ATWindsor Skrevet 21. september 2017 Del Skrevet 21. september 2017 Ingen har sagt at fraktselskapet er pålagt å gjennomføre tolldeklareringen. Men fraktselskapet har en rekke plikter som må oppfylles når de tar med en vare inn i det norske tollområdet, som er gitt i tolloven og tollforskriftens kapittel 3, og som ikke forsvinner selv om mottaker selv utfører selve deklareringen og betalingen av eventuelle avgifter. Dette har fraktselskapet anledning til å ta betalt for, og ja, de har i teorien anledning til å ta den prisen de selv ønsker for jobben. Nei, men flere har sagt at de sitter med ansvaret for at det blir fortollet. Er det riktig? Hva er dekningen for påstanden? Selskaper har en rekke plikter når de utfører enhver oppgave, de er betalt for å frakte varen til et annet land, å følge landenes lover er endel av det. De har plikt til å følge fartsgrensene når de frakter varen også, skal de kunne ta et valgfritt gebyr for det også? AtW 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. september 2017 Del Skrevet 21. september 2017 Tviler på at de sitter på så mye ansvar da de tar nok gebyrer og betaler man ikke så sender de til inkasso og da er det ikke deres problem lengre Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 21. september 2017 Del Skrevet 21. september 2017 Problemet er gebyret, om de gjør noe med gebyret betaler jeg gjerne moms for småting. Må si meg enig i det, men du kan banne på de ikke fjerner gebyret uansett. Når Virke kalder momsfritaket for subsidiering av utenlandske nettbutikker, er gebyret subsidiering av norske nettbutikker. Det er ekstra provoserende at en ting til en femti-lapp som det ikke går an å få kjøpt i Norge, skal koste flere hundre kr i avgifter og gebyrer. 2 Lenke til kommentar
Svein A Breiset Skrevet 21. september 2017 Del Skrevet 21. september 2017 (endret) Hva mener du med at det ikke er en tjeneste? Fraktselskapet har et ansvar for å forsikre seg om at alle forsendelser de tar inn i landet på vegne av privatpersoner er fortollet og betalt avgift for før de utleverer den. Dette er en tjeneste, som de kan ta betalt for. Ønsker du å slippe å betale for dette må det komme på plass en løsning som ikke bare gjør det mulig å betale avgiften selv, men også fritar fraktselskapet for kontrollansvaret. Det finnes ikke i dag. Fortoller jeg en sending i tvinn før den når speditør sin fortolling så gjør ikke de annet enn slå opp at det er betalt for den, de gjør ikke noe videre kontroll at papirene/verdi faktisk samsvarer med sending. Den kontrollen gjøres i stikkprøver som går uavhengi av om jeg eller speditør fortoller. Speditørene har allerede muligheten for gjøre automatisk oppslag når de scanner den inn på terminal om ferdig fortollet så sende videre (i form av API tilgjengelig mot toll/tvinn), så løsningen er der strengt tatt for de bruke. Endret 21. september 2017 av Svein A Breiset Lenke til kommentar
G Skrevet 24. september 2017 Del Skrevet 24. september 2017 (endret) Problemet er gebyret, om de gjør noe med gebyret betaler jeg gjerne moms for småting. AtW Enig i dette. Null gebyr, 25% moms på alt er den beste løsningen. De kunne heller snudd på flisa, og tatt moms på småting, også latt momsen forsvinne jo flere hundrelapper og tusenlapper dingsen koster (litt usikker på hvor mange nedgraderingstrinn på momsen en behøver, men en gradering fra 25 % og nedover) Endret 24. september 2017 av G Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 24. september 2017 Del Skrevet 24. september 2017 (endret) Tolletaten har ihvertfall løsningen tilgjengelig for å fortolle selv som privatperson (<3 000,- NOK): https://fortolling.toll.no/Tvinn-Internett Da jeg gjorde dette forandret Posten bare fortollingsgebyr til "pallavgift" som tilfeldigvis var den samme kostnaden som fortollingsgebyr, effektivt nullifiserer de at det er bekostet arbeid med selve fortollingsprosessen ved dette enkle betegnelsesbyttet. Jeg regner med at varen måtte ligge på pall uavhengig om jeg fortollet det selv eller om posten hadde gjort det for meg. Endret 24. september 2017 av ExcaliBuR Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 24. september 2017 Del Skrevet 24. september 2017 Hvor er hjemmelen for at posten kan ta pallavgift? Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 24. september 2017 Del Skrevet 24. september 2017 (endret) Hvor er hjemmelen for at posten kan ta pallavgift? Godt spørsmål, noe jeg ikke vet svaret på. Ikke via. tolloven ihvertfall. Men tydeligvis er ikke det å betale for frakt det samme som å betale for at varen skal være på pall?... Endret 24. september 2017 av ExcaliBuR Lenke til kommentar
G Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 (endret) https://www.toll.no/no/verktoy/regelverk/tollabc/4/4-1/ https://www.toll.no/no/verktoy/regelverk/tollabc/4/4-1/ Hvordan defineres midlertidig lagring, for går det an å tallfeste antall timer/dager på det? Midlertidig lagring Etter annet ledd kan tollmyndighetene tillate midlertidig lagring. Dette er en snever unntaksregel fra plikten til å tollbehandle varer etter første ledd. Når det gjelder muligheten for at varer kan bli liggende midlertidig på losseplassen, er dette ment å omfatte et kort tidsrom mens tollbehandlingen pågår. Alternativet ”lagres på annen måte” er for det første aktuelt i de sjeldne tilfellene der det ikke er mulig å få varen registrert hos tollagerholder. Et annet tilfelle er lagring ved innhenting og tilbakehold av relativt verdiløse varer. Ettersom innhenting og lagring på tollager vil kunne utløse betydelige kostnader, kan et alternativ være å hente inn eller holde tilbake deler av varen. Dette kan være nøkler og kjennemerker til biler, evt. andre deler slik at varen ikke kan disponeres over på vanlig måte. Selve varen kan da lagres på annen måte enn på tollager. Det forutsettes at midlertidig lagring er relativt kortvarig. All midlertidig lagring forutsetter tollmyndighetenes godkjennelse, det er ingen rettighet. Tollmyndighetene kan sette som vilkår at det stilles sikkerhet for toll. Venter på en forsendelse som har ligget i "the twilight zone" i flere dager nå Den er ikke registert inn på tollageret, men den er ankommet landet Norge i følge utenlandsk speditør. Når det gjelder muligheten for at varer kan bli liggende midlertidig på losseplassen, er dette ment å omfatte et kort tidsrom mens tollbehandlingen pågår. Hva er et kort tidsrom, det er det jeg lurer på? Endret 25. september 2017 av G Lenke til kommentar
Francispy Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 Fjernes neppe. De som tjener på de nåværende ordningen har for masse penger og innflytelse på politikerne. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 Hvem tjener egentlig på 350-kronersgrensen? Fraktselskapene ville tjent mye mer om den ble fjernet da de kan ta gebyr på alle sendinger Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 Venter på en forsendelse som har ligget i "the twilight zone" i flere dager nå Dager? Det er da ingenting. Jeg hadde en pakke med bøker, dvs ikke engang tollpliktige varer, til å ligge til fortolling (iflg Posten selv) 4-5. desember i fjor til halvannen uke ut i januar før jeg fikk de. Den fikk spesialbehandling siden pakken hadde fått en liten (og som det viste seg) helt ubetydelig skade. Uansett hvor mye jeg prøvde, var det ikke snakk om at jeg kunne få avhente pakken (som jo var julegaver) så folk kunne få sine julegaver til tiden. Når jeg så endelig fikk varene godt ut i januar, så var det jo for sent og de som skulle hatt bøkerne bor i et annet land... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå