Gå til innhold

Apple bekrefter feil på Apple Watch 3-utgaven med LTE

Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ganske så håpløst å ikke luke ut slike problemer før lansering. Siden dette tydeligvis er noe som samtlige anmeldere sliter med, hvor klokka driver å tviholder på ikke-fungerende WiFi fremfor å benytte LTE så skulle man da tro at dette skulle være lett å oppdage før lansering.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje dette kan tvinge frem nye løsninger for pålogging på trådløse nettverk?

Apple er så betydningsfull at det ofte er vanskelig å ignorere deres problemer.

Ja, la de som drifter nettverk fikse Apple sin dårlige løsning, det er riktig måte å ordne dette på...

• Liker 5
Lenke til kommentar

Fordi klokka ikke bruker 4g dersom den har tilgang til Wifi. Problemet ligger i at den tror den har nett når den er koblet til enkelte typer wifi (sånn med splashscreen), uten at den faktisk er det.

Men den skal jo kunne brukes til telefoni og sms, som er uavhengig av Wi-Fi - en vanlig telefonsamtale blir ikke påvirket av wifisignal, med mindre man bruker Telenors wifi/4g-tale, og det kan velges bort..
Lenke til kommentar

Fordi klokka ikke bruker 4g dersom den har tilgang til Wifi. Problemet ligger i at den tror den har nett når den er koblet til enkelte typer wifi (sånn med splashscreen), uten at den faktisk er det.

Men den skal jo kunne brukes til telefoni og sms, som er uavhengig av Wi-Fi - en vanlig telefonsamtale blir ikke påvirket av wifisignal, med mindre man bruker Telenors wifi/4g-tale, og det kan velges bort..

VoWiFi fikser det problemet.

Lenke til kommentar

VoWiFi fikser det problemet.

Det er vel det telenors wifi-tale er, VoWiFi? hva fikser det?

Det bør ikke ødelegge noe om man ikke har den tjenesten, eller deaktiverer den, da skal alle samtaler gå på gsm.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Telenor har ingenting med saken å gjøre da denne klokka ikke er lansert i Norge ennå og ikke vil bli det uten samarbeid fra teleoperatørene. Jeg tipper Apple Watch med LTE krever aktiv Voice over wifi for å aktiveres, for å spare batteri når mulig. Ikke noe galt i det, hadde gjort det samme. I og med at klokka overhodet ikke støtter GSM eller 3G er det ingen fallback som krever kompatibilitet med linjeswitcha prating uansett.

Sånn forstår jeg bugen:

Klokka bruker åpenbart wifi i stedet for 4g til alt når det er tilgjengelig (det er helt fint, og lurt), problemet kommer når den tror den har wifi og dermed ikke benytter 4g, men når wifi i virkeligheten ikke gir kobling til det åpne internett. Det burde være en grei liten bug å fikse, men tragisk at Apple ikke fant den før lansering.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

I og med at klokka overhodet ikke støtter GSM eller 3G er det ingen fallback som krever kompatibilitet med linjeswitcha prating uansett.

..så med denne setningen

"Den store nyheten er muligheten for å ringe og ta imot samtaler rett fra klokken, men flere som har rukket å teste produktet har støtt på problemer med mobildekningen."

menes det altså ikke at klokken støtter vanlig, "gammeldags" tale over mobilnettet, men kun wifi/4g-tale? Den skal bare ha et data-sim, ikke vanlig sim? Det er jo en merkelig ting om man først lager en klokke med SIM-kort, hvorfor utelukke tradisjonell tale og SMS/MMS?

Da vil jeg kalle denne setningen fra apple.com sterkt misvisende: " Customers have the ability to make cellular calls directly with Apple Watch Series 3 (GPS + Cellular)"

https://www.apple.com/newsroom/2017/09/apple-watch-series-3-features-built-in-cellular-and-more/

EDIT: Ifølge Apple støtter den absolutt GSM/3G, eller da UMTS som er et 3G-bånd basert på GSM: https://www.apple.com/watch/cellular/

Endret av toth
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hva det ikke er å forstå her. Klokka tror den har internett, den har det ikke. Det er hele buggen.

Vil anta klokka benytter UMTS som databærer akkurat som en hvilken som helst annet for å sende pakkeswitchet tale til sentral. Da ramler alt ned om den tror den ikke trenger det men i stedet kan bruke wifi.

"Det er jo en merkelig ting om man først lager en klokke med SIM-kort, hvorfor utelukke tradisjonell tale og SMS/MMS?!"

Ikke om man er Apple og vil frata operatørene makt. "Gammeldags" tale er uansett en teknologi uten særlige fordeler og med mange ulemper, så jeg forstår ekstremt godt at Apple ikke vil ha inn enda et sett antenner i klokka.

(UMTS er ikke en del av GSM, de benytter helt forskjellige teknologier, selv om begge selvsagt er "cellular")

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Jeg forstår absolutt bugen, jeg er godt kjent med tog-og hotell-wifi hvor man egentlig ikke er oppkoblet før man har logget inn via en nettleser - det jeg mente, er at hvis den støtter tradisjonelle samtaler kan man skru av wifi/wifi-tale og fortsatt ringe. Men på apple kan man kanskje ikke aktivere/deaktivere slike tjenester som man selv vil..

Det er stor forskjell på data-dekning(3G/4G) og GSM-dekning(2G), så det er definitivt fordeler, tale/sms-messig å kunne bruke GSM. Jeg har vært mange steder i både eget og andre land hvor man kan få en strek nok til å ringe med, men ikke sjans til å kjøre noe datatrafikk.

Hvis klokken ikke har støtte for tradisjonell tale/sms(GSM), synes jeg markedsføringen er voldsomt misvisende. De skriver gjentatte ganger at man kan "make cellular calls, even when your phone isn't nearby" - det vil de fleste forstå som at man kan gjøre normale, GSM-baserte samtaler.

Lenke til kommentar

Du får ikke deaktivere og aktivere sånt som du vil på Apple Watch nei. Den er tilkoblet, eller så er den det ikke. Og den støtter definitivt ikke GSM på noen som helst måte.

Klokka er ikke engang markedsført i Norge, og de er helt åpne på at den ikke har noen form for 2g, så ser ikke helt hva som er feil. Slås ikke uansett 2g-nettet av forløpende nå?

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...