Gå til innhold

Beste tid å kjøpe harddisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har tenkt å kjøpe en grei 60 GB harddisk, men lurer på om det lønner seg nå i julerushet, i romula eller når alt som heter jul er borte. Det er vel ganske uviktig hvordan harddisk.

du sløser penger ved og kjøpe en 60 gb- ok med 200 kr ca så har du en 120 gb.. kjøp fra western digital caviar ettersom de er en av de mest stabile

Lenke til kommentar

Jeg tror det vil lønne seg å gjøre enten i god tid før jul (før rushet til postverket begynner) eller etter nyttår.

 

Den siste uka før jul og i romjula har som regel både postverk og webshopper veldig mye å gjøre. Dvs. at det lett blir forsinkelser og kanskje og så blir det helligdager slik at du må vente ganske lenge før du får varen.

 

PS. Hvorfor er ikke typen harddisk så viktig? Er både ytelse og lydnivå irrelevant?

 

PPS. Fant ingen 60GB'ere i prisguiden, men to greie 80GB'ere:

* Maxtor DiamondMax Plus9 80GB, 2MB, 7200 rpm, IDE 521 kr

* Seagate Barracuda 7200.7 80 GB, 2 MB, 7200 rpm, IDE, 546 kr

Jeg vil anbefale å bruke investere 25 kr på sistnevnte på grunn av merkbart lavere støynivå. (ja, jeg har prøvd begge)

Lenke til kommentar
PS. Hvorfor er ikke typen harddisk så viktig? Er både ytelse og lydnivå irrelevant?

Uttrykte meg kanskje feil, mente det at det var kanskje ikke så viktig å fortelle hvilken type harddisk jeg trengte i denne tråden, når jeg bare lurte på når jeg skal kjøpe harddisk. Håper virkelig ikke at det er slik: Før jul kan du kjøpe en 120 gb WD, men det går ikke etter jul, da må du ta Seagate :p

 

du sløser penger ved og kjøpe en 60 gb- ok med 200 kr ca så har du en 120 gb.. kjøp fra western digital caviar ettersom de er en av de mest stabile

 

Har et gammelt Epox hovedkort, vet ikke hvor stor harddisk den kan klare, eller er det ingen grense?

Lenke til kommentar
Har et gammelt Epox hovedkort, vet ikke hvor stor harddisk den kan klare, eller er det ingen grense?

Hvilket hovedkort er det? (Modellnr og link til produsent)

 

Enten støtter den kun inntil 32 GiB (40bit LBA) eller så går det fint opp til TerraByte.

 

Det er ikke maskinvaren, men kun programvare (Filsystemet, Fdisk og Windows) som har et par begrensninger på 1/2, 2, 8, 64 og 128 GiB.

Lenke til kommentar

Tidspunkt for kjøp vil jeg ikke uttale meg om, men når det gjelder hvilken disk du bør velge kan jeg si følgende:

 

Alle diskene på markedet er omtrent like raske (små forskjeller), og det samme gjelder driftsikkerheten, så vidt jeg vet.

 

WD er raskest, men blir også varmest og bråker en del.

Samsung har de mest stillegående diskene.

Seagate Barracuda har mye av egenskapene til Seagates suverene SCSI disker, og er derfor veldig driftsikre. De er også støysvake, og blir ikke altfor varme.

Andre merker ville jeg vel egentlig ikke vurdert.

Endret av Quietman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...