Gå til innhold

Stadig flere jobber vil bli automatisert?

VRK18

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Automatiseringen går svært raskt. Risikerer vi at arbeidsledigheten går opp voldsomt fremover? Kan borgerlønn være løsningen for å unngå at folk blir kriminelle?

Jeg tror ikke et samfunn vil overleve borgerlønn, hvis noen har eksperimentert med dette i stor skala vil jeg gjerne se resultatene av det.

Jeg ser ikke på automatisering som et problem, det gjør bare at folk endrer yrke, ofte til noe mer meningsfylt.

Jeg tror heller mange av utfordringene stammer av at internasjonale selskaper blir så mektig at de setter reglene som statene må følge, istedenfor omvendt.

Lenke til kommentar

Så, premisset er at det verst tenkelige scenariet SKAL skje :p

Ja, folk blir harde kriminelle over natten fordi de sliter med å skaffe seg arbeid. Løsningen er 250% skatt og 300% formuesskatt, så kan alle leve glade og fornøyde på andres midler, fremfor å kjøpe automathagle for å helt legitimt true til seg tusener av kroner fra folk på gaten.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Ja, folk blir harde kriminelle over natten fordi de sliter med å skaffe seg arbeid. Løsningen er 250% skatt og 300% formuesskatt, så kan alle leve glade og fornøyde på andres midler, fremfor å kjøpe automathagle for å helt legitimt true til seg tusener av kroner fra folk på gaten.

Og du bygger resonnementet ditt på at tingene bare fortsetter som før - og  atpåtil til din fordel ? 

Punkt 1: et gjør det ikke (sannsynlighet 0.9).

Punkt 2: i fall det fortsetter som før (sannsynlighet 0.1) så kommer det til å bli en lite hyggelig verden.

Punkt 3: helt unødvendig (sannsynlighet 1.0).

Dette har forøvrig de mest suksessrike kapitalistene funnet ut allerede. 

:-)

Lenke til kommentar

At jobbar som i dag krever menneskelig arbeidskraft blir tatt over av robotar er berre ein fordel, det åpner for at folk får ledig tid til å gjere på heilt andre ting.

Borgarlønn kan være ein av mange løysningar i framtida.

Mitt største ankepunkt mot borgarlønn er at då får alle den same summen uansett om dei er arbeidsledige fordi ein robot har tatt over jobben, eller dei no har ein høgt betalt toppjobb som robot-teknikkar.

Ei løysning der folket får utbetalingar etter behov, og gjerne med eit aktiviseringskrav for friske arbeidsføre folk vil være betre enn ei enkel borgarlønn.

Teoriane om kva som skjer når robotane tek over jobbane er mange, men historisk sett så viser det seg at sysselsettinga ikkje går ned ved automatisering. I staden dukkar det opp nye arbeidsoppgåver som ein kanskje ikkje hadde tenkt på ein gong.

Når traktoren kom slik at heile potetavlinga kunne takast opp av ein bonde med traktor i staden for 100 arbeidarar så fikk vi ikkje 99 arbeidarar på boragrlønn, i staden fikk vi 99 personar som no var fri til å blandt anna vidareformidle potetene til alt frå potetgull, potetmjøl, potetlefser, osv som dei kunne selge. Denne tilgangen til bearbeida råvarer gjorde at husmødrene som før jobba heile dagen i huset med å bake lefser og brød no kunne kjøpe dette ferdig og i staden kunne bruke tida på heilt andre ting. Som f.eks. at husmødrene kunne ta seg eigne jobbar innan ein heil rekke forskjellige felt.

Det same kjem til å skje når robotane tek seg av arbeidsoppgåvene til alt frå sjåførar, saksbehandlarar, industriarbeidarar, osv.

Dei finn seg alltid noke anna å bruke tida på. Mest nærliggande er det å tenke at dei får tid til å utvikle alt innanfor kunst, kultur og underholdning, eller meir tid til å studere og lære meir om verden rundt oss.

Men det kan også godt tenkast at det dukker opp arbeidsoppgåver som vi i dag ikkje ein gong kan forestille oss.

Kanskje får vi ei kjempeutvikling av virtuell virkelighet slik at folk som ikkje lenger får jobbe på spikefabrikken etter at robotane tok over no jobber på ein virtuell fabrikk der dei produserer virtuelle spiker som dei selg for virtuelle pengar som dei vekslar inn til ekte pengar som dei lever av i framtida? I framtida er det berre muligheiter.

Lenke til kommentar

Jeg tror i kortetrekk at vi kommer til å jobbe mindre og mindre å mest trolig ha samme betaling som i dag.

Om det blir at vi går ned til 6 timers arbeidsdag i førsteomgang å beholder lønnen også på sikt enda mindre.

Også på sikt blir det en blanding av lønn og borgerlønn som utgjør inntekten. 

Lenke til kommentar

Og du bygger resonnementet ditt på at tingene bare fortsetter som før - og  atpåtil til din fordel ? 

Punkt 1: et gjør det ikke (sannsynlighet 0.9).

Punkt 2: i fall det fortsetter som før (sannsynlighet 0.1) så kommer det til å bli en lite hyggelig verden.

Punkt 3: helt unødvendig (sannsynlighet 1.0).

Dette har forøvrig de mest suksessrike kapitalistene funnet ut allerede. 

:-)

Det var jo en pen samling tilfeldige tall og spådommer.

Horrible skatteprosenter er ikke mye "trivelig", og det er det som er konsekvensen av borgerlønn dersom denne er mer enn på et absolutt minimumsnivå. At det ikke rammer de i tråden her er nokså åpenbart.

Lenke til kommentar

Jeg tror det kommer til å gå til helvete veldig kjapt. Ide hands are the devils playground, og det har de veldig rett i, det er en direkte relasjon mellom det å være arbeidsløs og det å begå kirminelle handlinger. Den dagen mesteparten av verden står uten jobb er den dagen vi går under og blir utryddet av oss selv (menneskeheten). 

Tenk på det. Hele vårt liv blir vi fortalt at vi MÅ gå på skole og vi MÅ få oss en jobb for å ha en mening i livet og samfunnet, hva faen tror man skjer når det blir fratatt oss? Vi må endre holdningen i samfunnet før vi engang tenker på å endre hele samfunnet, men det kommer sikkert til å ta for mye tid og resurser, enklere å bare tvinge folk inn i den samme formen som de har gjort med skolesystemet i en rekke år nå. 

Lenke til kommentar

Jeg tror det kommer til å gå til helvete veldig kjapt. Ide hands are the devils playground, og det har de veldig rett i, det er en direkte relasjon mellom det å være arbeidsløs og det å begå kirminelle handlinger. Den dagen mesteparten av verden står uten jobb er den dagen vi går under og blir utryddet av oss selv (menneskeheten).

Tenk på det. Hele vårt liv blir vi fortalt at vi MÅ gå på skole og vi MÅ få oss en jobb for å ha en mening i livet og samfunnet, hva faen tror man skjer når det blir fratatt oss? Vi må endre holdningen i samfunnet før vi engang tenker på å endre hele samfunnet, men det kommer sikkert til å ta for mye tid og resurser, enklere å bare tvinge folk inn i den samme formen som de har gjort med skolesystemet i en rekke år nå.

Det tror jeg ikke du kommer langt på.

Få kompetanse andre trenger og som ikke kan automatiseres, det ville jeg brukt tiden min på :-)

Lenke til kommentar

Det tror jeg ikke du kommer langt på.

Få kompetanse andre trenger og som ikke kan automatiseres, det ville jeg brukt tiden min på :-)

Hva gjør du når AIen bli så bra at de tar over den jobben også? Tror du virkelig at det ikke kommer til å gå så langt når de kan spare sinnsykt masse penger på å ha roboter som jobber for dem istedet som ikke har noen menneskerettigheter? Det er begrenset hvor mye utdannet arbeid vi får satt folk i også, selv NÅ så sliter en del godt utdannede voksne å få en fast jobb, du tror det blir bedre av automasjon?

Lenke til kommentar

"Vi" må ikke gjøre noe som helst, men det kommer godt med å fokusere på sin egen kompetanse - det kan du nemlig gjøre noe med.

Til slutt blir vi ofte belønnet med akkurat det vi fortjener :-)

Jeg vil ikke virke frekk, men å klage på samfunnet hjelper ikke. Bruk tiden på å gjøre deg selv verdifull for noen, lær deg noe som få andre kan - slik sikrer du egen fremtid for deg og din familie.

Å klage på at alle andre skal kjempe mot roboter, maskiner og teknologi blir å skyte seg selv i foten. Er det dette du ønsker anbefaler jeg å flytte til et land uten elektrisitet, der kan du leve så primitvt du måtte ønske :-)

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Problemet er at de aller fleste kommer til å stå uten jobb. At alle skal sloss om begrensede arbeidsplasser for folk med høyere utdanning blir å bare dytte problemet foran seg så du slipper å bry deg med det, vi må finne en kur, ikke sette på ett plaster.

Hvis de aller fleste står uten jobb, så betyr det at det finnes få arbeidsoppgaver igjen, og alt er billig. Da kan du leve på velferd, robotter vil gjøre alt for deg og du kan fokusere tiden din på hva du vil.

Jeg tviler på at dette vil skje i nærmeste fremtid. Jobbene som forsvinner vil bli erstattet med nye jobber. Mange av jobbene som finnes idag, fantes ikke på 80-tallet. Dette skjer fordi teknologi frigjør kapital som blir investert enten direkte eller indirekte i nye arbeidsplasser.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...