minimax Skrevet 27. september 2017 Forfatter Del Skrevet 27. september 2017 Har en ubrukt Samsung SFD 321B liggende. Tror den er kompatibel. Takk for tilbudet. Jeg skal se litt videre etter en Sony MPF-520 ettersom den er kjent for å fungere bra med Atarimaskiner, men tar kontakt hvis det skulle være aktuelt. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Hva med denne ? http://www.ebay.com/itm/Brand-New-Sony-MPF520-2-MPF-520-2-Black-3-5-Floppy-Drive-/112459305467?hash=item1a2f18d1fb:g:AvkAAOSwjvJZUxO9 Lenke til kommentar
minimax Skrevet 27. september 2017 Forfatter Del Skrevet 27. september 2017 Jo, den ser grei ut, men litt stiv pris, for ikke å snakke om portoutgiftene Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 (endret) Morsomt å snuble over denne tråden her. Jeg kjøpte faktisk en slik en på ebay nylig, fikk den i posten igår! http://www.ebay.com/itm/NEW-Atari-520-1040-ST-STE-Mega-Falcon-720K-1-44mb-Double-Sided-Floppy-Disk-Drive/162070512913?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649 Den ble sendt kjapt, tok en ukes tid, og den fungerer knirkefritt (på en Atari 1040STFM). Endret 27. september 2017 av Sokkalf™ Lenke til kommentar
minimax Skrevet 28. september 2017 Forfatter Del Skrevet 28. september 2017 Morsomt å snuble over denne tråden her. Jeg kjøpte faktisk en slik en på ebay nylig, fikk den i posten igår! http://www.ebay.com/itm/NEW-Atari-520-1040-ST-STE-Mega-Falcon-720K-1-44mb-Double-Sided-Floppy-Disk-Drive/162070512913?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649 Den ble sendt kjapt, tok en ukes tid, og den fungerer knirkefritt (på en Atari 1040STFM). Hvilken modell/produksjonsår diskettstasjon fikk du fra dem? Det pleier å stå en klistrelapp oppå. Forresten, hvis du ikke har lyst til å skjære hull i kabinettet kan du bruke det gamle frontpanelet og "eject" knappen. Ta kontakt direkte hvis du vil ha mer info om hvordan dte gjøres. Morsomt å treffe andre Ataribrukere her! Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 Kan ta en kikk når jeg kommer hjem, men det sto egentlig veldig lite på den. Fant ikke produsent f.eks, men den virker, og det er viktigst for meg. Vet at det går å bytte front på enkelte stasjoner, på noen modeller går ikke det. Har igrunnen tenkt å bygge et ekstern lite kabinett og bruke floppyconnectoren bakpå ST'en til diskettstasjonen. Har en sånn "Gotek"-floppyemulator jeg tenkte å ha inni STen. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 Etter å ha fått en fullt fungerende Sony MPF-920 fra nebrewfoz greide jeg dessverre å få skrive/lesehodet ut av posisjon (ikke spør) Med fare for å strø salt i åpne sår ... hvordan kom du fram til at det er du som har gjort noe feil her? Jeg mener, det var ikke uvanlig at disketter skrevet på stasjon A ikke lot seg lese på stasjon B, og omvendt, mens disketter skrevet på stasjon C lot seg lese på både A, B og C. Alt fordi lese/skrivehodets posisjon for "track 0" varierte litt fra stasjon til stasjon. Så hvis du ikke klarte å lese "gamle" disketter med din "nye" MPF-920, så kan det skyldes en uheldig misalignment mellom stasjonen som skrev disketten og den "nye" stasjonen. Kombiner dette med at magnetisk lagrede data svekkes naturlig over tid, og problemene kryper stadig nærmere. Lenke til kommentar
minimax Skrevet 29. september 2017 Forfatter Del Skrevet 29. september 2017 (endret) Jeg må nok dessverre ta på meg skylden selv... Jeg skulle skifte fronten (den var svart, jeg skulle bruke en hvit en fra en annen Sony diskettstasjon jeg hadde) og da jeg skiftet ut plastknappen med den hvite satt mekanismen seg fast, og da den til slutt løsnet fikk lese/skrivehodet tydeligvis en påkjenning som gjorde at den ikke kunne lese i det hele tatt. Den virket helt ødelagt, men etter nitidig justering av hodet fikk jeg den til å fungere med de første sporene, men ikke alle. Jeg har søkt en del på nettet, og det finnes riktignok "alignment disketter" å få kjøpt, men de er dyre og vanskelige å få tak i, og det er antageligvis billigere å kjøpe en ny diskettstasjon. Det er visst "umulig" å få gjort noe slikt ordentlig med prøve/feile metoden uten dette ekstrautstyret, så jeg gir opp og ser derfor etter en ny diskettstasjon. Synd at det endte slik (og skifte av frontpanel/knapp er en offisiell greie fra produsenten -jeg fant en brukerveiledning på nettet, og jeg gjorde det på samme måte så jeg har nok bare vært litt uheldig her). Jaja, man lærer nye ting hele tiden! Endret 29. september 2017 av minimax Lenke til kommentar
NoPain74 Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 (endret) Morsom tråd. Gikk for moroskyld og tittet i noen av de gamle maskinene for å se om jeg fant noen diskettstasjoner. Jeg fant en som det stod NEC på og en som det stod Sony på. Det var til og med en diskett i den ene fortsatt :-) Er dette sånn som man er på jakt etter? Endret 29. september 2017 av GoldMarvin Lenke til kommentar
minimax Skrevet 29. september 2017 Forfatter Del Skrevet 29. september 2017 (endret) Morsom tråd. Gikk for moroskyld og tittet i noen av de gamle maskinene for å se om jeg fant noen diskettstasjoner. Jeg fant en som det stod NEC på og en som det stod Sony på. Det var til og med en diskett i den ene fortsatt :-) Er dette sånn som man er på jakt etter? Ja, det stemmer! Det er akkurat den Sony serien (MPF-920), men det er litt uvisst (ifølge denne bloggen) om alle disse modellene kan brukes. Visstnok har vedkommende hatt problemer med de som har "Sony" merket IC brikke på kortet mens de merket "BH" skal være OK, men samtidig er visst ikke alltid dette en regel Han gjetter videre på at de som er produsert etter 2003 skal være OK, men kanskje det er verdt et forsøk allikevel. Jeg kontakter deg direkte for å høre mer, men helst skulle jeg hatt en nyere (etter 2003) Sony MPF-920 (i tilfelle noen har en slik de ikke trenger, ta kontakt) Endret 2. oktober 2017 av minimax Lenke til kommentar
minimax Skrevet 29. september 2017 Forfatter Del Skrevet 29. september 2017 Kan ta en kikk når jeg kommer hjem, men det sto egentlig veldig lite på den. Fant ikke produsent f.eks, men den virker, og det er viktigst for meg. Vet at det går å bytte front på enkelte stasjoner, på noen modeller går ikke det. Har igrunnen tenkt å bygge et ekstern lite kabinett og bruke floppyconnectoren bakpå ST'en til diskettstasjonen. Har en sånn "Gotek"-floppyemulator jeg tenkte å ha inni STen. De skal være fine har jeg hørt! Har aldri brukt en floppy-emulator selv, men forstår at de fungerer mer som en harddisk, bare at maskinen "tror" det er en diskettstasjon tilkoblet. Det bør fungere fint. Rart at det ikke stod noe merke/modell på diskettstasjonen. Men som du sier så er det viktigst at den fungerer. Skal du bruke den i HD (1.44MB) modus også? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Kan ta en kikk når jeg kommer hjem, men det sto egentlig veldig lite på den. Fant ikke produsent f.eks, men den virker, og det er viktigst for meg. Vet at det går å bytte front på enkelte stasjoner, på noen modeller går ikke det. Har igrunnen tenkt å bygge et ekstern lite kabinett og bruke floppyconnectoren bakpå ST'en til diskettstasjonen. Har en sånn "Gotek"-floppyemulator jeg tenkte å ha inni STen. De skal være fine har jeg hørt! Har aldri brukt en floppy-emulator selv, men forstår at de fungerer mer som en harddisk, bare at maskinen "tror" det er en diskettstasjon tilkoblet. Det bør fungere fint. Rart at det ikke stod noe merke/modell på diskettstasjonen. Men som du sier så er det viktigst at den fungerer. Skal du bruke den i HD (1.44MB) modus også? Etter hva jeg har klart å google meg frem til, er det en Sony MPF920. Det står verken Sony eller modellnavnet på, men noen andre tall jeg googlet. Det lar seg ikke gjøre å bytte front på den, men det er ikke så farlig for meg. HD greier ikke kontrolleren i ST'en, og en mod for å få det til kan bli litt hårete. Vil nødig ødelegge noe inni der. Floppy-emulatoren funker jo ikke akkurat som en harddisk, men du har en USB-pinne i den ene enden, en mekanisme for å velge floppy-image, og vanlig floppydisk-interface bak som kobles til floppykabelen fra ST'en. Siden ST'en kun greier DD-disketter, må floppyimages være tilsvarende, den greier ikke å lese images av HD-disketter. Men, med noen lure triks går det an å lage "monster-DD-disketter". Lenke til kommentar
minimax Skrevet 7. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2017 (endret) Høres både nyttig og interessant ut! Ja, den superdisken der på rundt 3 MB er noe annet enn de vanlige 720K diskettene! Kan kanskje være noe å se nøyere på for en gammel lyd-sampler jeg har som det ikke går an å koble harddisk til. Skal bli spennnende å se om den siste MPF-920 diskettstasjonen vil fungere med Atari'n. Må lodde over en jumper for at den skal bli "Drive 0" (og ikke "drive 1" som er standard på PCer) og regner med å få gjort det til uka. Fungerer det ikke håper jeg det dukker opp noen her som har en nyere (etter 2003) Sony MPF-920 de ikke trenger Endret 7. oktober 2017 av minimax Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå