Gå til innhold

TEST: iPhone 8


Anbefalte innlegg

 

Apple har vel strengt tatt ikke funnet på noe som helst i deres amoledskjerm da det er samsung som produserer den. Apple har vel bare satt størrelse, formfaktor og muligens oppløsning....

 

I hardware, ja. Men mye kan løses i software. Problemet med nettsurfing er at mye er hvitt og lite svart. Inverterer man fargene får man plutselig betydelig mindre energiforbruk. Problemet er å implementere dette på en "god måte".

 

 

Å invertere fargene er ikke akkurat å løse noe? Da viser man jo ikke det man ønsker.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

 

 

Apple har vel strengt tatt ikke funnet på noe som helst i deres amoledskjerm da det er samsung som produserer den. Apple har vel bare satt størrelse, formfaktor og muligens oppløsning....

 

I hardware, ja. Men mye kan løses i software. Problemet med nettsurfing er at mye er hvitt og lite svart. Inverterer man fargene får man plutselig betydelig mindre energiforbruk. Problemet er å implementere dette på en "god måte".

 

 

Å invertere fargene er ikke akkurat å løse noe? Da viser man jo ikke det man ønsker.

 

AtW

 

 

Vel, for tekstområder kan det være aktuelt. Altså nå spesifiserte jeg det litt dårlig, men jeg tenkte egentlig utelukkende på å gjøre "hvitaktig" bakgrunn til svart, og "mørk/svart" tekst til hvit. Dette forumet ville for eksempel fungert helt greit. 

 

Det ser forøvrig ut som om iOS 11 allerede støtter dette via "Smart Invert" som også fungerer i Safari, og for dette forumet ser det helt greit ut. Får dessverre ikke tatt bilde, fordi ethvert forsøk på screenshot gir meg de vanlige fargene :p

 

Det er litt plagsomt implementert nå, og noe som ikke enkelt (?) lar seg skru av og på, og det burde egentlig komme en enkel støtte for dette i CSS slik at nettsider kan tilby to varianter og nettleser og/eller bruker kan velge automatisk basert på maskinvare.

Lenke til kommentar

 

 

 

Når skal iPhone få anstendig batteristørrelse da?

Hva er det du mener? iPhone har hatt overlegen standbytid og SOT er ikke dårlig iforhold til de andre eller. Standby er endelig mye bedre på nyeste android iforhold til før. Sugde hardt på min Galaxy S6.

 

Jeg gir egentlig blanke messingen i standby-tid. Batteriet under bruk er det som er mitt problem. Når man kunne valgt et større batteri kombinert med mer effektiv hardware så går man heller ned i batteristørrelse... Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kjører på med anstendig batteri som slår konkurrentene ned i støvlene. De har muligheten.

 

Er det noen som vet hva begrunnelsen er for å gjøre telefonen så tynn de bare klarer på bekostning av batteriet?

 

Når har Apple laget en tynn telefon? Verken iPhone 6-7-8 er spesielt tynn iforhold til dagens konkurrenter? 

De har batteri som er veldig lite, men likevel så har de like god eller bedre batterilevetid enn konkurrentene? Bare ta en titt på tester av iPhone 7 Plus f.eks. Den ligger helt i toppen der med Galaxy S7.

 

Telefonene er veldig tynne ja. Hvorfor?

 

Med et større batteri kunne iPhone hat fantastisk batteritid. Men de velger heller å lage telefonen altfor tynn. Jeg skjønner det bare ikke.

Lenke til kommentar

 

 

 

Apple har vel strengt tatt ikke funnet på noe som helst i deres amoledskjerm da det er samsung som produserer den. Apple har vel bare satt størrelse, formfaktor og muligens oppløsning....

 

I hardware, ja. Men mye kan løses i software. Problemet med nettsurfing er at mye er hvitt og lite svart. Inverterer man fargene får man plutselig betydelig mindre energiforbruk. Problemet er å implementere dette på en "god måte".

 

 

Å invertere fargene er ikke akkurat å løse noe? Da viser man jo ikke det man ønsker.

 

AtW

 

 

Vel, for tekstområder kan det være aktuelt. Altså nå spesifiserte jeg det litt dårlig, men jeg tenkte egentlig utelukkende på å gjøre "hvitaktig" bakgrunn til svart, og "mørk/svart" tekst til hvit. Dette forumet ville for eksempel fungert helt greit. 

