Gå til innhold

Oppgaveskriving i religion valgfag

Anbefalte innlegg

Hei!

Går på KVT her i Trondheim, og på KVT er det "frivillig tvang" å ta Religion Valgfag. Har nå fått en for j*vlig oppgave, og jeg har funnet ut at jeg hater oppgaver som omhandler kristendom på noen måte. Men, jeg må jo skrive likevel, så jeg lurer på om noen her har noen tips til oppgaven?

Oppgaven er som følgende:

"Du skal velge et emne du vil fordype deg i. Emne skal godkjennes, bla, bla"

Jeg skal rett og slett velge et emne/problemstilling som har noe med kristendommen å gjøre. Den skal være på 4-8 sider :angry:

Skal baseres på fagstoff, så om noen har forslag til problemstilling/emne som det er lett å finne stoff på internett/bøker om, ville det vært fint.

Btw, er ikke kristen selv, går der pga. det er den beste (?) videregående skolen i sør-trøndelag, pluss at jeg bor bare 5 minutter unna. Vil ikke oppfattes som kristen, da jeg personlig synes kristendom er noe eh... ja. :thumbdown:

Uansett, takker for alle svar! :w00t::thumbs::green:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter å holder på med "koran"- prosjekt på overtid. Ikke akkurat digg. Velg en drøftingsoppgave om Islamske stater/muslimske land. Der kan du trekke inn fakta og historie. F.eks skrive om Tyrkia vs Iran, hvorfor landene har forskjellig tilnærming til islam osv.

*Korstog.

*Nyreligiøsitet.

*Religion i US (hvorfor så fremtredende i samfunnet)?

*India-Pakistan konflikten.

*Islamske skattemodeller (for blåruss ... ;) )

*Jihad

Endret av FiskePinna
Lenke til kommentar
Kirken og homofili er jo en gammel slager. For ikke å snakke om den amerikanske katolske kirken, og PEDOfili... osv osv

Off-topic... Du har 1337 inlegg nå! :yes::roll::w00t:

har hatt det i en uke eller noe sånnt...

Eh... det var rart... :ermm: Hvorfor det da? Har du fått status som 1337 eller noe sånt? :roll:

Lenke til kommentar
Oi, glemte å nevne at "Religion Valgfag" på KVT egentlig er "Misjonsstasjon #1 for kristendommen", dvs. at vi egentlig ikke har om noe annet enn KRISTENDOMMEN. :angry::scared:

Er slik for alle skoler eid av Indremisjonen eller hva det er (been there gone that), kvs, kvv, kvn, kvt osv ;)

Lenke til kommentar

Det enkleste vil være noe som ligger langt bak i tid, som de lærde har diskutert ferdig.

Hvis du er interessert i historie kan jo reformasjonen, evt reformasjonen i Norge være et tema der det bør være greit å finne nok stoff, samtidig som det er interessant i forhold til hvordan reformasjonen endret samfunnet, europakartet, førte til kriger, nye retninger innen vitenskap og kultur etc.

Lenke til kommentar

Hvor mye løsere i formen kirstendommen har blitt ovenfor sine egne regler på 500 år her i Norge høres spennende ut. Du kan også se på forskjellige tolkninger av kjente tekster, som mosebøkene og den artige historien om da Onan spilte sin sed. Ganske mye å gripe fatt i siden boka er temmelig tvetydig mange steder, og det er akkurat dette som legger grunn for kristendommen vi har i dag.

Lenke til kommentar
Vil uansett råde deg til å forme oppgaven på en slik måte at du ikke kommer i konflikt med det synet som skolen står for...

Jau, rævslikking er en fin måte å komme seg frem her i livet...

:thumbup: Jadda :thumbs:

Men, jeg tror litt smisking funker på læreren min faktisk :w00t:

Lenke til kommentar
Vil uansett råde deg til å forme oppgaven på en slik måte at du ikke kommer i konflikt med det synet som skolen står for...

Jau, rævslikking er en fin måte å komme seg frem her i livet...

:thumbup: Jadda :thumbs:

Men, jeg tror litt smisking funker på læreren min faktisk :w00t:

Det som kjennetegner en god elev er at han fort lærer å tekkes læreren og snakke med og levere oppgaver på en slik måte læreren vbil ha det. Dette er kanskje euetisk, men det kommer godt til nytte senere i livet, for du kommer til å møtte masse mennesker du ikke kan fordra men som du allikelve må ha en god tone med. Det kan være kollegaer, en sjef, sviger's, naboen eller en kunde.

Lenke til kommentar

Et lite dikt

TI BUD TIL EN UNG MANN SOM SKAL FREM I VERDEN

(Dagbladet 5. januar 1963).

1.

Det første bud er ganske lett

De som er flest har alltid rett.

2.

Tenk alltid på hva folk vil si.

Og ta de sterkestes parti.

3.

Og tviler du, så hold deg taus

til du ser hvem som får applaus.

4.

Tenk nøye ut hva du bør mene.

Det kan bli dyrt å stå alene.

5.

Følg ingen altfor høye krav.

Men si, hva du har fordel av.

6.

Si alle hva de gjerne hører.

Gå stille gjennom alle dører.

(For sannheten bringer sorg og nød,

mens daglig løgn gir daglig brød)

7.

Gå aldri oppreist. Snik deg frem.

Og gjør deg varm i alle hjem.

8.

Husk: Ingen mann kan roses nok.

Slik bygger man en venneflokk.

(Og i et brødre-paradis

har du din beste livspolis.)

9.

Av sladder husker du hvert ord

til bruk i neste sjefskontor.

(Men ingen taktfull sjel forteller

et ord til ham som ryktet gjelder!)

10.

Hvis siste bud blir respektert,

da er din fremtid garantert:

Følg dristig med i kamp mot troll,-

men vis fornuftig måtehold!

Skrid tappert frem i livets strid,

- en time forut for din tid.

Jens Bjørneboe

Lenke til kommentar
Et lite dikt

TI BUD TIL EN UNG MANN SOM SKAL FREM I VERDEN

-Jens Bjørneboe

Takk, F('r)P sitt innlegg fikk meg nettopp til å tenke på det.

Forøvrig, angående problemstillinger kan du jo ta'n helt ut og drøfte:

* "Kristendom som mental sutteklut"

- Hvordan enkelte mennesker karrer seg gjennom et trist og begredelig liv, ved å sitte stille en halvtime hver dag og rugge frem og tilbake, mens dem gjentar et lite mantra inni seg.

* "Handlinger begått i Herrens navn"

- Hvordan folk i bygdesamfunn i Norge igjennom årenes løp har prylt ungene sine fordi prestene og bibelen fortalte dem at dem ikke skulle spare på riset, samt selvsagt problemstillingene rundt boka "I Herrens vold", som drøfter kristen seksualisert vold. Som en kar som ble intervjuvet i boka sa det: "...det var så usømmelig, så skittent... jeg kunne jo ikke ha omgang med henne mens hun lå der og vred seg og klynket av nytelse...hun måtte straffes [bankes litt]..."

* En annen problemstilling som også kan provosere noe inn i hampen, uten samtidig å være oppbrukt, er selvsagt Rose-Marie Køln sine uttalelser rundt "Det er nok mange kristne, som står oppført i statskirka i dag og selv er sterkt religiøse, som ikke tilber den guden vi lærer om i bibelen."

Kjør på, hvem bryr seg om livssyns-karakteren anyway?

Endret av DrDoogie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...