AnonymDiskusjon Skrevet 21. september 2017 Del Skrevet 21. september 2017 Akkurat som fengsel gjør at kriminelle får mindre lyst til å bryte lover i fremtiden? Anonymous poster hash: 43ca7...b8a Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 21. september 2017 Del Skrevet 21. september 2017 Hva har dette med helse å gjøre? Man kan sikkert bli det. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. september 2017 Forfatter Del Skrevet 21. september 2017 Hva har dette med helse å gjøre? Man kan sikkert bli det. Tenker på psykiatri her, hvis man har personlighetsforstyrrelser eller ikke har utviklet seg som person pga. psykisk sykdom. Ok, da kan man sikkert det. Anonymous poster hash: 43ca7...b8a Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 21. september 2017 Del Skrevet 21. september 2017 Akkurat som fengsel gjør at kriminelle får mindre lyst til å bryte lover i fremtiden? Anonymous poster hash: 43ca7...b8a Overalt hva gjelder steder og situasjoner du ikke vil være i, er i bunn og grunn enda et av dine eget skapte fengsel. Det betyr at du kan sitte inne bak fysiske murer uten å føle deg fanget, og du kan være helt fri og frank og føle deg fanget i eks en tilstand du kanskje vil kalle "ensom og isolert". Mange fanger finner større tryghhet innenfor enn utenfor murene, og det kan like gjerne være en grunn for at de havner tilbake i fengsel Til spørsmålet om du kan bli et bedre menneske, vil jeg si at det kommer an på deg selv og hvilken innstilling du har til det å være alene. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 21. september 2017 Del Skrevet 21. september 2017 Du endret forutsettingene fra spørsmålet du i utgangspunktet stilte. Egentlig burde du ha spurt i Religion, filosofi og livssynsdelen av forumet. Men så slengte du på "psykiatri" for å relatere det til helse. Ditt første spørsmål kan vel ingen svare på siden forutsettingene er helt individuelle. Noen blir sikkert bedre mennesker, andre blir igjen til det verre. Når det gjelder psykiatri, tenker jeg umiddelbart at ensomhet ikke gjør deg til et bedre menneske. Det er helt åpenbart at depresjon, angst, tvang og avhengighet, krever sosialt samspill for at du skal komme deg ut av det på en sunn måte. Siden har vi det psykiatriske lidelser i seg selv medfører at personer isolerer seg, som igjen medfører forverring og økt lidelse. Så et kontant nei fra min side om at man blir et bedre menneske av ensomhet og isolasjon når man har psykisk lidelse. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. september 2017 Forfatter Del Skrevet 21. september 2017 Du endret forutsettingene fra spørsmålet du i utgangspunktet stilte. Egentlig burde du ha spurt i Religion, filosofi og livssynsdelen av forumet. Men så slengte du på "psykiatri" for å relatere det til helse. Ditt første spørsmål kan vel ingen svare på siden forutsettingene er helt individuelle. Noen blir sikkert bedre mennesker, andre blir igjen til det verre. Når det gjelder psykiatri, tenker jeg umiddelbart at ensomhet ikke gjør deg til et bedre menneske. Det er helt åpenbart at depresjon, angst, tvang og avhengighet, krever sosialt samspill for at du skal komme deg ut av det på en sunn måte. Siden har vi det psykiatriske lidelser i seg selv medfører at personer isolerer seg, som igjen medfører forverring og økt lidelse. Så et kontant nei fra min side om at man blir et bedre menneske av ensomhet og isolasjon når man har psykisk lidelse. Narsissistisk, histrionisk, antisosial, borderline og paranoid personlighetsforstyrrelse er psykiatriske sykdommer. Anonymous poster hash: 43ca7...b8a Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 21. september 2017 Del Skrevet 21. september 2017 Narsissistisk, histrionisk, antisosial, borderline og paranoid personlighetsforstyrrelse er psykiatriske sykdommer. M'kay... Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. september 2017 Forfatter Del Skrevet 21. september 2017 Narsissistisk, histrionisk, antisosial, borderline og paranoid personlighetsforstyrrelse er psykiatriske sykdommer. M'kay... https://en.wikipedia.org/wiki/ICD-10_Chapter_V:_Mental_and_behavioural_disorders#.28F60.E2.80.93F69.29_Disorders_of_adult_personality_and_behaviour Anonymous poster hash: 43ca7...b8a Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 21. september 2017 Del Skrevet 21. september 2017 F 98.6 Løpsk Tale, er også en psykiatrisk diagnose. Men hva vil du frem til? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. september 2017 Forfatter Del Skrevet 21. september 2017 F 98.6 Løpsk Tale, er også en psykiatrisk diagnose. Men hva vil du frem til? En med antisosial personlighetsforstyrrelse tenker jeg at med fordel kunne blitt et bedre menneske. Da lurer jeg på om det hjelper med isolasjon og ensomhet. Tilsvarende for andre nevnte personlighetsforstyrrelser, og andre diagnoser, som munchausen. Capiche? Anonymous poster hash: 43ca7...b8a Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 21. september 2017 Del Skrevet 21. september 2017 (endret) Hvis du tenker isolasjon og ensomhet som en form for behandling der målet er at den syke skal rehabiliteres tilbake til å fungere i samfunnet, er det en side av saken. Hvis du tenker at vi skal stue unna den syke på en øde øy i