Gå til innhold

Reklamasjon fra utenlandske nettbutikker, Dustin, CDON, o.l


Amanda97

Anbefalte innlegg

Var innom Elkjøp i dag for å kjøpe en TV. Etter litt snakk med "selger" spør jeg om han kan matche pris hos CDON. Dette kunne han ikke fordi dette var en utenlandsk nettbutikk, de matchet kun norske butikker. Han mente også at de ikke hadde samme forbrukerrettigheter som Elkjøp.

 

Da jeg sa at Dustin har et norsk aksjeselskap som heter Dustin Norway AS mente han at dette ikke hjalp saken fordi de sender produktene fra Tsjekkia og Sverige, og da gjelder ikke norsk forbrukerlov lengre. "Om det blir problemer med produktene fra disse sidene må du ta kontakt med produktansvarlig i disse landene de har sendt fra, ikke nettbutikken du har kjøpt fra".

 

Stemmer virkelig dette?

Endret av Amanda97
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer at han tar feil, men samtidig er det også slik at ingen norske butikker matcher nettbutikkpris. Det var en periode hvor de ikke en gang matchet pris på sin egen nettbutikk (som var noen hundrelapper billigere).

 

Fysisk butikk er dyrere enn nettbutikk, sånn er det bare. Nettbutikk er til gjengjeld mye mer pes å forholde seg til dersom man skulle trenge å reklamere.

Lenke til kommentar

Det stemmer at han tar feil, men samtidig er det også slik at ingen norske butikker matcher nettbutikkpris.

Tja, Elkjøp selv skriver følgende på sine sider om prisgaranti:

 

"Flere ganger hver dag kontrollerer vi konkurrentenes priser og justerer våre egne. Målet er å sikre at du alltid får lave priser og god verdi for pengene. Du kan sammenligne priser hos oss med alle konkurrenter i Norge, både på nett og i butikk. Dersom du finner identisk vare til en rimligere pris, så tilbakebetaler vi deg differansen."

 

https://www.elkjop.no/cms/elkjop-prislofte/elkjops-prislofte-til-deg/

 

Her står det svart på hvitt at man kan sammenligne prisen mot alle konkurrenter i Norge, både på nett og i butikk. Det betyr at å sammenligne priser fra dustin.no eller komplett.no er helt innafor hos Elkjøp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt offtopic:

Se for deg dette: Du kjøper et større produkt på nett. TV,Vaskemaskin,Komfyr,kjøleskap osv. Hvor gøy er det og måtte emballere og sende dette tilbake til nettbutikken om noe er galt ? Emballasje,fraktkostnader,Vente på svar. Og om det ikke er noe feil, eller om feilen ikke er dekket av garanti/reklamasjon så blir dette sendt tilbake til deg, da må du for det første, betale frakt tilbake og hente varen.

dette kan ta fryktelig lang tid og bli dyrt.

 

Mitt beste råd er og kjøpe slike varer i butikk. Du sparer kanskje litt på netthandel av slike varer men om noe først går galt kan du ikke lenger bare kjøre dette til nærmeste butikk og få det fikset/sjekket. Pappa bestilte tv over nett som det var noe feil med,sendte den tilbake og det tok 4 uker før han fikk det reparert og sendt tilbake. i mellomtiden måtte han styre og ordne for og få låne en tv. 

 

Dette er helt klart worst case scenario men det kan skje og derfor kjøper ikke jeg store produkter på nett med mindre de har veldig gode rutiner på retur/reklamasjon og garanti.

Endret av Eriksendrul
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

 

For ikke å snakke om at de regner med porto for å prøve å snike seg unna sin egen markedsføring

Det står i vilkårene at frakt skal regnes med

 

 

Samme hvor det står, like dumt og bakvendt uansett. Frakt er en kostnad man legger ut så butikken kan betale frakselskapet, har ingenting med produktet å gjøre. Det blir det samme som om de skulle prismatch produktpris + bensin for en lokal butikk som ligger noen km unna. 

"Hei, kan du prismatche denne mot Power?"

"Ja, selvfølgelig. Hva koster den på Power?"

"599"

"Ok. Hvordan hadde du tenkt å komme deg til Power?"

"Buss"

"Voksenbilett?"

"Ja"

"Ok. Det er samme sone, så det ville kostet deg 45 kr, så da prismatcher jeg til 644 kr"

"Takk!"

 

Eller hva med de som har pick up points? Selv om det er 300 km unna? 0 i frakt. Det ville de sikkert nektet på. 

Eller hva om du skal ha to av samme vare? Eller prismatchet flere ting fra samme sted? Slår de sammen portoen da? Hva om du handler en dyr gjenstand samtidig, så du ville fått gratis porto hos leverandøren? 

 

Porto har ingenting med varens kostnad å gjøre, så burde være regelrett ulovlig å skulle blande det inn i prismatching. 

Lenke til kommentar

Var innom Elkjøp i dag for å kjøpe en TV. Etter litt snakk med "selger" spør jeg om han kan matche pris hos CDON. Dette kunne han ikke fordi dette var en utenlandsk nettbutikk, de matchet kun norske butikker. Han mente også at de ikke hadde samme forbrukerrettigheter som Elkjøp.

 

Da jeg sa at Dustin har et norsk aksjeselskap som heter Dustin Norway AS mente han at dette ikke hjalp saken fordi de sender produktene fra Tsjekkia og Sverige, og da gjelder ikke norsk forbrukerlov lengre. "Om det blir problemer med produktene fra disse sidene må du ta kontakt med produktansvarlig i disse landene de har sendt fra, ikke nettbutikken du har kjøpt fra".

 

Stemmer virkelig dette?

Det kan være at du har misforstått selgeren litt, eller at han har blandet kortene litt, for det han sa ligner litt på det som stemmer.

 

Selv om du kjøper fra et norsk selskap, så kan produktene være såkalt "gråimportert". Det vil si at produktene ikke har gått gjennom norsk importør, men at forhandler importerer selv fra et annet lands importør eller direkte fra fabrikk.

 

Du vil riktignok fortsatt være dekket av norsk forbrukerkjøpslov, men ettersom produktene er gråimportert, kan du kun forholde deg til forhandleren du kjøpte produktet fra. Den offisielle norske importøren vil mest sannsynlig ikke ha noe med produktet å gjøre (de har heller ingen plikt til dette). Så hvis din forhandler går konkurs, så har du i praksis mistet reklamasjonsretten på fem år. Og garantien, som gjerne er 1-2 år, kan gjerne også kun gjelde i landet produktet er importert fra, slik at du må bruke tusenlapper på frakt og styr med papirer for å unngå toll når produktet sendes tilbake til deg.

 

Men i følge Elkjøp sine vilkår i forbindelse med prismatching, er det ikke tatt noen forbehold om dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Ja, da har jo denne selgeren vært ute på bærtur på feil jorde.

 

For øvrig greit å vite; de har tydeligvis endret policy siden sist jeg gjorde en innsats for å finne ut av det.

 

Om du sitter på utdatert kunnskap bør du kanskje være litt mer forsiktig med å påstå noe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...