Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Diabetes 2 / insulinresistens, medisin, kosthold, søvn

Petter Anton

Anbefalte innlegg

Jeg har diabetes 2 eller insulinresistens (det er litt usikkerhet), og bruker metformin 500 mg for dette. Jeg sover veldig dårlig om jeg ikke spiser en relativt stor andel matvarer som ulike kornprodukter til middag og kvelds. Hvis jeg spiser salat med bare litt pasta (selv om den er grov), så blir jeg liggende i flere timer, og sover lett og kort etter det. Hvis jeg spiser brødskiver til kvelds (feks grovhetsgrad 2), eller havreknekke, blir søvnen en helt annen.

Det er bare å passe på dette da, men jeg lurer litt på hvirfor det er slik. Dvs at MYE grønnsaker gir dårligere enn kornprodukter. For jeg trodde grønnsaker inneholdt karbohydrater som var "langsommere" enn kornprodukter som ikke er av groveste sort. Jeg prøver å finne mer ut av hva som virker og er lurt. :)

Fastlegen min har ikke så greie på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Dette er gammelt nytt, men mange sover bedre av å spise sjokolade.

Noen sover også bedre av å ta en paracet som er muskelavslappende.

Noen sier det hele sitter i hodet.

Det finnes undersøkelser som sier at man blir trøtt og dorsk av å spise rødt kjøtt.

Mange diabetikere blir trøtte av carbs - derav din erfaring tenker jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

4-6 timers søvn er nok til at man ikke faller i koma hver kveld, men du skal ikke se bort fra at det er begynnende søvnproblem. Det er svært viktig å ta tak i det så tidlig som mulig slik at du ikke kommer inn i en dårlig steam.

Om du sover 6 timer hver natt så er det ikke noe problem, men det kan oppleves som lite og kan være frustrerende og ikke føle at man får sovet ut i helger osv. Det er heller ingen problem å sove så lite som fire timer, men over tid er dette for lite.

Nå er du oppmerksom på problemet å du kan forsøke forskjellige ting som gir bedre søvnhygiene. Tidkrevende og vanskelig.

Du kan forsøke innsovningstabletter som Imovane, som kanskje får deg inn i en god steam igjen. Du får resept hos legen. Legen vil ofte heller skrive ut medikamenter for psyken, som gjør deg trøtt som en indirekte bivirkning. Disse tablettene kan hjelpe men ha andre og ikke fullt så gode bivirkninger.

Meg bekjent gir ikke Metformin søvnproblemer og du spiser en veldig lav dose.

Lenke til kommentar

Har slitt mye med søvnen tidligere, men de siste par åra har det vært greit. Og jeg har prøvd Imovane... tenker jeg holder meg til carbs da. Det er egentlig ikke noe problem dette, når det bare er å fortsette som jeg gjør. Men det er greit å være klar over hvordan ting fungerer. Så takk for tipsene der. Nå tror legen jeg har nå at det er insulinresistens, og ikke diabetes 2 (jeg bruker en lav dose, og har bra prøveresultater), men det samme gjelder sikkert da. Vil bare legge til at carbs i form av potetgull og sjokolade IKKE virker søvndyssende på meg. ;) Men pasta og brød er noe helt annet.

Lenke til kommentar

Legen vil ofte heller skrive ut medikamenter for psyken, som gjør deg trøtt som en indirekte bivirkning. Disse tablettene kan hjelpe men ha andre og ikke fullt så gode bivirkninger.

Snakker du om seroquel? For de ønsker å heller skrive det ut til folk da det er lite til ingen risiko (ingen kjent risiko) at man blir avhengig av så små doser seroquel som de bruker til søvn. Du kan bli groggy dagen etterpå, men jeg vet ikke om det er noe verre enn å ta avhengighetsskapende piller som imovane er, seroquel kan du ta daglig uten risiko for avhengighet. 

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Metformin bremser primært glukoseproduksjonen i leveren og øker beta-oksidasjon. Blodglukose går ned. Insulinfølsomheten øker gjerne også. Grunnproblemet kan være at fett forstyrrer reguleringmekanisken og i tillegg ødelegger beta-celler i pankreas eller rett og slett et ugunstig kosthold. Det er i tillegg en del flere mekanismer som bl.a. reduksjon av LDL kolesterol og demping av noen krefttyper. Det som er omtalt er gjerne brystkreft og prostata. Toleransen ligger mest på magen og du kan få en drøy økning av syre i blodet ved feildosering. Alle effektene av Metformin er ikke kartlagt godt i tillegg til at det er metabolsk variasjon i dem som tar tablettene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Legen vil ofte heller skrive ut medikamenter for psyken, som gjør deg trøtt som en indirekte bivirkning. Disse tablettene kan hjelpe men ha andre og ikke fullt så gode bivirkninger.