 

Det ser forøvrig ut som om iOS 11 allerede støtter dette via "Smart Invert" som også fungerer i Safari, og for dette forumet ser det helt greit ut. Får dessverre ikke tatt bilde, fordi ethvert forsøk på screenshot gir meg de vanlige fargene :p

 

Det er litt plagsomt implementert nå, og noe som ikke enkelt (?) lar seg skru av og på, og det burde egentlig komme en enkel støtte for dette i CSS slik at nettsider kan tilby to varianter og nettleser og/eller bruker kan velge automatisk basert på maskinvare.

 

 

Poenget er at nettsiden hadde sett helt annerledes ut, personlig liker jeg svart på hvitt mye bedre enn hvitt på svart. "Helt greit" fungerer det jo såklart, men det er en ganske stor forringelse og stor avstand til hva nettsiden ønsket å presentere det. Men forsåvidt enig i at nettsider gjerne kunne hatt flere valg her.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Teknisk sett har han jo helt rett om surfetider. Du får bedre batteritid med surfing på en iPhone 7. Nå får vi se hva Apple gjør med Amoledskjermen i iPhoneX, men kan jo være de har funnet på noe lurt der (for eksempel en "inverted mode" eller liknende). Nå kjenner vi ikke iPhoneX sin batteristørrelse, men det kan jo hende den blir tilsvarende større for å kompensere for amoled under surfing. Apple selv sier den skal ha "2 timer bedre batteritid i forhold til iPhone 7".

 

Teknisk sett har han ikke rett. Jeg sa aldri surfetider, han sa surfetider. Han sa jeg tok feil, og presenterte de tallene, men ingen bruker 100% av mobiltiden sin på diskusjon.no (eller.... ?). Så det å loop-loade en nettside? Denne testen er og veldig avhengig av hvilken nettside, hadde den vært helt sort hadde S8 hatt 2-3 ganger batteritiden til iPhone i samme test. 

 

Det går ofte an å bare finne og lage en test slik at du får resultatene du ønsker deg, men det betyr ikke at det representerer resultatene du har i vanlig bruk.

 

Nøkkelen til strømforbruket til OLED ligger et sted: Samsungs R&D senter for OLED.

 

Det er noe som heter APL:

https://www.anandtech.com/show/8795/understanding-brightness-in-amoled-and-lcd-displays

 

Som TL;DR er en måling for hvor lyst/mørk bildet som vises på skjermen er i helhet. Du har noen eksempler der, feks reddit som er 77% i APL og 23% i dark mode.

 

For øyeblikket er OLED mer effektiv fra 65% APL og ned. LCD 65% og opp. Økningen i strømforbruk fra 50% APL til 100% hvit for S8 er 75%. Og da er og lysstyrken lavere som følge av at lysstyrken ved 100% er lavere (ca 200 cd/m^2 lavere enn 1% hvit). Men vi opplever den gjerne som høyere likevel, siden det er helt hvit vs nesten helt sort. 

http://www.displaymate.com/Galaxy_S8_ShootOut_01.htm

 

Og vi vet ikke ved hvilken APL anandteh tester. Men når du ser på testen under som sagt, som går mer på SoC, så faller iPhone langt bak. Hvis du ser så faller og iPhone bak når det kommer til LTE vs Wi-Fi pga modem.

 

Så den eneste grunnen til at den kommer foran en Galaxy er fordi den har en low-res LCD skjerm og du har en nesten utelukkende screen-bound test og du tester ved veldig høy APL, høyeste du får på mobil. Og jeg kan si at forskjellen var mye større før, forskjellen har blitt ganske liten nå.

 

Men finn en toppmodell med skikkelig batteri og LCD skjerm, og du ser de lett kommer over iPhone i denne testen. Test noe annet enn ren web og du ser Galaxy er klart foran iPhone.

 

Apple sa 2 timer, de spesifiserte ikke 2 timer til hva. Rimelig ubrukelig uttalelse. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

 

Teknisk sett har han jo helt rett om surfetider. Du får bedre batteritid med surfing på en iPhone 7. Nå får vi se hva Apple gjør med Amoledskjermen i iPhoneX, men kan jo være de har funnet på noe lurt der (for eksempel en "inverted mode" eller liknende). Nå kjenner vi ikke iPhoneX sin batteristørrelse, men det kan jo hende den blir tilsvarende større for å kompensere for amoled under surfing. Apple selv sier den skal ha "2 timer bedre batteritid i forhold til iPhone 7".

