Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvilke fysikk bok er bedre: RomStoffTid eller Ergo?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes matematikk delen, eller det å gjøre beregninger å løse ligninger ikke er så vanskelig. Men det er å forstå konseptene i fysikken som er vanskelig.

Hvilke bok forklarer fysikk teoriene og konseptene best? Jeg her lest noe på RST, men for meg de virker som om de er mer opptatt av ligninger og beregninger enn å forklare naturfenomenene. Er Ergo noe bedre?

Lenke til kommentar

Jeg har begge bøkene i FY1 og FY 2 i tillegg til Forkurs rst og må si jeg liker RST flere lysår bedre enn Ergo. Selv om klassisk mekanikk er relativt vanskelig og man må gjerne ty til animasjoner samt videoer utenom uansett, så viser RST bøkene stegvis hvordan man finner frem til de forskjellige problemstillingene.

Ergo bøkene synes jeg er kronglete å lese, og helt ærlig antipedagogisk lagt opp. Som å lese en tørrlagt bok med minimalt med forklaringer. Prøvde meg på Ergo FY1 en stund før jeg hoppet på forkurset men RST bøkene er langt mere livligere og ikke minst inspirerende.

Men, dette er smak og behag. Når det gjelder antall naturfenomener så er det selvsagt begrenset hva en teoribok kan inneholde, så er det noe man lurer på er det bare å spørre noen eller sjekke på nettet.

Anbefaler å gå for RST, både Fysikk 1 OG forkurs. Forkurs boka er lagt opp uten å kunne 1T/R1 matematikken i begynnelsen (blandt annet derivasjon etc.). Klassisk fysikk er her delt opp i flere kapitler, med bl. a. derivasjon senere i boka. Så uansett om det er matematikken eller konseptene man synes er vanskelig så er begge bøkene egentlig gode å ha.

Dog så er forkurset lagt opp til et litt anderledes løp enn det på videregående.

Endret av herbiwere
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...