Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan man bli et bedre menneske av ensomhet og isolasjon?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Sykdommen er ikke selvvalgt, men man kan velge hvordan man forholder seg til det man sliter med. Dette gjelder aalle mennesker som har problemer av ulike slag, ikke bare de med psykiatriske diagnoser. Man kan velge å avstå fra utagering ved personlighetsforstyrrelser.

Jeg syns det er du som vet lite om psykiske lidelser og har et ureflektert syn på det. Du mener man ikke har valg. Det er helt feil. Man kan velge å søke hjelp eller ikke feks, det er et klassisk problem omkring dette tema.

Nei jeg tror ikke jeg har snakket med en psykopat, ikke som jeg vet om i alle fall, men jeg tenker jeg selv er psykopat.

Men da sier du at isolasjon og ensomhet ikke hjelper. Deg om det, det kan hjelpe for kriminelle å bli sone. Så jeg tenker det kan hjelpe, når man går deprimert og ensom over flere år så brenner det kanskje ut. Ikke at man noensinne klarer å ha vanlige forhold med mennesker, ril det er toget gått, men det viktige er å ikke oppføre seg dårlig. Man blir en grå, flat og uengasjert person.

Anonymous poster hash: 43ca7...b8a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+921324

Hvis spørsmålet til TS var rettet mot den type isolasjon som mange opplever i psykiatrien, så vil jeg tilføye at det kan være strengt nødvendig å isolere pasienter i en avgrenset tidsperiode. Det er viktig å få folk stabilisert såpass at de ikke utgjør en fare for seg selv eller andre. Om isolasjonen i seg selv hjelper, det er litt drøyt å svare på... Jeg ser på det som en slags forutsetning, ihvertfall når det er snakk om behandling av alvorlige, akutte sinnslidelser.

For å svare på spørsmålet så sier jeg nølende ja, men jeg vil presisere at isolasjonen er bare en liten del av hva som kan få et menneske til å bli bedre. Det hadde vært veldig vanskelig å yte hjelp til mennesker med alvorlige psykiske lidelser lidelser, hadde de ikke vært tilstede for observasjon og støtte. For eksempel er det svært nyttig for en psykiater å få innsikt i hvordan pasienter reagerer på ulike medisiner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Åja sånt sett. Ikke for å være nedlatende spøkefull altså, men da hadde det nok passet med en episode "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu". Virker som det er noen som lever temmelig isolert fra resten av samfunnet, og som trives med det. Jeg kjenner ingen som bor helt alene i ensomhet, men kan tenke meg til at det er digg i perioder ihvertfall! :)

Lenke til kommentar

Jeg svarte litt grettent her. Poenget mitt er bare om man lærer seg å stenge "dritten" inne gjennom det å være alene og oppleve ensomhet. Slik at man vil kunne klare seg bedre i samfunnet. Sier ikke at jeg er psykopat, jeg bare lurer på om det kan være slik. Det å sone en straff i fengsel kan vel også lære fangen å stenge en viss adferd inne. Og det at dere snakker om at det ikke er slik for "syke" blir litt tullete for meg, da jeg aldri har snakket om f.eks. depresjon og angst - eller psykoser. Det er også mange av de som soner i fengsel som er psykopater, så jeg syns ikke parallellen min er så dum som dere vil ha det til.

Og selvsagt kan en psykopat velge å ikke gjøre umoralske handlinger, problemet er at vedkommende ikke gjør det - uten at det ikke betyr at det er snakk om en sykdom. Det er da mange valg psykisk syke mennesker foretar seg, som man kan forandre på innen terapi, f.eks. selvskading, eller unnvikelse av vanskelige situasjoner. Merk at jeg ikke sier "isolasjon og ensomhet" kan virke i disse tilfellene.

Anonymous poster hash: 43ca7...b8a
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...