Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Tro at man er "bedre enn meg/oss/andre"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De fleste mener vel at alt menneskeliv er like mye verdt?

Nope, men det er populært å si. De aller fleste ville valgt at sin egen unge skulle overleve selv om den andre personen bidro 1000 ganger mer i samfunnet.

Det er mange som tror de er bedre enn andre og det ser man tydelig på holdningene til personen. Jeg har møtt mange som er nedlatende mot andre og snakker som om de er best i verden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nope, men det er populært å si. De aller fleste ville valgt at sin egen unge skulle overleve selv om den andre personen bidro 1000 ganger mer i samfunnet.

Det er mange som tror de er bedre enn andre og det ser man tydelig på holdningene til personen. Jeg har møtt mange som er nedlatende mot andre og snakker som om de er best i verden.

Men da er de vel nedlatende og tror de er "best" i berden da. Hva har det å gjøre med å tro man er "bedre" enn ansre?

Anonymous poster hash: fbe81...204

Lenke til kommentar

Men da er de vel nedlatende og tror de er "best" i berden da. Hva har det å gjøre med å tro man er "bedre" enn ansre?

Er du ett troll? Det er basically the same thing, med noen få forskjeller. 

Mennesker er flokkdyr og det er naturlig egentlig at man tror det er noe galt med noen eller noe sånt hvis folk holder seg for seg selv. Det betyr ikke at man er høy på seg selv eller at de som tror det er drittsekker, også har du introvert og extrovert, vi er forskjellige og når du er på en side kan det være vanskelig å forstå den andre siden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enig der, jeg bare skjønnerikke hva "bra" vil si her. Bedre i hva, alt sammen? Bedre i fotball, utdannelse, matlaging, sjakk, strikking, ja alt sammen? Merkelige uttalser.

Det kommer jo an på hva det gjelder. Folk tror de er bedre i ting, folk tror de er smartere, folk tror de kan mer, etc. Noen folk tror bare de er mer verdt generellt sett.

Bra vil si det det betyr, hvorfor skulle det bety noe annet? Vi kan også snu den og si at man synes andre er dårligere enn en selv.

Lenke til kommentar

Enig der, jeg bare skjønnerikke hva "bra" vil si her. Bedre i hva, alt sammen? Bedre i fotball, utdannelse, matlaging, sjakk, strikking, ja alt sammen? Merkelige uttalser.

Det kommer jo an på hva det gjelder. Folk tror de er bedre i ting, folk tror de er smartere, folk tror de kan mer, etc. Noen folk tror bare de er mer verdt generellt sett.

Bra vil si det det betyr, hvorfor skulle det bety noe annet? Vi kan også snu den og si at man synes andre er dårligere enn en selv.

Noen ER smartere enn andre. Det er et vitenskapelig faktum.

Lenke til kommentar

Hva har det med spørsmålet å gjøre? Folk som ER smarte vil stort sett ikke se på seg selv som bedre enn andre da det er andre ting en intelligens som teller. Jeg har godt over gjennomsnittet IQ, men jeg er dårligere enn de fleste. Det er logisk tenking fra en som er smart ;)

PS; Det betyr i bunn og grunn at jeg bidrar mindre enn mange. Hva jeg klarer å tenke gjør ikke at jeg bidrar mer.

Lenke til kommentar

Det kan vel bety to ting.

1. Å generelt sett være mer begavet - bedre i fysiske aktiviteter, mentale aktiviteter, sosiale relasjoner osv.

F.eks:

Han er god i alt han, han er bedre enn meg.

2. Mer verdt i eget hode, hoven, flåsete, nedlatende osv. (Stuck up som Buffy nevner er en grei engelsk oppsummering)

F.eks:

donald-trump.jpg?w=770

:p

Lenke til kommentar

Hva har det med spørsmålet å gjøre? Folk som ER smarte vil stort sett ikke se på seg selv som bedre enn andre da det er andre ting en intelligens som teller. Jeg har godt over gjennomsnittet IQ, men jeg er dårligere enn de fleste. Det er logisk tenking fra en som er smart ;)

PS; Det betyr i bunn og grunn at jeg bidrar mindre enn mange. Hva jeg klarer å tenke gjør ikke at jeg bidrar mer.

hvorfor går "bra" på bidrag? er det en universell sannhet? jeg skjønner bare ikke hva som menes.

Lenke til kommentar

Det kan vel bety to ting.

1. Å generelt sett være mer begavet - bedre i fysiske aktiviteter, mentale aktiviteter, sosiale relasjoner osv.

F.eks:

Han er god i alt han, han er bedre enn meg.

2. Mer verdt i eget hode, hoven, flåsete, nedlatende osv. (Stuck up som Buffy nevner er en grei engelsk oppsummering)

F.eks:

donald-trump.jpg?w=770

:p

ja da kan man si stuck up da. ikke setninger ingen skjønner hva betyr.

Lenke til kommentar

hvorfor går "bra" på bidrag? er det en universell sannhet? jeg skjønner bare ikke hva som menes.

Når man snakker om et filosofisk spørsmål som dette så er ingen svar feil så sant de har en ok'ish begrunnelse. En person som lever et bedre (lykkeligere) liv enn en annen person kan sies å være bedre på å leve bedre. Man kan kjøre det helseveien, en person som tar godt vare på kroppen sin er bedre enn en person som ikke gjør det. Så kan vi dra det til brukeskattepengerveien, en person som ikke nødvendigvis bidrar mer i samfunnet, men koster samfunnet mindre er bedre enn en person som koster mer enn han/hun bidrar kan sies å være bedre siden personen belaster samfunnet mindre.

Jeg forstår at du ikke forstår et så komplekst spørsmål med ørten definisjoner og subjektive sannheter.

Endret av Soseks
Lenke til kommentar

Når man snakker om et filosofisk spørsmål som dette så er ingen svar feil så sant de har en ok'ish begrunnelse. En person som lever et bedre (lykkeligere) liv enn en annen person kan sies å være bedre på å leve bedre. Man kan kjøre det helseveien, en person som tar godt vare på kroppen sin er bedre enn en person som ikke gjør det. Så kan vi dra det til brukeskattepengerveien, en person som ikke nødvendigvis bidrar mer i samfunnet, men koster samfunnet mindre er bedre enn en person som koster mer enn han/hun bidrar kan sies å være bedre siden personen belaster samfunnet mindre.

Jeg forstår at du ikke forstår et så komplekst spørsmål med ørten definisjoner og subjektive sannheter.

Komplekst spørsmål??? Problemet her er at det er et "bra" eller "bedre" som henger i løse luften, som ikke er definert. Hva menes når man sier tror man er bedre? Når man skal formidle et budskap bør man kunne forklare hva man mener med det man sier. Ellers blir det bare uintelligent tull.

Lenke til kommentar

Bra er at noe er bra. Bedre er at noe er bedre enn noe annet. Hva er det som er så vanskelig å forstå?

Det er ikke bare du som ikke forstår da? Hvis jeg sier at en PC er "bedre" så er det en eller flere aspekt ved den jeg tenker på. F.eks. raskere CPU. Den som er "dårligere" kan fint ha et kulere utseende. Men jeg er i alle fall i stand til å forklare hva jeg mener med "bedre". Det klarer ikke de som hevder at noen tror de er bedre enn andre.

Lenke til kommentar

De kan ha en bedre jobb, selvbilde, kropp, whatever og tro at de er bedre enn deg. Problemet er at hva de mener er subjektivt, bare fordi de mener at man skal være sjalu eller noe sånt fordi du har en bra familie eller bra jobb betyr ikke at jeg har de samme standarene, hva om jeg er født med gullskje i munn og ikke vil stifte familie? 

Så blir vanskelig å definere hva som er bedre på en objektiv måte.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...