Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dekkes det av innbosforsikringen?

SRLD

Anbefalte innlegg

Hei. Dersom dette er postet på feil sted beklager jeg dette, og det er selvfølgelig greit å flytte eller slette innlegget. 

Natt til i dag (20.09.17) ble jeg i mitt eget hjem frastjålet en bag som inneholdt bla en Macbook Air, pensumbøker, laderledning m.m. Baggen hang i inngangspartiet.

Tyveriet skjedde i leiligheten min mellom kl 18 - 20 i går kveld mens jeg var i naborommet. Jeg låser alltid døren når jeg legger meg, men ettersom jeg her var hjemme i leiligheten var døren ulåst. Leiligheten min ligger dog i et bygg man må ha nøkkel for å komme seg inn og ut av.

Jeg er dekket av super innbosforsikring hos IF:

if.no/privat/forsikring/bolig/innbosforsikring

Ordlyden i forsikringsforskriften lyder som følgende:

"Sikrede plikter enten selv eller ved hjelp av andre, hele tiden å holde tilsyn med de forsikrede ting, eller plassere dem under lås".

Mine spørsmål:

Dekkes tapet mitt av forsikringen ettersom døren min var ulåst da tyveriet skjedde? Har det noe å si at jeg fysisk var tilstede i leiligheten? Hva er evt mulighetene mine?

Takker på forhånd for svar.

Endret av SRLD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Iht. sikkerhetsforskriftene hos IF, så har de har anledning til å avkorte erstatning, men som de informerer om på egen hjemmeside:

Er ikke huset lukket og sikret, så er derfor sikkerhetsforskriften brutt. Og konsekvensen kan bli redusert erstatning. Derfor bør du alltid sørge for at alle mulige adkomstveier til hjemmet ditt er lukket og låst, egentlig også når du er hjemme. For vi har sett at tyverier også skjer fra entreer hvor mange legger fra seg bilnøkler og for eksempel lommebøker med kredittkort. Vårt tips er derfor å legge dette et annet sted.

Hvor strenge er vi i forhold til sikkerhetsforskriftene?

Hvis du selv er hjemme, du er våken og det er dag, er det sjelden vi reagerer med avkortning (redusert utbetaling) ved tyveri fra bolig. Likevel er det en god leveregel at du for eksempel låser dører du ikke har oppsyn eller kontroll med - selv om du er hjemme.

Kilde: https://www.if.no/privat/forsikring/bolig/innboforsikring/unnga-innbrudd/tyverisikring-av-hjemmet

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser du egentlig har fått svar.

Men vilkåra for at forsikringa skal gjelde utan avkortning er med all enkelheit at du ikkje skal ha gjort noke klandreverdig som f.eks. å legge frå deg baggen på gata utan oppsyn.

Kva som er godt nok er avhengig av fleire faktorar, deriblant risikoen for tjuveri og kva som eller blir rekna som forsvarlig i ditt nabolag.

Det er f.eks. forskjell på å bu mitt i ein storby der ein må sikre sykkelen sin ved å både låse den med tjukk kjetting og ta den med inn i låst leiligheit fordi det er mange proffe sykkeltyvar i området, og det sette frå seg sykkelen i ei lita bygd der ein kun treng å låse sykkelen for å vise andre at dette er din sykkel.

Det er sjølvsagt ikkje eit absolutt krav om at alle dører og vinduer må være låst til ei kvar tid, med mindre det er særdeles høg risiko for tjuveri.

I ditt tilfelle så har også baggen vært innelåst ved at den var oppbevart bak låst fellesdør, noke som reduserer antallet potensielle gjerningsmenn betraktelig. I tillegg har du hatt baggen under oppsyn ved at du hadde den inne i din private bolig der du sjølv var i umiddelbar nærheit. Heller ikkje her er det eit absoluttkrav at du må ha blikket festa til baggen utan å blinke eller sjå vekk eit einaste sekund.

Så send inn kravet på vanlig måte, og opplys om dei faktiske forhold. At fellesdøra var låst, at boligen var ulåst men at du var heime. Oppgi gjerne også at det er normalen i ditt nabolag at man ikkje låser boligen når ein er heime.

Dersom det blir spørsmål om kvifor du ikkje låste boligen så kan ramse opp ei lang liste om at totalt sett er viktigare at naboen har muligheit til å kome inn og varsle deg om eventuell brann eller vannlekasje. At ambulansepersonell kan komme seg rett inn dersom det skjer deg noke, og ein rekke andre grunnar til at det også finnes andre hensyn å ta vare på enn kun materiell sikkerheit.

Så får du heller påklage saka dersom forsikringsselskapet kranglar.

Det finnes eksempler på folk som har vunnet fram og fått igjen på forsikringa sjølv om dei har reist frå huset sitt ulåst fordi dette var både normalt og forsvarleg på den plassen dei budde.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...