Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trening effekt eller rus?

LMH1

Anbefalte innlegg

Hei, prøver å følge med på trening fra eksperter der enkelte anbefaler: ZMA, kreatin, og L-Glutamin

for å få mest ut av treningen. Det jeg syns er litt rart enkelte liker pasta, da det gir mere sukkernivå jeg vil nok mene det gir mere fett en muskler. Selv tror jeg lite på slankekurer, og pulver skal liksom erstatte mat. Da det får dårlig rykte, f.eks man kunne brukt kaffe og andre stoffer som gjør samme nytte, også er det veldig dyrt, usikker på negative sider med slikt. Men man kan vel heller ikke anbefale å kjøpe slikt fra kina heller.

http://www.tv2.no/a/3444712/

Har dere erfaringer her? Eller blir det samme å kjøpe anabole steroider eller andre doping midler? F.eks kan være kreftfremkaldene, men blir litt gal som ADHD? Så er smartere å la være, blir man ikke sterk av treningen så får man heller være svak. Da får man ikke pen kropp.

Selv syns jeg ikke dette er direkte pent syn: Men faktisk usikker på personen under har ruset seg på anabole steroider derfor få spreng blodårer.

How-to-Train-for-Non-Stop-Muscle-Growth.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du prøve å skrive teksten på nytt, bare denne gangen med mening og sammenheng?

Ja, overvektige blir skuffet når de innser at de ikke kan spise 3000kcal om dagen i hamburger og cola og samtidig bli tynn.

En "slankekur" funker jo ikke hvis man går tilbake til det gamle kostholdet etterpå.

ZMA: Er du i underskudd av sink og magnesium? Hvis ikke, ikke kjøp.

Kreatin: Vil du ha litt mer kraft og utenholdenhet i treningen (individuelt om det har effekt)? Kjøp, hvis ikke lar du være.

L-Glutamin: 1 aminosyre, riktig nok en viktig en, men spiser du nok proteiner generelt i løpet av dagen trenger du ikke tilskudd.

Men, en ting er hvilken fysiologiske effekt tilskudd har, det kan selvfølgelig ha placeboeffekt også som man ikke skal kimse av.. Er jo sistnevnte en hel industri lever av.

• Liker 3
Lenke til kommentar

fader jeg biter på nå men jeg ble nysgjerrig

er dette bare noe du skriver får å prøve å starte en trolle diskusjon eller er dette ett opriktig spørsmål ?

"personen under har ruset seg på anabole steroider derfor få spreng blodårer."';

om svaret ikKe er ja bruk 10 min på å google "dokumenterte efekten av kreatin ZMA"
sleng ut en ny  komenter om hva du fant ut og jeg skal besvare resten av spørsmlåene du kommer med :)

Endret av kazper
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tydligvis har Kreatin postivt effekt.

Men det sies jo på forskning at de som sitter stille i 16 timer dagen uten å gå eller trene under 30 minutter per dag risiker å dø tidligere en de som ikke gjør det.

Man vet sikkert at alkohol og røyking er skadlig særlig i større mengder.

Siers at mat i plast særlig frukt\grønnsaker er sunnere en de uten. Da man ungår overmoden og bakterer i plasten i seg selv ikke er direkte sunn.

Så jeg må nesten stille spørsmåls tegn til forskningen for tiden.

Om 5-10 år er kanskje et annet bilde igjen.

Kanskje dere heller burde si hva normalt kosthold, er.

https://www.dinside.no/okonomi/hva-er-a-spise-8221normalt8221/61950725

Et sunt og normalt kosthold inkluderer daglig rikelig med grov brødmat og kornprodukter (6-11 porsjoner hvor 1 porsjon er 1 brødskive, ½ rundstykke, 1.2 dl kokt ris/pasta, 1 tortilla etc), 3-5 grønnsaker og 2-4 frukt, 2-3 glass melk (eller bytt ut med 2.5 dl yogurt, 50 g ost eller 1.2 dl cottage cheese per glass melk), og 2-3 porsjoner proteinmat (hvor 1 porsjon er 1 egg, 2 ss peanutsmør, 1.2 dl kokte bønner/linser, 85 g kjøtt/fjærkre/fisk). Dette fordeler du på 3-4 måltider. I tillegg er regelmessig mosjon viktig samt minst 8 glass vann daglig.

