Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Diabetes 2 / insulinresistens, medisin, kosthold, søvn

Petter Anton

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Det er vel noe av dummeste jeg har hørt Petter Anton.

Antipsykotika har tretthet som en bi-effekt, de er altså egentlig ikke egnede sovemedisiner.

Noen er ikke alle, og de aller fleste holder seg til dosen som legen har foreskrevet, at enkelte velger å misbruke er deres sak og da kan legen stoppe å skrive ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja men skjønner du ikke hvorfor leger heller vil skrive ut ikke avhengighetsskapende medisiner? For det er sånn de fleste narkomane starter vet du, legen starter som langeren deres før de stopper krana og de blir tvunget til å gå på hardere stoffer som de får på gata som ikke er like dyrt som piller (piller er svinedyrt på gata, derfor mange går over til heroin o.l). 

Jada, du kan si det er deres ansvar og bla bla bla, men det er an total ansvarsfraskrivelse. Piller som imovane er sterkt avhengighetsskapende og ødelegger livet til folk hele tiden, det er ikke rart at leger kvier seg til å skrive det ut. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ja, det hadde jeg glemt. De aller fleste som starter på Imovane innsovningstabletter blir narkomane. Når du sier det slik så innser jeg problemet med en gang. 

Ps. Husk at den første alltid er gratis!

Lenke til kommentar

Det er vel noe av dummeste jeg har hørt Petter Anton.

Antipsykotika har tretthet som en bi-effekt, de er altså egentlig ikke egnede sovemedisiner.

Noen er ikke alle, og de aller fleste holder seg til dosen som legen har foreskrevet, at enkelte velger å misbruke er deres sak og da kan legen stoppe å skrive ut.

Det er da ikke noe klart skille mellom effekter og det som kalles bi-effekter. Skillet er noe man definerer når man skal skrive indikasjoner. Men det er ikke noen av effektene/bi-effektene som er mer "riktige" enn andre. Det er kjemiske stoffer som har en rekke innvirkninger.

Nei, noen er ikke alle, men et aspekt ved helsevesenet er samfunnsmedisin. Men joda - jeg er enig i at bruken kanskje kunne liberaliseres litt ved å utdanne leger til å passe bedre på med faresignaler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

I fengsel gir de folk Nozinan (antipsykotika) for å hjelpe dem å sove... På gamlehjem gir de også folk antipsykotika for å hjelpe dem å sove...

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Ja, det hadde jeg glemt. De aller fleste som starter på Imovane innsovningstabletter blir narkomane. Når du sier det slik så innser jeg problemet med en gang. 

Ps. Husk at den første alltid er gratis!

Du kan få lov til å tro at det legen skriver ut ikke lager narkomane, men da bare viser du hvor lite du faktisk vet. Altfor mange i USA f.eks ender opp på gata etter å ha hatt en operasjon og så blitt foret enorme mengder smertestillende. Dette er slik den mest sammensatte person kan ende opp som en narkoman, det er en uting og en stygg kvise på samfunnets rumpe, og grunnen til hvorfor leger ikke vil skrive ut slike piller lenger. Ta en prat med en lege om det du hvis du så absolutt ikke tror på det, men for å være ærlig utifra måten du svarer på så bryr du deg ikke sånn egentlig om folks vil blir ødelagt av avhengighetsskapende piller. Avhengighet er ett udyr og det er dumt å tro at det ikke finnes, selv hos de som man skulle trodd aldri hadde tatt den veien i livet. 

Bare så det er klart så gidder jeg ikke å debattere med noen som ikke klarer å oppføre seg bedre enn en 15 år gammel frekk smartass, så enten kan du svare meg voksent eller gå uten svar neste gang. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nå er det vel strengt tatt pasientene som vet om sterke medisiner trengs eller ikke. Og her i Norge er de for strenge med å skrive ut, slik at folk lider etter operasjoner eller ikke våger ny operasjon fordi den forrige var så ille osv.

Hvordan det er i USA vet jeg ikke.

Det å gi Nozinan til gamle og fengselsinsatte er ikke bra, fordi det finnes så mange andre bedre alternativer. Nozinan er medisinen fra helvete.

Lenke til kommentar

De restriksjonene som gjøres i Norge er kjempeviktige og er fundamentert i en god policy. Det er ingen unnskyldning for å hekte folk på sterke vanedannene medisiner i de tilfellene det kunne vært unngått. I disse tilfellene er de på nivå med narkolangere som gir første dose gratis for å skape avhengighet. Det vil alltid være tilfeller der dette er nødvendig, men nå snakker jeg om andre caser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Problemet nå er at det er mange som trenger slike medisiner men som ikke får. Folk lar vær å ta livsviktige operasjoner fordi de ikke får godt nok med smertelindring eller andre nødvendige medikamenter som letter perioden både før og etter behandling. Det er ikke noe mål å hindre bruk av slike medikament, de gir faktisk en nytteverdi fordi man kommer seg raskere til hektene og ikke kvier seg for ytterligere behandling.