ensomhet og isolasjon med målet at h*n skal bli lykkelig og et bedre menneske uten mål om noen gang komme tilbake til samfunnet, er det en annen side av saken. Prego! Endret 21. september 2017 av Skandinav Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. september 2017 Forfatter Del Skrevet 21. september 2017 Hvis du tenker isolasjon og ensomhet som en form for behandling der målet er at den syke skal rehabiliteres tilbake til å fungere i samfunnet, er det en side av saken. Hvis du tenker at vi skal stue unna den syke på en øde øy i ensomhet og isolasjon med målet at h*n skal bli lykkelig og et bedre menneske uten mål om noen gang komme tilbake til samfunnet, er det en annen side av saken. Prego! Jeg tenker at isolasjon og ensomhet får vedkommende til å angre på hvor motbydelig han er som person. Snakker ikke om alle diagnoser såklart, men visse personlighetsforstyrrelser. Og det er egentlig ikke noe klart skille mellom syk og frisk når det kommer til dette, f.eks. skillet mellom drittsekk og psykopat (sykdom) er glidende. Eller om man har munchausen, og liksom bare må lære seg å avstå fra utageringen gjennnom isolasjon og ensomhet. Anonymous poster hash: 43ca7...b8a Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 21. september 2017 Del Skrevet 21. september 2017 "...angre på hvor motbydelig han er som person.". "...må lære seg å avstå...". Tenker du at den syke velger sine symptomer og manifestasjoner selv? Og siden kan ta egne moralske valg om å avstå fra disse? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. september 2017 Forfatter Del Skrevet 21. september 2017 "...angre på hvor motbydelig han er som person.". "...må lære seg å avstå...". Tenker du at den syke velger sine symptomer og manifestasjoner selv? Og siden kan ta egne moralske valg om å avstå fra disse? Det er mulig å velge om man gjør en handling eller ikke. Det som gjør disse sykdommene ille for andre er valgene som den syke gjør. Anonymous poster hash: 43ca7...b8a Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. september 2017 Forfatter Del Skrevet 21. september 2017 Når jeg ikke har mulighet for å utagere mot noen så skjer jo ikke det. Kanskje jeg kommer inn i en ny "rutine" etterhvert. Anonymous poster hash: 43ca7...b8a Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 21. september 2017 Del Skrevet 21. september 2017 Jeg tenker at det hadde vært selvutviklede for deg om du leste deg litt opp om psykiatriske lidelser. Aller helst beskrivelser fra de som er syke. Når du hører stemmer som befaler deg om å gjøre ting og samtidig lover å bli stille hvis du bare gjør som de sier, da er det fristende når man ikke har sovet på 2 uker. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. september 2017 Forfatter Del Skrevet 21. september 2017 Jeg tenker at det hadde vært selvutviklede for deg om du leste deg litt opp om psykiatriske lidelser. Aller helst beskrivelser fra de som er syke. Når du hører stemmer som befaler deg om å gjøre ting og samtidig lover å bli stille hvis du bare gjør som de sier, da er det fristende når man ikke har sovet på 2 uker. Du endret forutsettingene Anonymous poster hash: 43ca7...b8a Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. september 2017 Forfatter Del Skrevet 21. september 2017 Hvordan da? Jeg har gjentatt at jeg snakker om personlighetsforstyrrelser som antisosial, narsissistisk og histrionisk personlighetsforstyrrelse, og ikke psykiatri generelt. Jeg oppfatter at du kverulerer med vilje forsi du ikke liker det jeg sier. Anonymous poster hash: 43ca7...b8a Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 21. september 2017 Del Skrevet 21. september 2017 Men prisippet er det samme. Personlighetsforstyrrelser er en like lite selvvalgt sykdom som Hebefren Schizofreni. Personer med personlighetsforstyrrelser har ofte andre tilleggslidelser som også kan være ufrivilligt ervervede. Når du skriver "Det er mulig å velge om man gjør en handling eller ikke. Det som gjør disse sykdommene ille for andre er valgene som den syke gjør.", virker det på meg som om du ikke forstår hva psykisk lidelse generelt dreier seg om. Det virker som om din holdning til psykisk lidelse er noe ureflektert. Det er derfor jeg sier at du er tjent med å finne ut litt mer om psykisk lidelse. Altså nei, den moralske kompassen hos en person med personlighetsforstyrrelse peker ofte feil vei, og det er ikke selvvalgt, men påført av sykdommen. Har du noen gang hatt en dyp samtale med en ekte psykopat? Langt fra alle psykopater er som Fjottolf, Trump eller Kopseng. De fleste lider i det stille og mange tar livet sitt fordi de føler seg totalt misforstått og har store problemer med å tilpasse seg. De forstår ikke at de er syke og søker derfor ikke hjelp. Det virker også som om du tror at du kan sette en voksen person med personlighetsforstyrrelse på tenkepause i kroken. -Tenk nå over hva du har gjort, så kan du komme frem når du kan be om unnskyldning. Den type "straff" fungerer overhode ikke, med mindre vi snakker om livstid på en øde øy med hensikt å holde vedkommende borte fra samfunnet for alltid. Men den syke vil altså ikke verken komme til selvinnsikt eller blir lykkelig og et bedre menneske. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå