Gå til innhold

Ny rapport knuser myten om at gode råd er dyre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Så en konsulentbedrift har kommet frem til at konsulenter lønner seg?

 

Hvordan kom man fram til påstanden om at "rådgiverne står for seks prosent av den totale verdiskapingen i privat næringsliv.". Hvilke data ligger til grunn for en slik påstand? Har dere bare sett på omsetning fra konsulentbedrifter mot total verdiskapning? Mener dere virkelig det er et relevant mål?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

"Rapporten "Verdien av gode råd", som Menon har utarbeidet på oppdrag fra Abelia, viser at rådgiverne står for seks prosent av den totale verdiskapingen i privat næringsliv."

 

Jeg også stusser over en slik påstand.

Selvsagt kan det være bra om flinke fagfolk blir brukt av flere bedrifter, og at spisskompetansen kan kjøpes til beste for mange.

Men derfra og tallfeste dette i kroner må være nærmest umulig.

Slik jeg har forstått staten sin bruk av folk innen IT, så er det ofte for å slippe unna et ansvar selv, dersom det viser seg i ettertid at staten har rotet bort millioner på noe som ikke er brukbart.

I mange tilfeller kan også spisskompetansen ta helt feil, som da geologene ble spurt om det var muligheter for å finne olje på norsk kontinentalsokkel, og svaret var negativt.

Amerikanske oljeselskap ville bore likevel for egen regning og vi fikk oljeeventyret.

Nå står vi i fare for å komme for sent til toget som heter Havrommet, men hvem som har skylden dersom vi går glipp av arbeidsplassene som EU har tallfestet til 5,4 mil. jobber, er ikke godt å vite.

Kanskje politikerne har spurt noen konsulenter, som ikke ønsker at Norge skal gjøre det på samme måte som Tyskland.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P0LhtEd81A

De fleste konsulentene er ikke rådgivere, de er innleid arbeidskraft som gjør en jobb fordi det er mer lønnsomt å ha færre faste ansatte.

 

Dersom man jobber i en bransje, og må leie inn en konsulent som ikke jobber i bransjen for å få hjelp er det på tide å tenke seg om. Min erfaring er at det er mangel på handlekraft som oftest er problemet, ikke kompetanse. Og da hjelper det lite å leie inn konsulenter.

Lenke til kommentar

 

Konsulentselskaper er en gedigen svindel. Styr unna. Ufattelig at en slik bransje har fått fotfeste i det hele tatt.

Du mener at en bransje som f.eks prosjektet det aller meste av norske veier, norsk jernbane, bygninger, vann og avløp og energiforsyning er en svindel?

 

 

Svaret på det er vel et helt klart rungende "JA" !

 

Det er ikke mange år siden kommuner og Satans Vegvesen selv hadde kompetanse til å prosjektere egne prosjekt, uten en eneste innleid konsulent, og dersom de virkelig ville, kunne de helt sikkert klart det igjen, til betydelig lavere priser.

 

I mange tilfeller lønner det seg jo med statsansatte som gjør en jobb, i stedet for statsansatte som nå kun bestemmer hvilken konsulentselskap de skal hyre inn til å gjøre jobben i stedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes både dårlige og gode grunner til å bruke konsulenter i stedet for egne ansatte..

 

Noen fagområder er så smale at det knapt finnes et foretak i Norge som kan sysselsette en ekspert på fulltid, dessuten så vil en innleid konsulent ofte ha et mye bredere erfaringsgrunnlag enn en intern ekspert. Også er selvfølgelig konsulenter ypperlig for prosjekter av den typen som gjør at deler av en organisasjon eser voldsomt opp for en periode.

 

Av og til er det vanskelig å få ansatt noen og da *må* man leie inn folk, om man har aldri så lite lyst.

 

 

På den annen side så kan det virke som noen bruker konsulenter fordi det er 'enklere' enn å ansette noen, eller bare fordi det er på moten, eller fordi det kan være en måte å unngå arbeidsgiveransvar.

Lenke til kommentar

 

 

Konsulentselskaper er en gedigen svindel. Styr unna. Ufattelig at en slik bransje har fått fotfeste i det hele tatt.

Du mener at en bransje som f.eks prosjektet det aller meste av norske veier, norsk jernbane, bygninger, vann og avløp og energiforsyning er en svindel?

 

 

Svaret på det er vel et helt klart rungende "JA" !

 

Det er ikke mange år siden kommuner og Satans Vegvesen selv hadde kompetanse til å prosjektere egne prosjekt, uten en eneste innleid konsulent, og dersom de virkelig ville, kunne de helt sikkert klart det igjen, til betydelig lavere priser.

 

I mange tilfeller lønner det seg jo med statsansatte som gjør en jobb, i stedet for statsansatte som nå kun bestemmer hvilken konsulentselskap de skal hyre inn til å gjøre jobben i stedet.

 

 

Og dette baserer du på hva? Såvidt meg bekjent har konsulentbransjen med selskaper som Norconsult, Multiconsult, Sweco, etc., prosjektert norsk infrastruktur i mange, mange år. Ditt innlegg fremstår først og fremst basert på fordommer og manglende kunnskap om hvordan ting fungerer.

