Gå til innhold

Verdivurdering av Stasjonær PC.

Anbefalte innlegg

Har bestilt ny hardware og tenkte jeg skulle sjekke opp hva jeg eventuelt kan få for den 2 år gamle PCen (ble kjøpt inn i august '15). Vil eventuelt bli solgt uten PSU og hdd, tar det med over i den nye maskinen.

Kabinett: Corsair Obsidian 550D Miditower

CPU: i7-5820k (seks kjerners)

CPU kjøler: Noctua Nh-L12 kjøler.

Hovedkort: Asus X99-A

Ram: Corsair Vengance DDR4 16gb

GPU: MSI GeForce GTX 960

Det er vel det viktigste, 

Så trenger PSU + HDD/SSD så er det en fullverdig PC igjen, Byttet selv ut GTX 960 kortet med et Evga GTX 1070 SC i fjor sommer som jeg også tar med meg over i den nye PCen, men setter inn det kortet som ble kjøpt med maskinen i første omgang.

Egentlig for jævlig å oppgradere, for har vært den mest stabile maskinen jeg har hatt  :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som gjør det vanskkelig å pris-sette en slik rigg er jo det faktum at du selger den uten et par vesentlige komponenter.

Dette medfører jo til økt usikkerhet angående pris fordi:

- Innsnevret marked - potensielle kjøpere begrenses til de som har en viss erfaring med pc-bygging.

- Den som kjøper må også gå til innkjøp av ekstra PSU/HDD, noe som selvsagt hefter ved hele prosessen frem til ny maskin er klar til bruk.

- Potensielle kjøpere er kanskje mer interressert i enkeltkomponenter enn å kjøpe delene samlet. Da kan du få bud på komponenter enkeltvis (jeg ville nok ha gjort det).

Derfor: For å få opp antall potensielle kjøpere bør du investere i ny PSU+HDD/SSD. Men om dette blir mer lønnsomt er jo en helt annen sak.

Lenke til kommentar

Det som gjør det vanskkelig å pris-sette en slik rigg er jo det faktum at du selger den uten et par vesentlige komponenter.

Dette medfører jo til økt usikkerhet angående pris fordi:

- Innsnevret marked - potensielle kjøpere begrenses til de som har en viss erfaring med pc-bygging.

- Den som kjøper må også gå til innkjøp av ekstra PSU/HDD, noe som selvsagt hefter ved hele prosessen frem til ny maskin er klar til bruk.

- Potensielle kjøpere er kanskje mer interressert i enkeltkomponenter enn å kjøpe delene samlet. Da kan du få bud på komponenter enkeltvis (jeg ville nok ha gjort det).

Derfor: For å få opp antall potensielle kjøpere bør du investere i ny PSU+HDD/SSD. Men om dette blir mer lønnsomt er jo en helt annen sak.

Vært inne på den tanken å splitte det opp, men det er vel stort sett CPUen som er verdt noen kroner hvis jeg gjør det, den er jo fremdeles i salgs og ligger på ca. 3900,- hos komplett.

Resten er jo ikke verdt så mye hver for seg, så sånn sett så blir det mer mas å gjøre det på den måten.

50 lapp.

Takk for seriøst svar, du minnet meg på hvorfor jeg ikke er så veldig aktiv på dette forumet mer.

Lenke til kommentar

Bare hyggelig, men når man må kjøpe psu og disker til 2-3k+ så blir det neppe mer enn 50kr du får for den.

Man må bruke like mye som maskina er verdt oppå prisen du eventuelt forlanger, nei takk, pluss at skjermkortet ikke akkurat er noe særlig sånn egentlig.

Worst case scenario, kanskje man har disker ifra før, kanskje ikke, men du får jo sikkert 1k for den samla.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Bare hyggelig, men når man må kjøpe psu og disker til 2-3k+ så blir det neppe mer enn 50kr du får for den.

Man må bruke like mye som maskina er verdt oppå prisen du eventuelt forlanger, nei takk, pluss at skjermkortet ikke akkurat er noe særlig sånn egentlig.

Worst case scenario, kanskje man har disker ifra før, kanskje ikke, men du får jo sikkert 1k for den samla.

Nei, du er bare gjerrig. :wee:

Er det ikke en tommelfingerregel som tilsier rundt -30%'ish på bruktdeler? Korriger meg gjerne folkens.

Lenke til kommentar

CPU'en får du kjøpt på ebay fra for tilsynelatende en billig penge, men her er det litt vanskelig å orientere seg på prisbildet fordi flere av salgene egentlig er auksjoner med oppgitt minstepris.

Tror jeg ville forsøkt solgt HK+CPU+RAM (cpu-kjøler demonteres og pakkes separat) som én pakke, rett og slett fordi det er mindre sansynlig for at en av komponentene tar kvelden under demontering eller pakking - og så blir det bare styr med selger som ikke får ting til å fungere, retur og slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...