Perder Skrevet 20. september 2017 Del Skrevet 20. september 2017 Heisann, jeg har en fire år gammel gigabyte P34G som det ikke har vært noe som helst liv i det siste året. Jeg har ikke gjort noe grundig feilsøking i denne perioden, da jeg ikke har hatt særlig behov for laptop (men det har jeg nå). Maskinen har en sprekk etter litt røff behandling, og batteritiden begynte å bli veldig dårlig på slutten, men det var ellers ingen tydelige symptomer på at den holdt på å dø før helt på slutten når jeg ikke fikk skrudd på maskinen (men jeg husker ikke nå hvorvidt batteriet hadde strøm eller ikke når dette skjedde) Jeg tenkte da at det sikkert var batteriet (eller verre) som hadde tatt kvelden, siden det hadde blitt så dårlig, men maskinen er like død selv om jeg plugger i laderen. Så det er kanskje mer sannsynlig at laderen er død? Er det noen enkel måte å feilsøke laptopen uten å kjøpe en ny lader for å teste ut? En ny lader koster nemlig 780kr pluss frakt, noe som jeg synes blir litt stivt når det er såpass stor sannsynlighet for at noe annet er feil.. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. september 2017 Del Skrevet 20. september 2017 Det er enkelt å sjekke om lader er død, mål spenningen med et multimeter. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 20. september 2017 Del Skrevet 20. september 2017 Er batteriet uttakbart (på en enkelmåte)? Hva skjer om du tar ut batteriet og så kobler til lader/strømforsyning? (Kanskje det er batteriet som "drar hele greia ned".) Lenke til kommentar
Perder Skrevet 20. september 2017 Forfatter Del Skrevet 20. september 2017 (endret) Det er enkelt å sjekke om lader er død, mål spenningen med et multimeter. Nærmeste kompis med multimeter bor på andre siden av landet.. Men kan høre om noen på jobben har. Takk for tipset. Er batteriet uttakbart (på en enkelmåte)? Hva skjer om du tar ut batteriet og så kobler til lader/strømforsyning? (Kanskje det er batteriet som "drar hele greia ned".) nei, ikke uten å skru av hele bunndekselet og lete litt rundt inni der. Verdt å prøve? Endret 20. september 2017 av Perder Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 20. september 2017 Del Skrevet 20. september 2017 (endret) Jeg vet ikke om moderne laptop'er er designet for å kunne fungere uten batteriet tilkoblet, men "i gamle dager" var dette mulig - noen gjorde det sågar for ikke å "slite ut" batteriet hvis man hovedsakelig brukte PC'en på kontoret. Jeg tror ikke det er skadelig for PC'en om du kobler vekk batteriet, så det kan jo være et forsøk verd? edit: sjekk om det finnes noen youtube-videoer e.l. som viser hva som skal skrus ut og hva som skal kobles vekk. Endret 20. september 2017 av nebrewfoz Lenke til kommentar
Perder Skrevet 29. september 2017 Forfatter Del Skrevet 29. september 2017 Jeg kjøpte et multimeter og testet laderern, den leverer 19,9V (oppgitt er 19,5V) så det ser ut som det virker som det skal..? Så da antar jeg at minimum batteriet er ødelagt, og potensielt noe verre som hovedkortet e.l.? skal prøve å koble ut batteriet og teste med laderen i. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 (endret) Det er sjelden selve strømadapteret. Lade logikken ligger ikke i den men i laptoppen og i selve batteriet. Endret 29. september 2017 av syar2003 Lenke til kommentar
Perder Skrevet 30. september 2017 Forfatter Del Skrevet 30. september 2017 Fikk liv i den nå! løsnet på en liten teipbit over batteritilkoblingen for å koble ut batteriet. Fant noen løse plastbiter (fra sprekken i chassiet) kilt imellom ledningene der. Startet fint opp etter jeg tok de ut men batteriet kommer seg ikke over 0%, så det ser ut som det må byttes da.. Takk for hjelpen folkens! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå