Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor elsker motorsyklister bakfangeren min?

Fenrisúlfr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge de kjører forbi så er det selvfølgelig ikke noe problem, men når de ligger bak meg i flere mil mens jeg sitter og hakker tenner inne i bilen fordi jeg er nervøs for at jeg får en motorsykkel gjennom bakluka så blir det ganske jævlig etter hvert. 

det du nevnte med luft forklarer faktisk en god del, for det er nesten bare med varebilen dette skjer. 

Lenke til kommentar

Jeg kjører selv MC, de fleste av oss er gjerne kjent for å ligge litt over fartsgrensen i forhold til vanlige bilister. Kjører jeg slik du har nevnt ovenfor er det stort sett et tegn på at jeg vil forbi. Legg deg gjerne litt ut mot veiskulderen, signaliser med blinklys til høyre. Da er jeg klar over at du har sett meg, og du vet at jeg kommer. Tar ikke mange sekundene så er jeg forbi deg. Dette eksempelet her er på veier med sperrelinjer, midtdeler eller steder hvor jeg ikke kan kjøre forbi deg på normal måte. Opplever dette daglig da jeg pendler til jobb med MC. Ingen tvang så klart, noen bilister er mer hjelpsomme enn andre. Jeg ser hvertfall klart og tydelig på plasseringen på bilen foran meg om vedkommende er interessert i å slippe meg forbi eller ikke  :)

Lenke til kommentar

Hvis det går veldig sakte, f.eks inn mot rødt lys og eller rundtkjøring pleier jeg å ligge tett på for å ta mindre plass. Jeg er ikke så keen på å ligge midt imellom biler i disse situasjonene da de heller konsenterer seg om krysset/rundkjøringen enn at jeg kommer i mellom. Ellers er det jo bare dumskap å ligge tett bak en bil i høy fart, da ber du om å bli en statistikk.

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg kommer litt nærme iblant. Som oftest er det fordi jeg vil forbi, noen ganger glemmer jeg meg bare litt, men jeg ligger aldri klint inntil med mindre det er tett kø hvor jeg ikke kan kjøre forbi.

Motorsyklister ser jo over normalt store personbiler, og det gir nok en følelse av overblikk som gjør at avstanden kan bli kortere.. 

Lenke til kommentar

Dubious viser atter en gang hvor uskikket han faktisk er til å være i trafikken, og fjs slenger seg på. 

Det er greit å gi signaler, men å provosere frem livsfarlige situasjoner, det er dust det.

Mulig du har missforstått hva jeg mente, det jeg prøver å si er at i 9,5/10 tilfeller er det han bak som har skylda ved en eventuell ulykke. Uansett...

Så med mindre du kan bevise at han foran deg provoserer frem en evt ulykke ved å helt unødvendig brå bremse fordi noen "irriterer" han, så er det din skyld.

Lenke til kommentar

Dubious viser atter en gang hvor uskikket han faktisk er til å være i trafikken, og fjs slenger seg på. 

Det er greit å gi signaler, men å provosere frem livsfarlige situasjoner, det er dust det.

Kan du å lese? Har jeg skrevet noe her som er "uskikket"?

Ved å øke farten så ser du om han henger på like nærme

Ved å senke farten så ser du om han vil forbi

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har montert klistremerke i bakruta hvor det står “nå er du litt nærme kjære :)”, er ikke større enn at du må innenfor 4m av bakfangern for å se det. Fungerte som bare rakkern.

Er nok ikke hard nedbremsing Dubious mente, pleier stort sett bare å slippe gassen og la farten senke seg med 20km/t over en 15 - 20 sek periode og se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...