Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Dødt hovedkort? Asus Q-Code 95 og 62.

Anbefalte innlegg

Skulle teste et nytt benche/stress program i dag. Fikk error under testen, så inn i BIOS for å forandre på OC. Plutselig i en av restartene så kommer det ikke lenger POST. Reboota og resatt CMOS flere ganger. Asus Q-Code 95 kom først, og i følge manualen står det for "PCI Bus Request Resources". Tok så ut skjermkortet og Intel PCI-E SSD'n, men samme errror etterpå. Resatte CMOS enda en gang, men nå får jeg Q-Code 62 "Installation of the PCH Runtime Services", og PC'n skrur seg av etter 10 sec. Samme skjer hver gang.

Opplevd liknende selv før (annen Q-Code), men hver gang har en CMOS resett fixa det. Ikke nå. Føkka hovedkort?

(Asus X99-Deluxe og 5960X)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fried CPU bekreftet for to stykker i link til forum under som slet med qcode 62.

PCH Plattform Controller Hub er jo også chipset i andre enden fra prosessor så det kan også være problem på hovedkortet.

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2924478/post-hang-build-vga-led.html#r17280832

Hvis CPU er død, så er det 5960X nummer 2 som Asus X99 Deluxe har klart å drepe, og det på nummer 2 av samme hovedkortet også  :confused:

Enten en seriøs bug på det hovedkortet, eller så må jeg revurdere om jeg skal overklokke mer... Jeg har en gammel i7 2600K som funker enda på 4500 Mhz OC da i min Linux maskin.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Har vel med om det er EFI eller Legacy bastert vga rom i grafikk kort å gjøre tror jeg (prøver å initialisere lecagy video rom)

Ville prøvd å sjekke om man får POST med et helt ordinært skjermkort (uten noe annet installert i pci express bussen)

Kan prøve med et gammelt GTX 670 kort jeg har liggende, og også ta ut Intel 750 PCI-E kortet.

Lenke til kommentar

Den er kjip da.. Kanskje du er heldig, så er CPU toast. Billig oppgradering til X299. ;)

Hehe kanskje det ja. Men det er bare 2 år siden forrige 5960X døde (første jeg eide), så kanskje ikke MPX godtar RMA. Hvis de gjør det så skal jeg spørre om å få penger refundert. Får jeg bare ny 5960X så vet jeg nesten ikke om jeg tør overklokke den...tviler på de godtar enda en RMA om 2 år :p

Lenke til kommentar

Har du ikke spille maskin lenger? :hmm:

Ser at 5960x koster over 10k enda, helt sykt :huh:

5960X maskina er min spill PC, og som jeg folder på. Den vil nå være nede til jeg får konkret svar på min RMA. Jeg kan selvfølgelig flytte 1080Ti kortet over i min i7 2600K Linux maskin der 980Ti står nå, men jeg lar hver. 2 skjermkort i den maskinen blir varmt og bråkete. Så PPD går ned for meg nå (blir bare 1080FE + 980Ti en stund).

Ja 5960X koster sykt mye enda! Ille å si det, men håper det er CPU som er død, og jeg får pengene for den refundert. Da vil jeg investere de pengene i noe nytt. Enten 8700K eller 7920X/7940X. Nei Kjetil...det blir ingen Ryzen 1800X på meg ;)

Lenke til kommentar

Hehe, tenkte ikke å lokke på deg ryzen, men tilbud om låne hk/cpu/ram + kjøler.

Hehe sier takk for det, men orker ikke styre med det. Er litt i tenkeboksen nå angående kjøp av nye deler. Litt i tenkeboksen angående overklokking, og folding også. Folding sliter som du vet på hardwaren vår, og om et skjermkort ryker er det ikke mye stress. Verre når CPU eller hovedkort tar kvelden. Jeg sier hvis overklokking har skyld i det problemet jeg har nå, så setter jeg tvil i om det er verdt det mer. Jeg har liksom ikke den lidenskapen som Nizzen har egentlig, selv om det kan virke motsatt noen ganger. Litt extra ytelse er jo greit da, en mild OC kanskje

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Kjipe greier :(

Jau, for det er som sagt 5960X nummer 2 som nå muligsens er død. Det jeg gjorde var å forandre på CPU settings i BIOS fra 4.2 OC til stock for å teste noe. Neste reboot da, så kom det først Q-code error 95. Hva som skjedde i den prosessen da har jeg ikke peiling på. Jeg er ikke helt noob liksom :p

Noen idè? Selv om jeg har overklokka i mange år, så blir jeg skeptisk til å skulle overklokke ny CPU igjen når jeg ikke vet hva som er årsaken. Kan jo bare være noe med akkurat Asus X99 Deluxe hovedkortet naturligvis. En BIOS bug som gjør at det mater CPU med overvolt under en reboot ellerno sånt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...