Eneste der er kanskje ost er kanskje ikke så ofte jeg spiser annet en pizza\taco, drikker vel heller eplejuice, appelsinjuice, frokost juice. Spiser vel ikke egg annet en pannekake. Bønner er vel dårlig med, heller skinke selv om det muligens smaker bedre med taffelost, Den Leende Ku  eller tine kremost Ananas.

hvis jeg først skal ha ost. Ellerst måtte jeg lage toast av det. men skal vel sies jeg er litt lat i matveien enklere å ha skinke på brød på alt en å ha 4 forskjellig pålegg. Selv om det kanskje er smartest å variere.

Men ellers vil jeg ikke si har dårlig kosthold. Så hva vil dere mene burde jeg trenge vitaminer?

Nå er jeg ikke super glad i fisk, men kan fint spise laks\ørret\sild\sushi uten problem.

Men jeg mener å variere middag er også bra. For blir fort kjeldig å spise det samme flere dager på rad.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvordan klarer du å skrive så usammenhengende?

Hva har det å sitte i 16 timer og ikke trene, røyking og drikking med trening og kreatin å gjøre??

Du trenger ikke stille spørsmålstegn til forskningen, men de som tolker resultatene for deg.

Juice er ikke frukt, pannekake er ikke egg. Legen din kan sjekke om du har underskudd av enkelte vitaminer.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Man kan faktisk sjekke om man har underskudd av vitaminer:

http://www.lommelegen.no/artikkel/magnesiummangel

http://www.b-vitaminmangel.no/symptomer/symptomer-pa-b-vitaminmangel/

http://www.b-vitaminmangel.no/risikogrupper/b-vitaminmangel-hos-veganere/

Har nok desverre for få syntomer man kan mistenke det.

I så fall er det så tidlig fase at jeg ikke behøver å tenke på det før om 5-10 år.

Men røking\alkohol kan ha sammenheng med b-vitamin mangel.

Lenke til kommentar

Kunne kanskje vurdert det ja, men må si jeg mangler kunnskapen for det er vel kanskje enkelte som sliter med å være veldig kløete på slike ting ,kanskje trening enten overdriver man å opptatt av få best resultat på kort tid. eller trener man kanskje ikke hardt nok for det har noe effekt. At det blir kanskje mere for gøy eller underholding en effektivt.

Problemet er vel også man lettere blir sulten og da er vel kanskje ikke bra å spise slik man går opp i vekt igjen.

Men har ingen mål å bli kroppsbygger da jeg mener det blir feil utgangpunkt, akkurat men hadde vært gøy å vertfall bli litt slankere og kanskje ha litt muskler.

Men leser også på internett skal man normalsett gå ned i vekt må man endre kostholdet eller å 1.6 km daglig.

Usikkert hvis man løper forbrenner man mere, omtrent som bil. Men problemet sliter man seg ut er vel det ikke bra heller. Vertfall hvis man er litt overvektig.

Lenke til kommentar

Det enkle er ofte det beste når det kommer til vektreduksjon.

Enkelt forklart må du forbrenne mer en du spiser noe som  lar seg gjøre om du enten bare øker aktiviteten eller reduserer inntaket av mat

her er det viktig å ikke ta får store sprang start rolig kutt ut brus og andre drikker som inneholder mye kalorier og kom deg i aktivitet så har du allerede gjort mye.

skriv litt om deg hvor høy er du hva ligger vekten din på nå hvordan er aktivitetsnivået ditt å har du noen helseplager s[ blir det lettere [ hjelpe deg

når det kommer til kostilskudd så er det ingen magisk pill eller pulver du kan kjøpe lovelig p[ butikken det meste av piller og pulver som er ute kan ha en mikroskopisk effekt men om du ikke gjør noe med matintaket og aktivitetsnivået hjelper det desvere ikke såfremt du ikke kjører på med heftige ulovelige saker som dnp men det vill jeg sterkt fraråde  om du ikke har en sikker kilde og er 100 % sikker p åhva du gj;r siden du i verste fall kan dø om du feilsoderer det finnes jo selvfølgelig også mange andre midler som ikke erså farlige men fortsatt ikke noe å leke med som som clenbuterol og t3 (tyroksidin) men alt dett hjelper ikke stort om du ikke forandrer livstilen din så ikke tenk på piller men heller start enkelt med mat og aktivitet

Endret av kazper
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Drikker kun brus i helgene så tror ikke det ha mye å si, prøver vel å styre unna de med mye sukker, helst sukkerfri eller lite sukker.

Er ca 2 meter høy og veier 120 kg. Men vekt trenger ikke å si om man er feit, da en kroppsbygger kunne være tyngere en meg.

Har ingen helseproblemer nei, kanskje jeg får litt strekk i armer, ben i korte perioder. Litt stiv nakke\rygg etc.

Føles å strekke armene\bein man nesten knekker de, blir litt lyd som høres slik ut. Men har aldri hatt noe problemer å bære ting er vel heller mere stiv en svak kanskje. Men er ikke så super utholden heller enkelte burde mene man fint burde klare å holde i hendene 25 kg i vekt minst 15-25 minutter uten å få direkte vondt av det eller begynne å skjelve. Her tror jeg ikke kommer særlig bra ut. Enkelte klarer vel å holde dette til de blir blå.

Noen sier man helst ikke bør strekke for mye for da risiker man å få stive ledd i gammel alder?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

du har helt rett angående vekten jeg har selv drevet aktivt med trening og var på det største etter mange år med trening  120 kg på 187 cm da hadde jeg en solid fettprosent som jeg kuttet ned til ca 100kg  på sommeren og på det verste tok jeg fettprosenten ned til underkant av 9% noe som nermer seg konkuranse form får en kroppsbygger og er en respektabel st;rrelse med tanke på norsk standard

måten jeg gjorde dette på var temmelig enkelt jeg kuttet bare kalori inntaket over en lang periode og den enklaste måte og gjøre dette på er å telle kalorier eller kansje enda enklere  er å  lag en matplan som du følger men igjen ikke gjør for store hopp kutt bare 200-300 kalorier i første runde samtidig som du stareter å trene litt så vil du se resultater spesielt om du trener styrke da er det lettere å forbrenne mer en om du står å peser på mølla menge tror att man må løpe seg slank men i realiteten er det enklere å morsomerre å løfte vekter så kan du heller ta an rolig gå tur til og fra trening eller starte med 10-15 min på mølla før du starter med styrketreningen

om du ønsker å bygge kropp tar det tid å det er ingen magisk pille selv om du bruker store mengder dop må du likevel gjøre jobben med å spise og trene riktig jeg har utalliga kamerater som har kjørt på med masse dop og du kan fremdeles ikke se att de har trent problemet med dop er att mange er av den oppfatningen att du blir arnold om du bare kjører en kur men så enkelt er det desvere ikke du m[ faktisk vare litt streng med deg selv å passe på hva du spiser

ønsker du å forbedre kroppen og helsen ta kontakt med online pt som kan hjelpe deg med å sette opp en matplan å justere deg i starfasen så du vet hvor mye fett proteiner karb du trenger etter du har fått lit kunskap styrer du bare skuta sellv og du kommer til å bli overasket over hvor lett det er å justere fettprosenten og om du ikke har trent p[ lenge kommer muskellmasen din til å øke betraktelig det første året deretter begynner ting å ta litt mer tid desverre så nyt den første tiden en slik pt koster ikke mye

men kan hjelpe mye med b[de kunskap og motivasjon

Endret av kazper
Lenke til kommentar

Hei, prøver å følge med på trening fra eksperter der enkelte anbefaler: ZMA, kreatin, og L-Glutamin

for å få mest ut av treningen. Det jeg syns er litt rart enkelte liker pasta, da det gir mere sukkernivå jeg vil nok mene det gir mere fett en muskler. Selv tror jeg lite på slankekurer, og pulver skal liksom erstatte mat. Da det får dårlig rykte, f.eks man kunne brukt kaffe og andre stoffer som gjør samme nytte, også er det veldig dyrt, usikker på negative sider med slikt. Men man kan vel heller ikke anbefale å kjøpe slikt fra kina heller.

http://www.tv2.no/a/3444712/

Pasta inneholder mye karbohydrater. Karbohydrater lagres som glykogen i musklene, og gir energi. Så lenge man forbrenner de kaloriene man får ved inntak av karbohydrater, legger man ikke på seg. Trener man er det viktig å få i seg karbohydrater, slik at man har energi til å prestere på trening. Energioverskudd kan lagres i kroppen som fett, enten det er karbohydrater, proteiner eller fett.

