Gå til innhold

Det lille norske selskapet ville bare ha tak i nye ansatte. Nå har 2 millioner sett kontor-videoen deres

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"– Vi må sloss for å tiltrekke oss de beste"
Rart, til tross for at det er ekstrem mangel på kompetanse, er det få bedrifter som satser på, eller egentlig vurderer, å rekruttere nyutdannede...

"Den medlemsfinansierte interesseorganisasjonen (IKT Norge) mener de beste tiltakene for å få has på problemet er å skape flere IT-studieplasser". Hjelper lite med koding fra grunnskolen eller flere IT-studieplasser når det kreves 2-3 års erfaring fra de med bachelor- og mastergrad innenfor utvikling...

Endret av Spoki0
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Villige til å dele ut finnerlønn og bruke penger på reklame, men hva med å bare øke lønningene?

Finnerlønn på 100k er fint som engangssum, men hvis en forventer at den ansatte skal jobbe der i minst 5 år er det "bare" 20k I året, ikke nødvendigvis en drastisk økning i lønn etter skatt.

Samt at en nå ikke har insentiv til å verve bekjente, så der øker fort rekrutteringskostnadene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Rart, til tross for at det er ekstrem mangel på kompetanse, er det få bedrifter som satser på, eller egentlig vurderer, å rekruttere nyutdannede...

"Den medlemsfinansierte interesseorganisasjonen (IKT Norge) mener de beste tiltakene for å få has på problemet er å skape flere IT-studieplasser". Hjelper lite med koding fra grunnskolen eller flere IT-studieplasser når det kreves 2-3 års erfaring fra de med bachelor- og mastergrad innenfor utvikling...

Jeg deler ikke disse erfaringene i det hele tatt. Så og si alle jeg kjenner på masterstudiet hadde signert fast jobb ett år før de var ferdige. Og vet ikke om noen som ikke fikk relevant jobb når de gikk ut.

Det er også kjemperift om å få tak i de nyutdannede. Min jobb og mange andre bruker store ressurser på å rekruttere studenter.

Lenke til kommentar

Jeg deler ikke disse erfaringene i det hele tatt. Så og si alle jeg kjenner på masterstudiet hadde signert fast jobb ett år før de var ferdige. Og vet ikke om noen som ikke fikk relevant jobb når de gikk ut.

Det er også kjemperift om å få tak i de nyutdannede. Min jobb og mange andre bruker store ressurser på å rekruttere studenter.

Det er jo lett anekdotisk bevisførsel og du spesifiserer masternivå, hva med bachelor?

Det står jo i artikkelen at etterspørselen er etter 2-3 års erfaring for å slippe opplæring av nyutdannede.

Lenke til kommentar

Det er jo bare å ringe inn til noen bemaningsbyrå og spør kva minste kravet er når dei ser på søknader i forskjellig stillinger, eg har gjort det noen ganger, og det eg har erfart er at tømmerene, yrkessjåføren og alt annen inn yrkis er svært ettertraktet, svært få som vil gjøre slike jobber. og eg har og spørt om kor mykje kompetanse man må ha for søke på en it stilling og då er ofte minimum 3-5 år erfaring etter universitet.

Så barn på skole bør lærer seg og hammere, grave grøfter, kjøre lastebil og osv alt innen skittene yrkene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...