Gå til innhold

Ekspert om FM-slukkingen: – Stortinget ble ført bak lyset av NRK


Anbefalte innlegg

Det mest skandaløse med omleggingen til DAB er at bilbransjen har sluppet unna med å selge nye biler med bare FM-mottak etter 2010.

 

Hvorfor det !! Kunden måtte jo ha betalt sluttregningen uansett hvilken stein du snur på!

 

Og dersom kunden ikke så behovet for DAB, så skulle vel ingen finne på å prakke dette på ved å selge en dyrere utrustet bil vel?

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Selvfølgelig vil digitalisering av FM kreve nye mottakere. Problemet for Norge er at det er overveiende sannsynlig at det meste av verden forøvrig vil velge andre løsninger enn DAB. Det vil gjøre DAB urimelig kostbart for oss i lengden ved at vi vil representere ett relativt lite marked for utstyr, og fordi mobile nordmenn vil måtte skaffe dobbelt opp av mottakere for å kunne høre radio utenfor våre grenser.

FM: Hele verden, med noen frekvensvariasjoner (f.eks. Japan og Øst-Europa).

HD-radio: Kun brukt i deler av USA og Canada. Eneste digitale løsning som bruker FM-båndet.

DRM-radio: Dette er en ny digital standard for å erstatte AM-båndene. Kun prøvesendinger.

DAB: Valgt i mesteparten av Europa. Relativt godt utbygget i noen land, prøvesendinger i andre. Valgt som fremtidig kringkastingstandard i mange land i resten av verden. Delvis utbygget i flere land, prøvesendinger i andre land. Forutsetter at analoge TV-sendinger i DAB-båndet er stengt ned, det gjorde Norge i 2008.

 

 

Jeg er skuffet over at du utelot Sirius XM, da det er satelittbasert radio som sendes i Nord- og deler av Mellom-amerika:

 

http://www.siriusxm.com/

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Sirius_XM_Holdings

 

https://www.google.no/search?q=siriusxm+coverage

 

coveragemap.jpg

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste er enige om at elbiler på mange områder er et drastisk fremskritt fremfor bråkende fossilbiler, men selv de grønneste politikerne skjønner at de ikke kan slutte å selge bensin og diesel til de gamle bilene i 2020. De vurderer istedenfor å stoppe salg av nye fossilbiler i 2020, mens gamle biler fortsatt skal få kjøpe drivstoff.

 

Hvorfor trodde politikerne at det var en god løsning å stenge ned FM-sendingene i 2017?

Hvis DAB hadde vært godt nok utbygget og det var lett å få tak i gode DAB-radioer til en billig penge så ville FM dødd av seg selv slik AM gjorde.

 

Vi er også en oljenasjon. Så å stoppe å selge fossiltbasert drivstoff til kun egen befolkning ville være å halvkveste seg selv på liv og lemmer.

Endret av G
Lenke til kommentar

Andre land med vanskelig topografi og spredt bosetting satser på DRM. Dette ville gitt en utmerket dekning for de viktigste kanalene og for nødkommunikasjon i Norge. Med tilpassede radioer kunne DRM vært fullt integrert med DAB+ nettet. DRM fungerer både på  mellombølge, kortbølge og VHF(FM bånd)

https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Radio_Mondiale

 

Dette skulle vært gjort i parallell med DAB overgangen, men NRK har ingen kompetanse på DRM, de kommer bare med svadasvar via sine sosologi- og økonomiutdannede kommunikasjonssjefer.

 

Men mobiltelefonene våre er jo bærbare PC-er, så det skulle jo være lite som skulle til for å åpne for Digital Radio Mondiale, utstyrsmessig vel?

 

 

 

Until now DRM receivers have typically used a personal computer. A few manufacturers have introduced DRM receivers which have thus far remained niche products due to limited choice of broadcasts. It is expected that the transition of national broadcasters to digital services on DRM, notably All India Radio, will stimulate the production of a new generation of affordable, and efficient receivers.
Lenke til kommentar

 

Andre land med vanskelig topografi og spredt bosetting satser på DRM. Dette ville gitt en utmerket dekning for de viktigste kanalene og for nødkommunikasjon i Norge. Med tilpassede radioer kunne DRM vært fullt integrert med DAB+ nettet. DRM fungerer både på  mellombølge, kortbølge og VHF(FM bånd)

https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Radio_Mondiale

 

Dette skulle vært gjort i parallell med DAB overgangen, men NRK har ingen kompetanse på DRM, de kommer bare med svadasvar via sine sosologi- og økonomiutdannede kommunikasjonssjefer.

 

Men mobiltelefonene våre er jo bærbare PC-er, så det skulle jo være lite som skulle til for å åpne for Digital Radio Mondiale, utstyrsmessig vel?

 

Jeg er enig i at DRM er interessant som basis-løsning med god dekning for noen få viktige lydstrømmer.

 

Du må i alle fall ha en antenne og en radio-frontend tilpasset frekvensområdet, som vel er <30MHz for vanlig DRM.

https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Radio_Mondiale

 

Litt signalbehandling og lydcodec kan muligens kjøre i software og (dermed) gjenbrukes på tvers av forskjellige radio-standarder.

 

-k

Lenke til kommentar

Eg ser stadig dette problemet med at nordmenn visstnok hører så mye på radio i utlandet. No har eg ikkje reist så veldig mye, men eg har aldri hatt i tankane at eg skulle høra på radio i landene eg besøkte. Så akkurat det argumentet der er veldig lite egna til å overbevisa meg om noe anna enn at du desperat leiter etter argumenter. Uansett er jo nettradio godt egna til sporadisk lytting, så heilt stille treng det ikkje bli.

Det har en viss interesse å kunne få med seg informasjon (veimeldinger, vær, etc) når man er i utlandet. Med nye regler for roaming og (uansett) FM-støtte i bilen så ser jeg ikke at det at vi har DAB i Norge er noe problem for oss.

 

Det kan tenkes å bli et problem for utlendinger på besøk i Norge.

 

Jeg tenker at man jeg er på bilferie 2 uker hvert 2. år så kan man bruke mobilen om nødvendig.

 

-k

Lenke til kommentar

[

Jeg er skuffet over at du utelot Sirius XM, da det er satelittbasert radio som sendes i Nord- og deler av Mellom-amerika:

Sirius XM er litt spesielt, da man må betale fra $11 til $20 per måned for å kunne lytte til satellittradioen.

Tror neppe dette ville gått finansielt andre plasser enn Amerika, Europa har ikke et felles språk.

sirius-xmorbitanim.gif

 

 

DAB var også planlagt brukt over satellitt, men på grunn av manglende interesse ser denne muligheten ut til å forsvinne. Disse frekvensene rundt 1,5GHz blir forhåpentligvis frigitt slik at de kan tas i bruk av 5G.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men mobiltelefonene våre er jo bærbare PC-er, så det skulle jo være lite som skulle til for å åpne for Digital Radio Mondiale, utstyrsmessig vel?

Jeg er enig i at DRM er interessant som basis-løsning med god dekning for noen få viktige lydstrømmer.

 

Du må i alle fall ha en antenne og en radio-frontend tilpasset frekvensområdet

India er godt i gang med dette ja. Men vi burde jo hatt DRM integrert i radioene samtidig med at de kom med DAB+, slik at en kunne fått "service following" og TA. Spesielt for lystbåter og mindre fiskebåter, som gjerne ligger i skjermede uthavner uten DAB dekning ville DRM være utmerket. Gjerne DRM+ på FM båndet, da kan man bruke en splitter på VHF antennen, som gjerne sitter i mastetoppen..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Stortinget kan ihvertfall ikke klage på at de er ført bak lyset. En må vel forvente en viss undersøkelsesplikt, når de stemmer på noe. Er dette kun Hoffs mening, eller er det politikere som klager på det samme?

 

Hvorfor tror du at politikerne vet hva de gjør? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det jo ikke første gang at Norge prøver å la staten/politikerne bestemme hva som skal gjelde foran tilbud og etterspørsel. Dermed sitter man igjen med noe som er unødvendig, dyrt og middelmådig. FM og DAB burde utelukkende bestemmes av hva folk selv ønsker.

Enig. Dessverre er det mange politikere som ser det som sitt kall i livet å skulle bestemme disse tingene på vegne av oss vanlige bønder. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

DAB og NRK == korrupt som faen. Milliarder som skulle gått til helse, gamle og skole har

nå gått til den mest idiotiske investeringen noen sinne.

Man skulle fulgt pengestrømmen på dette prosjektet, se hvem som har tjent mest på dette "eventyret". :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

...Og dersom kunden ikke så behovet for DAB, så skulle vel ingen finne på å prakke dette på ved å selge en dyrere utrustet bil vel?

Det du skriver her fikk meg til å tenke på følgende:

 

8270.jpg

Lenke til kommentar

Hvorfor det !! Kunden måtte jo ha betalt sluttregningen uansett hvilken stein du snur på!

 

Og dersom kunden ikke så behovet for DAB, så skulle vel ingen finne på å prakke dette på ved å selge en dyrere utrustet bil vel?

For all del, om kunden bevisst velger en bil uten radio, så er det ingen grunn til å nekte å selge vedkommende det. Men da har han heller ingen grunn til å klage på at det ikke er radio i bilen.

 

Men å selge en bil med radiomottak som du vet kommer til å bli i praksis ubrukelig godt innenfor bilens levetid... det er faktisk ikke akseptabelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

...Og dersom kunden ikke så behovet for DAB, så skulle vel ingen finne på å prakke dette på ved å selge en dyrere utrustet bil vel?

Det du skriver her fikk meg til å tenke på følgende:

 

8270.jpg

 

 

Den der var fin. Likte spesiellt godt "the kiddo compartment" / barneboblen.

Den har kanskje Homer selv fått custom-designet?

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Det mest skandaløse med omleggingen til DAB er at bilbransjen har sluppet unna med å selge nye biler med bare FM-mottak etter 2010.

 

Hvorfor det !! Kunden måtte jo ha betalt sluttregningen uansett hvilken stein du snur på!

 

Og dersom kunden ikke så behovet for DAB, så skulle vel ingen finne på å prakke dette på ved å selge en dyrere utrustet bil vel?

 

Sluttregning for å få en bil forhåndsinstallert med DAB er antagelig forskjellig fra sluttregning for å få etterinstallert DAB 1)fullintegrert (som i nybil) eller 2)semi-integrert.

 

Noen jeg kjenner kjøpte en ny bil for et par år siden. Den Norske leverandøren opererte på dette tidspunktet med DAB i alle sine biler. I dette tilfellet glemte imidlertid selgeren å huke av for DAB når han sendte bestillingen til fabrikken. Det ble veldig vanskelig for selgeren å ordne opp i etterkant, og løsningen ble til slutt dårligere enn en integrert løsning (jeg antar at DAB betydde et annet antenne/ledningsopplegg og/eller mediemodul som gjorde at selger måtte ha bygd om store deler av bilen for å endre dette i etterkant).

 

Staten velger å kreve at biler tilfredsstiller sikkerhetskrav og utslippskrav uavhengig av om kunden ser behovet for det. De velger også å kreve at husbyggere isolerer husene sine ihht minste-standarder uavhengig av hva markedet vil. Det er altså presedens for at staten overstyre markedet når staten synes at det er smart.

 

Hvorvidt forhåndsinstallert DAB i biler er i samme klasse som eksemplene over kan sikkert diskuteres. Jeg tror ikke det er det.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Og la oss ikke glemme LO, de ville i sin tid ha forbud mot ny teknologi (det vil si PC’er og Internett) fordi det truet arbeidsplassene.

 

 

Virkelig? Du det har jeg veldig vondt for å tro. Mtp at LO organiserte sakte men sikkert ble en del av digitaliseringen. Alt på 80 tallet var pc etablert i stat og kommune. Internett kom under radaren for de som var passert 25 år i 94-95. De første 2-3 årene var det kun nerds n freaks som brukte nettet eller early adopters som de også kalles. 

 

Forøvrig mente veldig mange at det var smart å skaffe oppvaskmaskin til kona fordi det frigjorde mer av hennes tid til andre og for ektemannen viktigere saker enn å vaske opp. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...