Proteinpulver anbefales ikke dersom du spiser et normalt kosthold. Kreatin er det tilskuddet som har best dokumentert effekt, og kan anbefales dersom du er seriøs med treningen, men ikke start med kreatin før du har trent en stund. Kosttilskudd trenger man ikke dersom man ikke får påvist mangler på vitaminer eller mineraler fra lege. Det som selges i butikker og på nett kan man bli lurt av, siden det ikke er strenge nok regler for markedsføring og forskning på kosttilskudd. Det er en industri som tjener rått med penger på folk som blir lurt av markedsføringen. Og hvem vet hva produktene egentlig inneholder, og om det er bra for kroppen i det lange løp.

Det beste "tilskuddet" man kan ta, er å drikke en kopp kaffe før trening, for koffeinen sin del. Men husk at det er vanndrivende, og man bør være hydrert for å prestere best mulig på trening. Når det gjelder doping så er det en helt annen sak, og noe som overhodet ikke anbefales.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ganske gode svar, kan dere også si litt hva som er normalt for kalle god form i dag? Gå 2 km på 20 minutter med en del opp og ned  bakker, burde man blir svett\varm hvis tempraturen er 15 grader hvis man har på seg jakke? For faktisk litt usikker på om hvor mye man svetter har med hvor godt trent man er eller om det heller har med arv og kanskje klær, mat og tempratur hvis man drikker mye så svetter man mere. Litt usikker på leddskader da det sies overvektige lett kan få det hvis de virkelig tar i på tøffe treningsturer.

https://www.apotek1.no/skjelett-muskler-ledd/slitasjegikt

Eller burde man ikke beskymre seg så veldig om dette?

For jeg vet en del jeg kjenner som ikke hadde klart dette, burde en på rundt 30 år klare å løpe 200-300 meter kanskje i 20-30 km/t  meter enten oppover og nedover uten å nærmest svime av eller bli så sliten man ikke klarer å stå etterpå?

Lenke til kommentar

Har jobba som personlig trener, konkurrert i styrkeløft, jobber som fysio etc nå og prøvd nær sagt alt av kosttilskudd. Har etter hvert lest meg opp på mye forskning og fått god info fra kolleger, konkurrenter, pasienter osv.

Av kosttilskudd ville jeg i utgangspunktet bare anbefale kreatin monohydrat og D-vitamin om vinteren i form av tran. kreatin er billig, fungerer for sånn ca 60-70%, og gir en fin liten økning på noen prosent, men ikke noe mirakel akkurat. Spesielt de som spiser lite animalsk har godt utbytte av kreatin da vi får i oss en del gjennom melk, kjøtt etc. Vi produserer D-vitamin fra sola så i vinterhalvåret er det greit med tilskudd. Spiser du mye fet fisk får du en del gjennom det.

Av andre kosttilskudd vil jeg anbefale i gitte situasjoner:

ZMA\magnesium ved MANGEL.

Omega 3 om du spiser lite eller ikke spiser fisk (1 boks makrell i uka dekker ukesbehovet).

D-vitamin i form av tran (da får du omega 3 i tillegg).

Jern for kvinner som sliter mye med blødninger under den månedlige perioden og får påvist mangel.

Proteintilskudd om kostholdet er helt katastrofalt og inneholder svært lite protein, de aller fleste får dog dekket behovet gjennom maten.

Ang protein så er 0.8 gram pr kg kroppsvekt ok for de som er rolige eller i lett aktivitet. Trener du en del styrke kan du med fordel komme deg opp på minst 1 gram pr kg kroppsvekt. Trener du de fleste dagene i uka hvorav mye styrke kan du i spesielle tilfeller ha behov for opp til 1.8 gram pr kg kroppsvekt. Fremdeles ikke vanskelig å dekke via mat. Eksempel: Kar på 80 kg: 300 g kyllingfilet (60 gram), 5 dl melk (15 gram), 6 brødskiver 50 gram hver med makrell, skinke etc (40 gram), en neve peanøtter ved siden av (10 gram).

Da er du oppe i ca 1,6 gram pr kg kroppsvekt. Sleng på et par egg og du er i mål om du trener svært mye.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Men fikk lyst å høre med folket her hva er greia med enkelte personer særlig indrettutdøvere etc syns muskler er pent?

Er ikke det bare teit, greit det er lurt å trene for å holde formen, men de som er så opptatt av det at de må vise muskler og virke litt paranoid opptatt av slike ting?

For det viktigste er vel og ha pen kropp og trene helst for holde formen, ikke være sexy eller være konkuranse menneske av den grunn? Liksom skal være om å gjøre å være best eller sterkest? Det som betyr noe? for noen tenker slik?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...