nowhereman Skrevet 20. september 2017 Del Skrevet 20. september 2017 Jeg er blitt påskrevet medisin på blå resept. På brevet frikortet ankomm i står det at den dekker medisin påskrevet på blå resept. Men da jeg gikk til apoteket sa farmasøyten at jeg trengte vedtak, og frikortet ikke dekket det. Men skulle ikke egentlig frikortet dekket kostnadene? Spørr her siden jeg jobber dårlige vakter, og har ikke anledning til å ringe legen min for å spørre før fredag. Takk for alle svar Lenke til kommentar
Musty Skrevet 20. september 2017 Del Skrevet 20. september 2017 (endret) For nooen medisiner (spesielt de veldig dyre) trenger man et vedtak fra Helfo for å få dekket. Dette må legen skrive søknad om. Endret 20. september 2017 av Musty Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 20. september 2017 Del Skrevet 20. september 2017 Jo. Frikortet dekker medisiner på blåresept. Her må det ha blitt noe feil. Vanlige årsaker til at det kan ha blitt feil: -Legen har skrevet feil medisin på blåresept (skulle ha vært på hvitresept)? -Legen har skrevet en resept på et preparat, men apoteket skal bare tilby synonympreparatet. Hvis du allikevel bare "tåler" originalpreparatet, må du enten betale mellomlegget, eller ha vedtak fra Helfo / erklæring fra lege at synonympreparatet ikke passer deg. -Som Musty sier, noen medisiner er ikke på legemiddellisten som omfattes av refusjonsordningen. Da må du ha vedtak fra Helfo at staten skal dekke det. Kan du si noe om hvilken medisin det gjelder? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. september 2017 Del Skrevet 20. september 2017 Noen medisiner må en selv betale for, men en kan få refusjon i etterkant, som går automatisk (For uføre ihvertfall) Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 20. september 2017 Del Skrevet 20. september 2017 Noen medisiner kan man bare få på blå resept etter individuell søknad. Sjekk på mineresepter.no om du faktisk har fått blå resept, og om det står noe om paragrafer og søknader. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå