hvis det gjør samme jobb som Bridge og Camera Raw + organisering, så er jeg fornøyd :)

Lenke til kommentar

..... Men hadde håpet å kunne skille mellom kameratype og lignende via etiketter/metadata

Du kan skille mellom kamera med metadata i LR, men jeg gjør som Tomsi42 og legger kamera til i foldernavn hvis jeg har brukt mer enn et kamera samtidig. Da slipper jeg å tenke på om det kan bli duplikater av filnavn.

Lenke til kommentar

Må man abonnere på Lightroom, eller kan man kjøpe det til odel og eie?

Programmet virker helt topp det lille jeg har testet så langt. La til hovedmappen for 2017. Rask respons, og oversiktelig. Nøkkelord og slikt virker til å kunne la meg gjøre det jeg ønsker.

Ser Photoshop også er blitt abo.basert. Samme gjelder samtlige programmer jeg bruker allerede i dag - som jeg har av eldre utgaver...

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe Lightroom for en engangssum, men jeg tror ikke det er noe Adobe satser på for fremtiden. Lightroom 6 mangler allerede et par funksjoner som Lightroom CC har fått.

For 117,50 kr i måneden får du alltid nyeste versjon av Lightroom og Photoshop (for 2 maskiner + mobil). Jeg mener i hvert fall det er verdt det.

Lenke til kommentar

Må man abonnere på Lightroom, eller kan man kjøpe det til odel og eie?

Programmet virker helt topp det lille jeg har testet så langt. La til hovedmappen for 2017. Rask respons, og oversiktelig. Nøkkelord og slikt virker til å kunne la meg gjøre det jeg ønsker.

Ser Photoshop også er blitt abo.basert. Samme gjelder samtlige programmer jeg bruker allerede i dag - som jeg har av eldre utgaver...

Du fikk egentlig svar på dette i første besvarelsen du fikk i denne tråden :)

LR6 kan du kjøpe via butikker eller direkte fra Adobe, på Adobe sine sider må du trykke på kjøp før du kan velge hvilken utgave du eventuell vil kjøpe, problemet med eldre utgaver av LR er at nyere kameraer ikke er implementert og man får ikke oppgraderinger på dette så det man må gjøre da er og importere bildene via Adobe Cameraraw.

Ville nok vente litt med kjøp siden ryktene tilsier at LR7 blir annonsert i oktober, det store spørmålet er nok om det blir tilgjengelig som et selvstendig program eller ikke.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Lightroom er genialt.

Hvis man vil teste hvor "bra" system man har, prøv å finn bilder til gurushots dåt com sine utfordringer...

Jupp. Har allerede slitt litt med å finne en grei måte å finne frem til ønsket type bilder til deres utfordringer ;) Endret av Yawa
Lenke til kommentar

Det går mange rykter om ny LR i midten av august så vurderer du å kjøpe i stedet for å abonnere kan det være lurt å vente noen uker. Kjøper du får du support for ny kameraer og feilrettinger, men du får ikke ny funksjonalitet som abonnenter får mellom hovedreleaser før det kommer en ny versjon (og du oppgraderer). 

Lenke til kommentar

Keywording er en laaangsom prosess, men Lightroom hat gjort den biten veldig enkel virker det som. Starter å like løsningen deres mer og mer. Collections, og spesielt smart collections virker til å gjøre biblioteket rett PG slett moro å jobbe med.

Hvordan gjør dere det med flere fotografer fra samme økt? Lagrer dere hver fotografs bilder i egen mappe, eller i samme. Tenker med tanke på å skille bildene fra hverandre. Om det kanskje er en fin måte å gjøre dette på i selve databasen til Lightroom?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...