Snakker du om seroquel? For de ønsker å heller skrive det ut til folk da det er lite til ingen risiko (ingen kjent risiko) at man blir avhengig av så små doser seroquel som de bruker til søvn. Du kan bli groggy dagen etterpå, men jeg vet ikke om det er noe verre enn å ta avhengighetsskapende piller som imovane er, seroquel kan du ta daglig uten risiko for avhengighet. 

Ja, blant annet. Om man må spise Seroquel for å sove så er man like avhengig som om når man spiser avhengighetsskapende medisin. Slutter man med Seroquel får man ikke sove igjen, akkurat som alt annet.

Imovane har den fordelen at man ofte ikke føler seg redusert/påvirket dagen etter i motsetning til antipsykotiske midler og annet som påvirker deg i lang tid. Bivirkningene er langt mer behagelig med Imovane og andre i omtrent samme kategori. 

Men folk må teste å finne den medisinen som virker best. Lite søvn er ofte langt mer skadelig på sikt enn medisiner.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Folk tror antipsykotiske midler sløver deg og gjør deg "påvirket". Fordommer :p "psykisk syke må jo sløves ned for de er jo helt maniske eller psykopatiske"

Får det dere til å føle dere trygge at dere tror antipsykotika sløver folk? :)

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Hvis man blir trøtt av en medisin blir det vel riktig å si at medisinen sløver en?

Blir man trett av dem da?

Det er det vi snakker om her... søvn, og medisiner som gjør en trøtt.

Men antipsykotika gjør ikke folk trøtte. Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Antipsykotiske midler mister også effekten på søvn, forskjellen er at disse er C-preparat og da noe som fastlegene gjerne skriver ut. B-preparat sitter litt lengre inne å skrive ut, og det mest effektive som Flunimpan er A-preparat og skrives ikke lenger ut. Disse var førstevalget for noen år siden. Så man kan konkludere med at effektive medisiner alltid blir underlagt strenge restriksjoner. Alltid. Og de minst effektive skrives ut eller selges reseptfritt.

Det er individuelt om man mister effekt eller ikke. Kjenner folk som har brukt Imovane og Flunipam i en fastsatt dose i mange-mange år og de virker fortsatt etter hensikten, uten de forferdelige bivirkningen som C-preparatene har. (trøtt hele dagen, omtåket, liten sex-lyst osv).

Man kan ha nytte av en paracet som er muskelavslappende, og dermed nok til at man faller i søvn. Noen tyr til alkohol, selv om alkohol egentlig gjør at man sover dårligere så hjelper det på innsovningen.

Lenke til kommentar

Hvis man blir trøtt av en medisin blir det vel riktig å si at medisinen sløver en?

Blir man trett av dem da?

Det er det vi snakker om her... søvn, og medisiner som gjør en trøtt.

Men antipsykotika gjør ikke folk trøtte.

Joda seroquel gjør det, de bruker seroquel i mindre doser til det. 

En veldig vanlig effekt av å bruke seroquel er at du kan merke det dagen etterpå, men det gjør du med imovane også, begge deler sløver deg ned og påvirker deg dagen derpå.

Imovane er noe du bruker når du sliter nå og da og du kanskje bruker det noen få ganger i måneden, faren for avhengighet er enorm så ingen god lege vil synes det er OK at du spiser disse daglig. Det er veldig vanlig at man bygger en toleranse ovenfor disse medisinene (snakket med legen om alt dette, tar ikke ting jeg er usikker på) det er hvorfor de heller skriver ut noe folk kan ta daglig, som 50-75 mg seroquel. 

Det imovane gjør er å dope deg ned, hjelper det seff men er stort avhengighetspotensiale med imovane, som med sobril. Seroquel fungerer mer som en ordentlig sovemedisin uten the high. Er veldig poppis å poppe en imovane før man går på byen feks. 

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke noen føler de trenger å bare øke og øke dosen med antipsykotika. Og det er det noen som gjør med medisiner som Imovane, og Sobril og Valium er sterkere slik sett. Og på sikt vil slik bruk føre til angst og abstinenser. Og når legen ikke øker dosen lenger så kan det hende man legger til alkohol. Det er nok ikke så dumt at helsevesenet forsøker å begrense bruken av dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...