Misbruk er en helt annen ting.

Lenke til kommentar

Nå er det vel strengt tatt pasientene som vet om sterke medisiner trengs eller ikke. Og her i Norge er de for strenge med å skrive ut, slik at folk lider etter operasjoner eller ikke våger ny operasjon fordi den forrige var så ille osv.

Det å gi Nozinan til gamle og fengselsinsatte er ikke bra, fordi det finnes så mange andre bedre alternativer. Nozinan er medisinen fra helvete.

Nei, veien å gå er ikke å gi etter og la folk slite med avhengighet resten av livet. Ja, de i norge er veldig strenge på slik medisin og vil ofte etter store operasjoner ikke gi mer enn høyst nødvendig, og ofte får pasienter med seg paracet og ibux for smerten, fordi det å lide med smerten etter en operasjon er faktisk bedre enn å få resten av livet ditt ødelagt fordi du mente at du var en 100 på en smerteskala fra 1-10, hva du syns gjør vondt er relativt til hva du allerede har opplevd. Du overlever uten sterke smertestillende, og da slipper du byrden av å måtte avvende deg av sterkt avhengighetsskapende medisiner i etterkant. Det er snakk om å tenke langsiktig.

Lenke til kommentar

Det (jeg uthevet) er jeg ikke enig i. Jeg tror mye avhengighet (av forskjellige stoffer) kunne vært unngått om man hørte mer på hva ekspertene mente man trengte. Men - ekspertene kan selvsagt også ta feil, det er ikke enkelt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nei, veien å gå er ikke å gi etter og la folk slite med avhengighet resten av livet. Ja, de i norge er veldig strenge på slik medisin og vil ofte etter store operasjoner ikke gi mer enn høyst nødvendig, og ofte får pasienter med seg paracet og ibux for smerten, fordi det å lide med smerten etter en operasjon er faktisk bedre enn å få resten av livet ditt ødelagt fordi du mente at du var en 100 på en smerteskala fra 1-10, hva du syns gjør vondt er relativt til hva du allerede har opplevd. Du overlever uten sterke smertestillende, og da slipper du byrden av å måtte avvende deg av sterkt avhengighetsskapende medisiner i etterkant. Det er snakk om å tenke langsiktig.

Ved fare for tilvenning, lages en plan for avvenning/nedtrapping. Dette klarer de aller fleste "normale" pasienter om de i det hele tatt føler seg avhengig av noe som helst. For de fleste handler det om å lindre smerter, og det at denne muligheten finnes er veldig bra. Man blir ikke alkoholiker om man drikker en øl, ei heller om man drikker sammenhengende en uke i syden. De aller fleste kommer tilbake til arbeid etter sommerferien, på samme måte som opererte kommer tilbake på jobb selv om de har brukt smertestillende.

Det vel bedre å bruke smertestillende enn å leve et liv/en stor periode med sterke smerter?

Det er vel bra at man kommer raskere i gang med opptrening?

Det er vel også bra at ikke kvier seg for behandling og gjør det man kan for å stå i arbeid?

Dette er et problem som hauses opp i skyene.

Lenke til kommentar

Ved fare for tilvenning, lages en plan for avvenning/nedtrapping. Dette klarer de aller fleste "normale" pasienter om de i det hele tatt føler seg avhengig av noe som helst. For de fleste handler det om å lindre smerter, og det at denne muligheten finnes er veldig bra. Man blir ikke alkoholiker om man drikker en øl, ei heller om man drikker sammenhengende en uke i syden. De aller fleste kommer tilbake til arbeid etter sommerferien, på samme måte som opererte kommer tilbake på jobb selv om de har brukt smertestillende.

Det vel bedre å bruke smertestillende enn å leve et liv/en stor periode med sterke smerter?

Det er vel bra at man kommer raskere i gang med opptrening?

Det er vel også bra at ikke kvier seg for behandling og gjør det man kan for å stå i arbeid?

Dette er et problem som hauses opp i skyene.

Du er klar over at det finnes andre midler enn piller for å holde smerter i sjakk? Hvorfor er du så sinnsykt keen på at folk skal få livet ødelagt av avhengighetsskapende medisiner? Kan banne på at du ikke kjenner noen som har rotet seg bort i det drittet. Det å takle smerter etter en operasjon er ingen dødsdom, det å bli avhengig av smertestillende piller er like godt som en dødsdom da folk veldig ofte mister ALT når de har blitt avhengige. Du bagatelliserer ett problem for midlertidig smertelindring som ikke engang er nødvendig for å komme seg. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg gidder uansett ikke lide unødvendig, og aldri har jeg blitt avhengig heller. Normale folk slutter å spise smertestillende etterhvert som smertene slipper taket.

Man kan ikke slå alle over en kam selv om noen få mennesker er potensielt utsatt for misbruk.

Poenget er at man IKKE blir avhengig etter 14 dager med smertestillende etter en operasjon. De som påstår noe annet får gå til lege å sjekke hodet.

The End.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...