wiz Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 Ja, med de bilavgiftene som vi har i norge (bortsett fra på el-biler) i forhold til de fleste andre land, vil det jo naturlig nok bli lav utfasingshastighet. Her vil jo også igjen byrdene på pålagt den vanlige mannen i gata. Heller ikke alle har den samme økonomiske tyngden i forhold til nyinvesteringer. Det at det i artikkelen brukes termer som "0-utslippsbiler" viser vel seriøsiteten av artikkelinnholdet. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 4. november 2017 Del Skrevet 4. november 2017 Diesel er ikke subsidiert, det er bare billigere å lage avgiften til staten er så og si like på både bensin og diesel Avgiften har vært satt lavere på diesel for å stimulere til høyere andel dieselmotoriserte kjøretøyer, da det ensidig ble sett på CO2-utslippet. Denne forskjellen er litt redusert per i dag, da man ikke bare plutselig kan øke avgiftene så mye. Og det er lite tvilsomt at avgiftene nok vil gå til et likt nivå, dog vil kanskje begge drivstofftyper økes til et samlet høyere nivå, fordi det skal koste å forurense, og dette er faktisk den mest rettferdige måten til å fordele den kostnaden på, fremfor å øke avgift på selve kjøretøyet. Nå ser man resultatet av å stimulere til økt dieselandel, med høyere lokal forurensning med bl.a. NOx og svevestøvpartikler, og man har og oppdaget at man nesten må ha varm sommerdag for at rensesystemene skal virke, så når kvikksølvet i gradstokken går nedover, så øker faktisk forurensning. Men enig i at å kalle lavere avgift for subsidiering er like feil som at null-avgift på el-bil er subsidiering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå