Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Klarer ikke konsenterere meg

egen9

Anbefalte innlegg

Hei,

Prøvde nettopp å sette meg ned, og lese en av pensumsbøkene mine..tror jeg så på den samme siden 10 ganger før jeg ga opp. Får ikke med meg noe av det jeg leser uansett, og blir så rastløs at jeg nesten får vondt i magen av det. Det er ikke det at jeg ikke vil. Ærlig talt, jeg elsker å lese! Eller, hvertfall gjordet, i det siste har det blitt noe mindre desverre. 

For å fortelle litt om hva jeg driver med: For øyeblikket går jeg andre året på statsvitenskap, i tilegg til å ha to jobber (30 % + 12 %), aktiv i studentradioen (rundt syv til åtte timer i uka), og trenger en gang pr. uke. Er kanskje litt mye, men føler det egentlig går helt greit.

Men altså, jeg har i det siste slitt veldig med å konsentrere meg. Noe som jo også gjør at jeg nå ligger litt bak i forhold til hva jeg burde ha lest, og gjort. Noen som har noen tips til hvordan en kan jobbe med det? Må jo være noen idèer annet enn bare "sitt ned, og gjør det."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som et tegn på at det muligens ligger litt utbrenthet i kortene snart. For å komme med et helt annet råd enn de andre her så kan du prøve å lese bittelitt av gangen istedenfor å prøve å lese mye, du kan også prøve å lese i andre omgivelser enn du gjør nå. Å sitte i skogen med bra luft og ro kan være en ting som er verdt å prøve.

Edit; Med bittelitt så mener jeg kanskje et lite avsnitt eller maks en side. Du trenger ikke nødvendigvis å få med deg det som står for å få med deg det som står. Ting setter seg faktisk i hodet selv om du ikke husker hva du har lest for 1 minutt siden.

Endret av Soseks
Lenke til kommentar

Kjerneverdier. Har du overhodet noen lidenskap for dét du skal jobbe med og lære? Hva er grunnverdiene forankret i? Hvis noen peker på deg med pistol og bér deg løpe vekk, så får du fort vann på mølla. Men hvis noen bér deg selge sjela for å såvidt overleve resten av livet .. vel, da blir ikke motivasjonen så stor.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøv å bestem deg for at du skal lese effektivt et lite kvarter hver dag de neste syv dagene. Det er så lite at det bør være veldig gjennomførbart, uten at du trenger å gå å grue deg til du skal lese. Kanskje det hjelper deg å komme inn i det igjen. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Har du skoleeksamen eller hjemmeeksamen/semesteroppgave som vurderingsform i fagene dine? Hvis det er sistnevnte kan du jobbe med oppgavene parallelt med lesingen. Skriv ned med en gang du har lest, så slipper du å tenke på å huske etter lange leseøkter. Til slutt leser du det du har skrevet, sikkert mer lettfordøyelig enn tunge pensumbøker.

Lenke til kommentar

Høres ut som et tegn på at det muligens ligger litt utbrenthet i kortene snart. For å komme med et helt annet råd enn de andre her så kan du prøve å lese bittelitt av gangen istedenfor å prøve å lese mye, du kan også prøve å lese i andre omgivelser enn du gjør nå. Å sitte i skogen med bra luft og ro kan være en ting som er verdt å prøve.

Edit; Med bittelitt så mener jeg kanskje et lite avsnitt eller maks en side. Du trenger ikke nødvendigvis å få med deg det som står for å få med deg det som står. Ting setter seg faktisk i hodet selv om du ikke husker hva du har lest for 1 minutt siden.

Mja, mjo. Har vært en gang før, og føles ikke så veldig likt for å være ærlig. Har kanskje litt mye å gjøre, men når jeg har prøvd å kutte ender jeg opp med å kjede meg mye, og det dreper all motivasjon til å gjøre noe som helst.

Til det med å lese på den måten. Kan så absolutt være en god ide, så kan nok prøve den. Er bare rart når en leser, og plutselig ikke husker det avsnittet en leste for ti sekunder siden.

Kjerneverdier. Har du overhodet noen lidenskap for dét du skal jobbe med og lære? Hva er grunnverdiene forankret i? Hvis noen peker på deg med pistol og bér deg løpe vekk, så får du fort vann på mølla. Men hvis noen bér deg selge sjela for å såvidt overleve resten av livet .. vel, da blir ikke motivasjonen så stor.

Øhm. Snakk om lette spørsmål :p Var jo det jeg valgte/kom inn på. Synes så absolutt mesteparten av det er veldig spennende, men skal innrømme at det ikke er den gyldne drømmen. Men den finnes vel ei heller ikke. Som Albus sa: "It does not do to dwell on dreams and forget to live."

Takk for alle tips :)

Endret av egen9
Lenke til kommentar

Så fyrer jeg løs med et nytt spørsmål; Hva ville du gjort i morgen og om 20 år om du tok jackpotten i Vikinglotto til onsdag? Ville du prøvd å fullføre eller ville du tatt et friår og tenkt deg om? Ville det fjernet økonomisk og dermed mentalt press?

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Kanskje det er stress? 

Det første enkle steget er å redusere koffeininntaket. Det kan gjøre deg rastløs. 

Ellers hjelper faktisk meditasjon, men det kan naturligvis være noe du ikke er villig til å implementere. For min del utgjorde det fundamentale endringer som jeg mener på å ha tatt med meg videre i livet selv om jeg ikke i dag aktivt mediterer. 

Å bytte leseplass kan også hjelpe. Selv leser jeg som regel best på en fin lesesal uten sosiale medier eller diskusjonsforum til å forstyrre. ;) 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Kanskje det er stress? 

Det første enkle steget er å redusere koffeininntaket. Det kan gjøre deg rastløs. 

Ellers hjelper faktisk meditasjon, men det kan naturligvis være noe du ikke er villig til å implementere. For min del utgjorde det fundamentale endringer som jeg mener på å ha tatt med meg videre i livet selv om jeg ikke i dag aktivt mediterer. 

Å bytte leseplass kan også hjelpe. Selv leser jeg som regel best på en fin lesesal uten sosiale medier eller diskusjonsforum til å forstyrre. ;)

Det kan være at du ved å erfare direkte og skaffe deg knowing om at meditasjon virker, dermed er i stand til å slappe av og la tingene falle ned på sine naturlige steder uten å få panikk, men det betyr ikke att du har sluttet å meditere, men heller at du ER I MEDITASJON ...

Har selv meditert relativt lenge, og det er litt forstemmede at ellers oppegående folk har så liten tro på at det går an å lære seg å løse alle problemene selv ved å bruke det man garantert har til enhver tid, nemlig sitt eget sinn/kropp og egne erfaringer.

Lykke til trådstarter og ellers alle som er til stede!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er jo for mye tanker som er problemet, så hvorfor stille en type spørsmål som så resulterer i enda mer press og stress?

Slutt å bry deg om tankene!

Det er etter min erfaring langt enklere og logisk

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg skjønner hva du skriver, og det jeg forsøkte å peke til er at det første man kan gjøre når man føler stress ikke er å legge til enda mer av det samme. Med det mener jeg ikke at man ikke skal stille seg spørsmål, men vente til det har roet seg ned og da forhåpentligvis oppnådd bakkekontakt nok til å se ting klarere og så søke etter spørsmålet

Så hvis du tolker det jeg skriver å være det samme som å stille diagnoser, er du litt på villspor tror jeg - men for å følge deg litt kan jeg gå med på at jeg oppfordrer ts til å sette seg selv i bedre stand til å stille sin egen diagnose på en mer profesjonell måte

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...