Gå til innhold

Testet solceller for å finne hva som er best i Norge: «Hemmelig» effekt avgjorde (Ekstra)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man bliver simpelthen så trist nå man læser en artikel som denne. Forud indtagne holdninger frem for reel fakta.

Jeg forstår godt IFE`s ønske om at holde bevillingerne oppe til forskning i c-Si som er instituttets mærkesag.

Fakta er at forsøget viser 13-15 % bedre produktion pr. Wp installeret effekt i Norge!!

Fakta er at en standard CIS / CIGS solcelle i dag har en effektivitet på 16-17%, dette også for de fleksible paneler.

Fakta er at denne effektivitet er målt før den omtalte Light Soaking effekt der øger effektiviteten.

Fakta er at Light Soaking effekten indtræder inden for 200-300 fulde solskindstimer.

Fakta er at CIS / CIGS ikke indeholder bly

Fakta er at der benyttes langt mindre råmaterialer til fremstillingen som i c-Si og dermed har lavere CO2 aftryk.

Fakta er at CIS / CIGS solceller ikke får micro chracks

Fakta er at TU burde lave en artikel som forholder sig til teknologien, ordentligt og redeligt. Dette er den samme forsøg på anprisning af en forældet teknologi (c-Si ) der ikke er den bedste, men ofte den billigste da den kan købes i lavere kvaliteter.

Faktum er at jeg har stor respekt forJosefine Sejl på IFE og jeg må forvente at hun i denne artikel er fejl citeret, ellers taler hun mod bedre viden og det har jeg ingen grund til at tro kan være tilfældet.

Kære TU, denne artikel er en total kikser, mon ikke det er tid til at forholde reelt til teknologi og ikke blot en god historie.

Lenke til kommentar

Man bliver simpelthen så trist nå man læser en artikel som denne. Forud indtagne holdninger frem for reel fakta.

Jeg forstår godt IFE`s ønske om at holde bevillingerne oppe til forskning i c-Si som er instituttets mærkesag.

Fakta er at forsøget viser 13-15 % bedre produktion pr. Wp installeret effekt i Norge!!

Fakta er at en standard CIS / CIGS solcelle i dag har en effektivitet på 16-17%, dette også for de fleksible paneler.

Fakta er at denne effektivitet er målt før den omtalte Light Soaking effekt der øger effektiviteten.

Fakta er at Light Soaking effekten indtræder inden for 200-300 fulde solskindstimer.

Fakta er at CIS / CIGS ikke indeholder bly

Fakta er at der benyttes langt mindre råmaterialer til fremstillingen som i c-Si og dermed har lavere CO2 aftryk.

Fakta er at CIS / CIGS solceller ikke får micro chracks

Fakta er at TU burde lave en artikel som forholder sig til teknologien, ordentligt og redeligt. Dette er den samme forsøg på anprisning af en forældet teknologi (c-Si ) der ikke er den bedste, men ofte den billigste da den kan købes i lavere kvaliteter.

Faktum er at jeg har stor respekt forJosefine Sejl på IFE og jeg må forvente at hun i denne artikel er fejl citeret, ellers taler hun mod bedre viden og det har jeg ingen grund til at tro kan være tilfældet.

Kære TU, denne artikel er en total kikser, mon ikke det er tid til at forholde reelt til teknologi og ikke blot en god historie.

Hei!

Takk for tilbakemeldingen. Vi har skrevet om solceller og solcelle-teknologi i mange år. Vi ønsker å gi våre lesere et innblikk og en forståelse for teknologiutviklingen på dette området gjennom den totale dekningen vår, slik vi også gjør på andre områder vi dekker. Denne spesifikke saken gjelder forskningen gjort ved IFE. Vi har gjengitt forutsetningene for det forsøket de har gjort, og mener det kommer tydelig frem i artikkelen hva de har undersøkt og resultatet av undersøkelsen.

Josefine Sejl har ikke blitt feilsitert i denne saken.

Mvh

Fredrik Dyrnes Svendsen

Nyhetssjef, tu.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...