Gå til innhold

Farlig allianse (Putin og Berlusconi) ?

Anbefalte innlegg

Har dere fått med dere hvor godt forholdet mellom eks-KGB-agenten og nåværende russiske president Vladimir Putin - og nåværende "diktator" i Italia, Silvio Berlusconi er?

Politisk er de jo vidt forskjellige. Den ene så rød - den andre ultrablå (noen vil vel kanskje si brun).

Selv mener jeg at Berlusconi (og jeg håper mange er med) er en av de største trusler i moderne europeisk demokrati.

Hvordan ser folk på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Berlusconi er absolutt en oppfølger til tidligere omtalte statsministre (diktatorer) i landet.

Jeg fatter ikke at italienerne vil begi seg utpå noe slikt igjen.

JoachimR: Du mener, selvsagt, at er man folkevalgt - da kan man ikke være farlig for demokratiet? Hvis du som 15 har klart å kartlegge Berlusconis politikk, og kunne trekke ressonementer utfira dette - er det imponerende. Det tror jeg riktignok ikke.

Han er en katastrofe for alt demokrati - ikke det at Italia noengang har vært et spirende demokrati...

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar
Folket har valgt han, og da må nesten resten av verden godta at han har fått lov til å være president. Dette gjelder også vår venn Bush, like folkevalgt han...

Han er folkevalgt ja, men det kan diskuteres hvor godt demokratiet i Italia er. Du kjenner sikkert til maktfordelingsprinsippet. Man skal ikke være både lovgivende og dømmende kraft osv. Berlusconi er president OG han kontrollerer nesten ALL media(ja media er en statsmakt). Det er ikke sundt for demokratiet.

Lenke til kommentar
Media, når ble det en statsmakt?

Når media ble en makt? Du godeste... nå har jeg hørt den òg!

BTW: Berlusconi kontrollerer tilnærmet 90% av italiensk media - og sensurerer alt upassende. Dvs. EN politisk vinkling - EN sannhet.

Det er ikke demokrati.

Lenke til kommentar

I forrige århundre. Det er en utvikling som har skjedd over tid. Greit nok at det ikke er kommet en lov(vi innførte da også parlamentarismen helt uten lovendringer), men media må utvilsomt anses som en statsmakt. Noe de fleste også gjør, en fjerde og kontrollerende statsmakt.

Beste kjente eksempel er jo episoden som skjedde i FN hvor Berlusconi kom med sammenligninga med denne tyske soldaten. Var det tilfeldig at Berlusconi's utsagn IKKE kom på italiensk TV men at det ble vist bilder samtidig som en reporter snakka? Hvordan tror du dette hadde blitt vinkla om en konkurrent hadde hatt kontroll over all media? Jo da hadde nok italienerne fått høre at "Berlusconi driter ut hele Italia i FN".

Lenke til kommentar
Politisk er de jo vidt forskjellige. Den ene så rød - den andre ultrablå (noen vil vel kanskje si brun).
Jeg trodde Putin var sosialdemokrat av legning jeg. En blanding av sosialliberalist og populist er det inntrykket jeg har fått av ham i diverse publikasjoner og media. Berlusconi har jeg ingen formening om annet en at han er folkevalgt og jeg respekter det. Italienerne har det allikelvel med å velge merkelige lederskikkelser, fra Il Duce til Nero. Italia er et veldig spesialt land i Europeisk sammenheng, med en sterk mafia og i praksis to stater i staten, et rikt nord og fattig sør. Har ikke satt emg så godt inn i Italiensk styre og stell, me har registrert at Italia i Euopeisk sammenheng er spesielt. De har i hele etterkrigstiden hatt et stort demokratisk kommunistparti, noe som i seg selv er ganske uvanlig.

Men tilbake til Putin, hva synes dere andre om han? Er han troverdig? Virker han som en skikkelig kar, eller er han like korrupt og kynisk som Russlands ledere alltid har vært (minus katerina den store ;) )?

Lenke til kommentar

"Folket har valgt han, og da må nesten resten av verden godta at han har fått lov til å være president"

hitler var folkevalgt, kanskje resten av verden skulle ha reagert på at han var en

slik ekstrem leder litt tidligere?

Endret av nvanrekurb
Lenke til kommentar

Berlusconi og Putin har visse fellestrekk som nok gjør at de kan prate sammen. Begge er valgt for å gjenopprette ro og orden og bekjempe korupsjon (selv om jeg ikke ville ha stemt på Berlusconi med den begrunnelsen...). Begge kom fra utenfor det politiske etablissementet og kan derfor fremstille seg som rene for politiske bånd (i land hvor politikere som gruppe nyter ytterst liten anseelse...). Begge er populære i hjemlandene. Feil tilgis dem. Berlusconi beundres for sin suksess som forretningsmann. Putin sees som det eneste stabile elementet i et land på randen av sammenbrudd.

Lenke til kommentar

Når media ble en makt? Du godeste... nå har jeg hørt den òg!

BTW: Berlusconi kontrollerer tilnærmet 90% av italiensk media - og sensurerer alt upassende. Dvs. EN politisk vinkling - EN sannhet.

Det er ikke demokrati.

Var vel noe vi lærte i 8 kl elns det, Media er en makt for å holde liv/balanse i demokratiet...

Lenke til kommentar

Putin har primært et mål for Russland - å hindre det i å bryte sammen. Ideologi betyr lite for ham og kretsen rundt ham. Av politikk Putin har stått for:

* Avslutte krigen i Tjetsenia ved å opptre hardt og brutalt

* Bekjempe terrorisme i kjølvannet av krigen i Tjetsenia ved å opptre hardt og brutalt

* Bekjempe oligarkene (de sinnsykt rike forretningsmennene som - ifølge mange - fylte lommene sine med statlige midler under Jeltsin

* Styrke sentralmakten ovenfor provinsene (som delvis ble selvstendige under Jeltsin

* Gjenopprette respekten for statsapparatet

* Moderere den økonomiske reformpolitikken ført under Jeltsin, men også sette flere av de reformene som ble vedtatt, men aldri forlot papiret, ut i livet

* Modernisere den russiske hæren

Lenke til kommentar

Jeg kjjenner flere Italienere (fra syditalia) som har lite sympati med berlusconis

selvpålagte offer rolle, Berlusconi har mest sympati i Nord, og mye av sympatien er bygget opp av media.

Til Joachim r

Det er stor forskjell på berlusconi og Hitler, men man burde se på politikeres handlinger, også uavhengig av hvorvidt de er demokratisk valgt.

Rettsvesenet er fundamenet i et demokrati, hvis en president overstyrer

dette organet i egeninteresse så er det på høy tid for det internasjonale samfunn å reagere.

Endret av nvanrekurb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...