Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Dødt hovedkort? Asus Q-Code 95 og 62.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke bare jeg som sliter med dette : http://forum.hwbot.org/showthread.php?t=112569&page=22

As for 5960X dying frequently.

I have come to three conclusions :

1) Memory controller, deriving from Xenon family, is not strong enough in the long term.
2) Any sustained voltage use above 1.48 on mems deteriorates exponentially fast the life of the chip
3) VccSA above 1.15 is also dangerous.

In all my three dead chips, as Intel advised after inspecting them, it was the memory controller that died.

And this on 13/14/16/16/1T/270 trfc and 1.49V at 3200 G.Skill.
With 4.6 uncore and 1.45V.

Så da er det nok IMC som er død tenker jeg. Får jeg ny 5960X, så skal jeg kjøre uncore på stock, og kun overklokke CPU cores. Kanskje også kjøre RAM brikkene på litt lavere også. Får se da, jeg sender CPU og HK i retur på mandagen, så tar det vel i underkant av 2 uker før jeg får svar.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdatering : Fikk akkurat mail fra MPX.

Se sender meg en i7 6900K siden de ikke selger 5960X lenger  :dribble:

Hovedkortet fant de ingen feil på, så det sendes i retur.

Siden jeg må ha ny BIOS på mitt Asus X99 Deluxe kort for å støtte Broadwell-E, og jeg vet at de nyere BIOS versonene er bugga, så tror jeg like gjerne kjøper nytt X99 hovedkort som støtter den native, og som er bedre ellers også. Ja litt teit, men da blir det for meg å skippe å oppgradere til Skylake-X i denne omgang. Får se om jeg kjøper Coffee Lake til gaming PC'n og flytter X99/6900K over i Linux maskina.

Så om noen vil kjøpe et Asus X99 Deluxe kort, så bare si fra :) (må få kortet tilbake først da)

Lenke til kommentar

Hvorfor spør du ikke om en refund? 

Men vil jo si at å få en 6900K i retur var veldig kjekt!

Jeg spurte om det da jeg skrev meldingen om RMA, men ny vare er tydeligvis det de valgte. Noe de gjorde med forrige 5960X også.

Får se hvor godt den 6900K overklokker. Får jeg til 4.3 / 4.4 Ghz blir jeg superfornøyd :)

Lenke til kommentar

Hvilken bios hadde du på hk? Du kan jo spør dem om hjelp på det.

Hehe, du gi deg ikke om å tyne mest mulig ut av prosessorene.

Du merker ikke forskjellen mellom 4-4,3 i vanlig bruk.

Skuer jeg av oc på denne maskin(3700-4200) merker jeg ikke forskjellen. Men "ser" forskjellen når jeg kjører nacl.

Lenke til kommentar

Hvilken bios hadde du på hk? Du kan jo spør dem om hjelp på det.

Hehe, du gi deg ikke om å tyne mest mulig ut av prosessorene.

Du merker ikke forskjellen mellom 4-4,3 i vanlig bruk.

Skuer jeg av oc på denne maskin(3700-4200) merker jeg ikke forskjellen. Men "ser" forskjellen når jeg kjører nacl.

2101 var det vel. Prøvde nyeste, og fikk problemer med å boote. Etter flere CMOS resett kom jeg inn i BIOS og flasha tilbake til gamle 2101 og alt funka igjen. Siden jeg får en 6900K, så fikk jeg lyst på nytt hovedkort.

Ja Kjetil, jeg sier meg vel fornøyd med 4.0 Ghz også på den :)

Lenke til kommentar

Betroz, bare for moro skyld hvis du har X99-Deluxe:

"The x99 deluxe i got had a shortcircuit that affected the cpu socket in some way (im not an expert). I tried both 5960x on 4 different boards and nothing. Both dead after putting em on that shitty x99 deluxe."

Godt mulig Deluxe kortet som drepte CPU. Derfor har jeg bestilt meg et Asus Rampage V Extreme 10 kort. Skal være det beste X99 kortet der ute, og koster deretter også...

Lenke til kommentar

Det har jeg ikke troa på. Å kjøre på 4000-4200 er jo såvidt en overklokk. Ikke noe ekstrem spenning ble brukt heller.

Jeg kjørte kjernene på 1.19v og uncore på 1.2v, så det skal ikke være noe problem. Men minnekontroller/IMC taklet muligens ikke RAM settings - eller så drepe rett og slett Deluxe kortet CPU. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...