Lenke til kommentar

Og dette baserer du på hva? Såvidt meg bekjent har konsulentbransjen med selskaper som Norconsult, Multiconsult, Sweco, etc., prosjektert norsk infrastruktur i mange, mange år. Ditt innlegg fremstår først og fremst basert på fordommer og manglende kunnskap om hvordan ting fungerer.

 

Det er fremdeles ikke så mange år siden de fleste kommuner, samt Vegvesenet, prosjekterte det aller meste selv.

 

I dag settes det aller meste ut til slike konsulentselskaper. Selv Vegvesenet som tross alt kun driver med bygging av vei, leier inn konsulenter for å prosjektere veiprosjekter.

 

Det er jo dine og mine skattepenger som går til å finansiere slike ting, noe som betyr at statlige etater og kommuner generelt skal forsøke å gå i null, uten overskudd.

 

I stedet betales nå enorme summer ut til disse konsulentselskapene, som går med overskudd på flere hundre millioner kroner.

 

At en liten kommune leier inn en IT-konsulent, eller en konsulent til noe annet de primært ikke driver med, er i og for seg greit.

Dog, når kommunene, som har egne ingeniører ansatt, og som har som hovedoppgave å bygge og vedlikeholde kommunens infrastruktur, må leie inn konsulenter for milliarder av kroner årlig, så er det noe galt. Dette er ting de burde gjøre selv.

 

Nå er det jo mange tilfeller hvor det er riktig å leie inn en konsulent, i stedet for å besitte kompetansen selv, men konsulentbransjen har dessverre gitt seg selv et særdeles dårlig rykte ved å loppe Staten for enorme summer, penger som til syvende og sist hentes inn fra landets innbyggere.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Nå er det jo mange tilfeller hvor det er riktig å leie inn en konsulent, i stedet for å besitte kompetansen selv, men konsulentbransjen har dessverre gitt seg selv et særdeles dårlig rykte ved å loppe Staten for enorme summer, penger som til syvende og sist hentes inn fra landets innbyggere.

 

 

Og det koster ikke noe å ha masse godt betalte ingeniører på lediggang om det ikke er noe prosjekt de kan jobbe med? Det ville jo vært resultatet om SVV ikke fikk sysselsatt alle til enhver tid. Da kan det være like hensiktsmessig at man kan leie inn kapasitet i stedet når man trenger det. I tillegg kan konkurranse mellom selskaper både gi pressing av pris, samt nye løsninger som ikke nødvendigvis SVV, Bane NOR og andre selv ville tenkt på. Jeg kjenner folk i bransjen som hevder at prisnivået i dag ikke er noe høyere enn for 10-15 år siden. Slik sett har økt konkurranse hatt en effekt. Det er massiv forskjell på hva en rådgiver gjør. Leverer man et konkret produkt som tegningsunderlag og beskrivelse for anbud på et ingeniørprosjekt, kan jeg ikke skjønne hvordan disse selskapene "lopper staten for enorme summer." Slik tankegang er kun basert på fordommer.

Lenke til kommentar

Så du mener at når disse konsulentselskapene klarer å levere overskudd på hundrevis av millioner, så blir det fremdeles billigere enn om statlige etater eller kommunene hadde gjort jobben selv.

 

Igjen, som et eksempel, en etat som driver med veibygging, slik som Statens Vegvesen, bør ikke ha noen problem med å sysselsette ingeniører innen veibygging, å inneha kompetanse til å prosjektere selv, helt uten konsulenter.

 

Når Statens Vegvesen nå nærmest utelukkende benytter konsulentselskaper, selskaper som tjener grovt med penger på slike jobber, så er det noe galt, ettersom Statens Vegvesen som landets autoritet på nettopp vegbygging, burde klare å gjøre jobben selv, også langt billigere, ettersom de ikke skal gå med overskudd eller tjene penger på jobben.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du mener at når disse konsulentselskapene klarer å levere overskudd på hundrevis av millioner, så blir det fremdeles billigere enn om statlige etater eller kommunene hadde gjort jobben selv.

 

Igjen, som et eksempel, en etat som driver med veibygging, slik som Statens Vegvesen, bør ikke ha noen problem med å sysselsette ingeniører innen veibygging, å inneha kompetanse til å prosjektere selv, helt uten konsulenter.

 

Når Statens Vegvesen nå nærmest utelukkende benytter konsulentselskaper, selskaper som tjener grovt med penger på slike jobber, så er det noe galt, ettersom Statens Vegvesen som landets autoritet på nettopp vegbygging, burde klare å gjøre jobben selv, også langt billigere, ettersom de ikke skal gå med overskudd eller tjene penger på jobben.

 

Selvfølgelig kan SVV ha ingeniører som driver med veibygging, men samtidig koster det jo også endel å ha disse sysselsatt. Hva skjer om man får en periode på måneder eller mer hvor det blir lavere aktivitet? Da koster det fort veldig mye å ha alle disse ingeniørene med gode lønninger gående mer eller mindre inaktive.  Det er grunnen til at man har konsulentselskaper. Man kjøper inn kapasitet i de perioder man trenger dette, mens de selv tar seg av løpende driftsoppgaver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...