 

Teknisk sett har han ikke rett. Jeg sa aldri surfetider, han sa surfetider. Han sa jeg tok feil, og presenterte de tallene, men ingen bruker 100% av mobiltiden sin på diskusjon.no (eller.... ?). Så det å loop-loade en nettside? Denne testen er og veldig avhengig av hvilken nettside, hadde den vært helt sort hadde S8 hatt 2-3 ganger batteritiden til iPhone i samme test. 

 

Det går ofte an å bare finne og lage en test slik at du får resultatene du ønsker deg, men det betyr ikke at det representerer resultatene du har i vanlig bruk.

 

Nøkkelen til strømforbruket til OLED ligger et sted: Samsungs R&D senter for OLED.

 

Det er noe som heter APL:

https://www.anandtech.com/show/8795/understanding-brightness-in-amoled-and-lcd-displays

 

Som TL;DR er en måling for hvor lyst/mørk bildet som vises på skjermen er i helhet. Du har noen eksempler der, feks reddit som er 77% i APL og 23% i dark mode.

 

For øyeblikket er OLED mer effektiv fra 65% APL og ned. LCD 65% og opp. Økningen i strømforbruk fra 50% APL til 100% hvit for S8 er 75%. Og da er og lysstyrken lavere som følge av at lysstyrken ved 100% er lavere (ca 200 cd/m^2 lavere enn 1% hvit). Men vi opplever den gjerne som høyere likevel, siden det er helt hvit vs nesten helt sort. 

http://www.displaymate.com/Galaxy_S8_ShootOut_01.htm

 

Og vi vet ikke ved hvilken APL anandteh tester. Men når du ser på testen under som sagt, som går mer på SoC, så faller iPhone langt bak. Hvis du ser så faller og iPhone bak når det kommer til LTE vs Wi-Fi pga modem.

 

Så den eneste grunnen til at den kommer foran en Galaxy er fordi den har en low-res LCD skjerm og du har en nesten utelukkende screen-bound test og du tester ved veldig høy APL, høyeste du får på mobil. Og jeg kan si at forskjellen var mye større før, forskjellen har blitt ganske liten nå.

 

Men finn en toppmodell med skikkelig batteri og LCD skjerm, og du ser de lett kommer over iPhone i denne testen. Test noe annet enn ren web og du ser Galaxy er klart foran iPhone.

 

Apple sa 2 timer, de spesifiserte ikke 2 timer til hva. Rimelig ubrukelig uttalelse. 

 

 

Vel, poenget var ikke at han hadde rett da han sa du tok feil, bare at han hadde rett i at nettsurfing varer lengre på iPhone. Nå er det som du sier gode grunner til at det er slik, men jeg vi faktisk påstå at batterilevetid ved nettlesing er ganske aktuelt for "folk flest".

 

"ingen bruker 100% av mobiltiden sin på diskusjon.no", men batteritid ved nettlesing kan også overføres til batterilevetid ved for eksempel facebookbruk (dog i mindre grad på grunn av alle videoene). I tillegg kan man nok forvente at batterilevetiden ved apper som har mye hvitt i dem (epost, chatteapper) vil yte tilsvarende. Du har da tatt en ganske stor del av folks bruksmønster allerede der. Mobilhverdagen min går for det meste i å sjekke eller skrive epost, lese litt nyheter, kanskje en pdf-artikkel, svare på chatter, og liknende (så kan man jo kanskje spørre seg hvorfor jeg har kjøpt en så komplisert mobil når bruksmønsteret mitt er så enkelt, men det er en annen diskusjon :p ). Alle ting er noe jeg forventer korresponderer godt med nettleserbatterilevetid.

 

Selv ser jeg veldig sjeldent på video på mobilen, iallfall ikke over større periode. Til nød ser jeg kanskje en 5 minutters YouTube-video. Ser vel også ganske sjeldent folk som ser på video på mobiltelefonen på offentlig transport. Det hender, men ikke så ofte som en skulle tro. På fly ser jeg at folk bruker enten en nettbrett, laptop eller video i setet. På tog mye av det samme. På buss eller trikk ser det ut som om folk heller leser på mobiltelefonen sin enn ser video.

