Gå til innhold

Åttekjerners Intel-prosessor som svar på Ryzen neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

- Min p4-2,800GHz(Northwood) takket for seg i Juni.

Nå sitter jeg med en Core-i7-2600k og har ingen planer om å oppgradere før jeg må.

 

Men folk er forskjellige så jeg regner med at noen kommer til å gå for Coffee-Lake, mens andre venter tolmodig til sommeren 2018.

 

Med tanke på manglende kompatiblitet så blir det en kostbar afære å først gå for en Coffee-Lake med 6/12 og over til neste generasjon med 8/16.

Så fra et økonomisk standpunkt så vil det lønne seg å vente, om en da ikke på dø og liv MÅ ha ny HW i høst.

Lenke til kommentar

Klør litt i fingrene å oppgradere, men det er ikke fra et nytte-perspektiv.. Samtidig så er det mye som skjer i prosessorverdenen nå på grunn av AMD's comeback, så jeg tenker jeg blir nødt til å sette meg ned og vente på neste generasjoner hvor 8 kjerner og forhåpentligvis flere PCIe baner blir standard. Coffee Lake kommer til å bli en generasjon av Intel prosessorer forbeholdt de som er nødt til å oppgradere pga død maskin eller liknende, kan ikke se for meg at mange gidder å bla opp for dette hvis de ikke må når det bare er et midlertidig stoppested.

Om jeg ikke klarer å holde lommeboka i sjakk så får det bli en i9-7900X i så fall, men den har jo sine problemer den også

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Intel vil slippe Core i-prosessorer med åtte kjerner og 16 tråder i entusiastsegmentet 2. halvår 2018. 

 

 

 

wow, Intel slapp 18-core for entusiastsegmentet 2. halvår 2017. 

 

 

 

- Er rimelig sikker på at det er snakk om "Mainstream"-segmentet.

Av det jeg har lest om saken på andre sider så er det snakk om i7-cpu, ikke i9-cpu eller X-series som Intel selv kaller det.

 

Men mulig at topp-modellen i "Mainstream"-segmentet også blir sett på som en Entusiast-Cpu.

Lenke til kommentar

- Min p4-2,800GHz(Northwood) takket for seg i Juni.

Nå sitter jeg med en Core-i7-2600k og har ingen planer om å oppgradere før jeg må.

 

Men folk er forskjellige så jeg regner med at noen kommer til å gå for Coffee-Lake, mens andre venter tolmodig til sommeren 2018.

 

Med tanke på manglende kompatiblitet så blir det en kostbar afære å først gå for en Coffee-Lake med 6/12 og over til neste generasjon med 8/16.

Så fra et økonomisk standpunkt så vil det lønne seg å vente, om en da ikke på dø og liv MÅ ha ny HW i høst.

 

Hvorfor må man kjøpe 8/16 neste år, hvis man kjøper coffee lake nå?

Høres ut som at noen bruker for mye penger på utstyr her. Akkurat som dem som kjøper toppmodell mobiltelefon hver gang det kommer ut ny modell.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

- Min p4-2,800GHz(Northwood) takket for seg i Juni.

Nå sitter jeg med en Core-i7-2600k og har ingen planer om å oppgradere før jeg må.

 

Men folk er forskjellige så jeg regner med at noen kommer til å gå for Coffee-Lake, mens andre venter tolmodig til sommeren 2018.

 

Med tanke på manglende kompatiblitet så blir det en kostbar afære å først gå for en Coffee-Lake med 6/12 og over til neste generasjon med 8/16.

Så fra et økonomisk standpunkt så vil det lønne seg å vente, om en da ikke på dø og liv MÅ ha ny HW i høst.

 

 

 

 

Hvorfor må man kjøpe 8/16 neste år, hvis man kjøper coffee lake nå?

Høres ut som at noen bruker for mye penger på utstyr her. Akkurat som dem som kjøper toppmodell mobiltelefon hver gang det kommer ut ny modell.

 

 

 

- Der finnes nok noen som gjør slikt, men det er ikke meg...

 

Jeg er en av dem som hadde ventet.

Hell! Det er høyst usannsynlig at jeg kommer til å gå for neste generasjon med 8/16 også.

 

Greit nok at jeg har lagt til mer RAM, byttet ut og lagt til en HDD i ny og ne, og byttet skjerm-kort når det har vært nødvendig.

Byttet også ut det orginale Chieftec gaming kabinettet med en "Lian Li PC-P80 Armorsuit" når jeg gikk tom for plass.

Men grunn-PC'en med Northwood'en byggde jeg i August-2003.

Og hadde jeg fått takk i "nytt" hovedkort til den CPU'en så hadde jeg fortsatt brukt den.

 

Heldigvis så hadde jeg en "Core-i7-2600k" med hovedkort liggende i et skap så jeg slapp å starte helt i fra bunn av.

Det sparte jeg en del på.

Så nå blir det spennende å se hvor lenge denne PC'en holder ut før den takker for seg.

Største problem blir nok skjerm-kortet, for om det takker for seg så er jeg rimelig screwed.

Lenke til kommentar

 

Intel har dog levert mer enn 8 kjerner CPUer i årevis (i allefall opp til 12 kjerner pr. socket), Xeon CPUer...

Det er snakk om bestemte segmenter her :)

 

Skal vi trekke inn andre prosessorer som ikke faller inn under segmentet kan vi også trekke inn gpuer fra både rødt og grønt. De har en drøss av kjerner :D

 

GPUer er i et annet markedssegment, det er en annen teknologi og for det meste et annet bruksområde.

 

Xeon og i7/i5 skiller stort sett på markedssegment og til en viss grad pris, teknologien er stort sett den samme; det er heller ikke vært noe teknisk problem å sette en eller flere Xeon CPUeri en vanlig desktop-PC.

 

Så ja, det eneste som har holdt Intel tilbake fra å slippe flere kjerner i "standard desktop" segmentet sitt er markedsføring; man har ikke ønsket å kanibalisere markedet for CPUene som er øremerket for det absolutte toppsegmentet, samtidig som man har opprettholdt fortellingen om at de heftigste i7 (og nå i9) CPUene er toppen av kransekaka og at de derfor er verd å betale såpas mye ekstra for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Intel har dog levert mer enn 8 kjerner CPUer i årevis (i allefall opp til 12 kjerner pr. socket), Xeon CPUer...

Det er snakk om bestemte segmenter her :)

 

Skal vi trekke inn andre prosessorer som ikke faller inn under segmentet kan vi også trekke inn gpuer fra både rødt og grønt. De har en drøss av kjerner :D

GPUer er i et annet markedssegment, det er en annen teknologi og for det meste et annet bruksområde.

 

Xeon og i7/i5 skiller stort sett på markedssegment og til en viss grad pris, teknologien er stort sett den samme; det er heller ikke vært noe teknisk problem å sette en eller flere Xeon CPUeri en vanlig desktop-PC.

 

Så ja, det eneste som har holdt Intel tilbake fra å slippe flere kjerner i "standard desktop" segmentet sitt er markedsføring; man har ikke ønsket å kanibalisere markedet for CPUene som er øremerket for det absolutte toppsegmentet, samtidig som man har opprettholdt fortellingen om at de heftigste i7 (og nå i9) CPUene er toppen av kransekaka og at de derfor er verd å betale såpas mye ekstra for.

Intel har Xeon prosessorer med 24 kjerner lansert q2 i fjor. Det var ikke det artikkelen mente med at Intel svarer AMD på antall prosessorkjerner.

 

(og ja, man kan få plass til en sånn en I en desktop pc :) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...