Gå til innhold

Virke regner med at 350-kronersgrensen fjernes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøpte nettopp en vare fra EU. Pris inkl. mva og frakt Norsk netthandel NOK 352,15 pris NOK 92,00 inkl. frakt og mva i avsenderlandet. Slike prisforskjeller opereres det med på generisk basis. Dette er ikke sunne forhold og forbrukerinteressen blir her vil være sammenfallende med samfunnsinteressene. Her vil en fort kunne erfare at det samfunnsmessige overskuddet (forskjellen i pris for å si det slik) går rett i lomma på Norsk nettselskap og ikke til verdiskapning ved at dette går til merforbruk som følge av at forbruker kan bruke disse midlene på andre ting en å gi dem vekk som bunnlinje i overprisede netthandelselskaper i Norge med sitt umindelige dårlige utvalg. Det kan ikke være samfunnsmessig fornuftig å oppheve grensen. Se på SAS som tidliger kunne sende regningene sine uten konkurranse (ref. pris innledningsvis) til forbruker. Man ser hvordan saken SAS har utviklet seg når det ble reell konkurranse. Den sikkerhetsventilen som ligger i disse 350,- kronene er samfunnsmessig sundt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når? Problemet er heller konkurrasen blir dårligere særlig på små ting som LED, lys og små leker.

 

Men man slipper svindel handel der selgerne ikke lever eller man får langt dårligere vare til lav pris.

For de meste som selges der er kopier eller mangler EU godkjennelse trenger ikke å si varene er farlige men kan være det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så staten skal kreve at selskaper ikke har lov til å ta seg betalt for en tjeneste, makes sense....

 

For det første er det ingen tradisjonell tjeneste, gir det mer mening at bedriften kan ta betalt for en tjeneste jeg ikke har bestillt, og i mange tilfeller ikke ønsker? For det andre regulerer staten prising allerede i dag på andre fronter.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"gebyret" vi betaler i dag er en kompensasjon for tiden frakteselskapet bruker på å beregne hvor mye som skal betales i mva og tollavgifter, samt at frakteselskapet betaler inn denne summen til tollmyndigheten før de har fått innkrevd det fra deg som mottaker. Dersom staten tilrettelegger for at privatpersoner selv skal kunne betale inn mva og avgifter uten at frakteselskapet trenger å foreta seg noe, vil det være urimelig at frakteselskapet skal kunne ta et gebyr utover det man allerede har betalt i fraktkostnad.

 

Spørsmålet er hvordan man kan utforme en sånn løsning og samtidig ha en form for kontroll som ikke gjør det for enkelt å lure seg unna avgiftene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Spørsmålet er hvordan man kan utforme en sånn løsning og samtidig ha en form for kontroll som ikke gjør det for enkelt å lure seg unna avgiftene.

 

Enig. Man stoler på folk til å oppgi rett beløp på selvangivelsen for f.eks. formue i utlandet. Her kan man også innføre et tillitsbasert selvbetjent system.

 

F.eks. kan tollvesenet lage en webside og app der man enkelt beregner toll og evt mva, og betaler med Vipps. Da får man en unik kode som man er påkrevd å påføre som del av adressen når man bestiller varen, f.eks. adresselinje 2 "FTB-170920-9876". Nå kan varen sendes, og DHL, Fedex, Posten etc kan nå stoppe alle varer uten FTB-kode, og ta stikkprøver på de som har FTB-kode for å unngå juks.

Lenke til kommentar

 

De kaller det bare noe annet. Du kommer til å få et gebyr uansett.

 

Hvem er "de"? Bedriftene? Det er ikke nødvendigvis tilfellet. Se på andre ting som er helt eller delvis regulert fra staten når det kommer til prising.

 

AtW

 

Gebyret er rettferdiggjort. Du vet tydeligvis ikke helt hva gebyret handler om, men det er ikke så rart da navnet er intetsigende og idiotisk. Folk innbiller seg jo at dette har noe med tollen å gjøre :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gebyret er en uting som må bort om grensen fjernes. Da er det ikke noe problem. Fortsetter gebyret, så er dette bare en gedigen tollmur som putter pengene i lommen på et fordyrende mellomledd som ikke bidrar til noe merverdi for kunden.

 

Dessuten er vi et så bittelite land at det ikke er lønnsomt selv med våre nettbutikkers ågerpriser å ha et utvalg som kan matche ebay.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er hvordan man kan utforme en sånn løsning og samtidig ha en form for kontroll som ikke gjør det for enkelt å lure seg unna avgiftene.

 

Bør være forholdsvis enkelt med moderne teknologi. Men det vil koste litt å etablere en løsning.

 

Mitt forslag er som følger: Man lager en nettportal for "egenfortolling" for private. Når man kjøper noe i en utenlandsk butikk bli varen sendt helt fram til utleveringsstedet (f.eks nærmeste post i butikk) og man får melding om varen. Men varen blir stemplet import når den kommer inn (alle importpakker håndteres uansett pga smugling).

 

Så tar man referansenummet, går inn på portalen (logger seg inn med Bankid), taster inn kjøpesum i korrekt valuta og mva beregnes. Så betaler man med Vipps, kort etc og skriver ut en kvittering. På utleveringsstedet får man ikke ut pakken ute å vise kvitteringen - i og med at den er merket import. Blir ikke noe forskjell fra dagens krav til legitimasjon.

 

For transportøren/utleveringssted er dette maks minutter ekstraarbeid - dvs neglisjerbart i forhold til hva det koster å frakte varen. Vi koste en del for staten i utvikling av system, som de vil tjene inn på mer innbetalt mva.

 

Løsningen kan også håndtere toll på de varer som har dette.

 

Tror ikke det blir dårligere kontroll enn i dag, det viktige med kontroll knyttet til import er for ulovlige varer/substanser - og den påvirkes ikke. Klart det er mulig å lure seg unna, men enkle systemer gjør at de fleste ikke gidder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...