 

Ringer er det vel omtrent ingen som gjør uansett? :p

 

Og ja, Apple sin oppgitte batteritid er vag, men det er alt vi har å gå på til de slipper de offisielle spesifikasjonene. Det kan bety alt, men det indikerer likevel at de har hatt batteristørrelsen i bakhodet når de laget den nye telefonen, så det kan være at de ikke har glemt at amoled trekker mer strøm ved en veldig populær mobiloppgave.

Lenke til kommentar

Vel tingen er jo at det er rimelig vanskelig å vite i forhold til folks vanlige bruk. Jeg bare påpekte at en web-test ikke akkurat er noe bevis på at iPhone er bedre på batteri. Siden det essensielt kan være worst-case for en mobil med AMOLED. Men hvis du leser reviews og slik og ser hva testere opplever av batteritid så virker det ikke akkurat som om Samsung kommer dårlig ut når du ser på specs/batteristørrelse i forhold til andre. Og de fleste testere skriver jo at OLED er mer effektiv enn LCD (fordi de ikke vet bedre, men likevel).

 

Galaxy S7 og S8 er f.eks rett bak Huawei Mate 9 som har klart større batteri og LCD skjerm i Wi-Fi og LTE tester.

 

Og S8 har nesten identisk batteritid som S7 tross litt mindre batteri og klart større skjerm. 2 timer mer fra Apple sin side er derfor fult mulig å oppnå med en liten økning i batteri, da andre ting har blitt mer effektive, og så lenge de ikke går worst case for AMOLED så kommer den rimelig likt ut med LCD i forbruk.

 

Apple er teknologiselskap, ikke magiselskap. De har mindre batteri, og de har mindre batteritid. Så enkelt er det. Du har denne myten med fordelen av Apple sin optimalisering på OSX og Windows og. Anandtech har benchmarks med målinger for MBA med begge OS. Så lenge du gjør veldig lette oppgaver som bare nettlesing så er OSX bedre, som er samme grunn som god standby-tid. Med en gang du faktisk begynner å bruke den aktivt derimot så er den lik Windows. Samme med iPhone.

Lenke til kommentar

Glass har sine fordeler og ulemper. Personlig har jeg savnet glass helt siden iPhone 4 og 4S da det er perfekt for meg som bruker telefonen uten deksel. Det å bruke, spesielt iPhone 7 / 7 Plus i Jet Black uten deksel er jo temmelig håpløst da blankpolert aluminium riper veldig lett. Også matt aluminium riper relativt lett da aluminium er et ganske så mykt metall.


 


Herdet/forsterket glass derimot er langt mer motstandsdyktig mot riper noe som jeg ser på en som en stor fordel. Hadde jo iPhone 4 i endel år uten deksel og den fikk jo ikke en skramme. Det negativt er jo naturligvis at du er langt mer utsatt for fallskader, for jo hardere du gjør glasset og jo mer motstandsdyktig den blir mot riper jo mer porøst blir det jo også så jo lettere vil den knuse / slå sprekker ved fall. Og det virker jo som Apple med iPhone 8, akkurat som med iPhone 4 og 4S har gått for langt hardere glass på baksiden enn på forsiden så den vil være veldig motstandsdyktig for riper men ganske så utsatt for knall og fall.


 


 


Heldigvis så har jeg aldri kunst en telefon i hele mitt liv, og kan vel ikke huske sist jeg har mistet telefonen i bakken i det hele og store så akkurat det ser jeg ikke på som noe problem for min del. Glass gir jo veldig mye mening, da det gjør det langt bedre for de av oss som liker å bruke telefonen uten deksel, og de som driver å mister telefonen sin hele tiden kjøper jo uansett deksel som alltid.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Så lenge jeg ikke har fetisjer på mobiltelefon, så er jeg fornøyd med det 8'n presterer. For meg er en mobil en bruksgjenstand, og lever med den til den trenger byttes. Jeg velger iPhone ene og alene fordi det er det jeg startet med, og en konvertering til en annen platform koster tid, plunder og heft.

Når Apple presterer det de gjør og levere stor sett mer og bedre enn de flest andre aktører, så blir vurderingen lite relevant for andre enn de som egentlig bare ønsker seg noe mer hele tiden. Forsøker ikke å snakke opp iPhone over noe annet, men tolker vurderingen som relativt sutrete.

"Alt er kjempebra, men jeg vil ha noe mer!" lissom!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...