steffoyy Skrevet 18. september 2017 Del Skrevet 18. september 2017 jeg har da en seat leon 1.6 2002 modell,kjøpte den for 1mnd siden som en a til b bil. alt virket ok i starten til jeg da endag skulle hjem fra trening da bilen nektet og starte,den kinner bare,kan være heldig at den etterhvert kvikner til med da går den til rundt 500 omdreininger så dør den bare ut.så jeg har funnet ut at når den blir sånn så om jeg gir litt gass sammtidig som jeg kinner så starter den etterhvert. og dette har skjedd ca 4-5 ganger iløpet av 1mnd nå. bilen starter helt fint når den er kald/stått noen timer,men vist jeg feks drar på butikken og er borte i sånn 5min så kan den være vrien og få start på,eller som sagt vist jeg drar på trening og er borte 1time så kan den være vrien og få start på. men når jeg da får start på den så kan jeg stoppe den med engang og få start igjen like lett som om den skulle ha vært helt kald. og dette er veldig tilfeldig når det skjer. men ellers så går bilen helt normalt både på tomgang og når man kjører. har hatt den inne på verksted til feilsøking men dem fant selvfølgelig ingen feil koder. men dem sa at tennplugger burde vært skiftet,sammens med luftfilter,også ville dem ha skiftet bensinfilter. så skal da gjøre alt det her men lurer da på om det er noen som har hatt lignende problem? for vist dette ikke hjelper så må jeg jo inn på nytt for en "grundigere" feilsøking. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 19. september 2017 Del Skrevet 19. september 2017 Begynn med å bytte sensoren til kjølevannet. Det er typisk VAG feil at denne ryker, og ECU'en derfor tror motoren er kald, og gir alt for mye bensin. Lenke til kommentar
steffoyy Skrevet 19. september 2017 Forfatter Del Skrevet 19. september 2017 Begynn med å bytte sensoren til kjølevannet. Det er typisk VAG feil at denne ryker, og ECU'en derfor tror motoren er kald, og gir alt for mye bensin. må bare nevne at jeg ikke har så veldig mye peiling på bil, men sensor til kjølevannet og tempføler er det samme greia? for jeg har sett at mange har nevnt fra andre poster ved lignende problem at den kan være en skyldig del? Lenke til kommentar
toffo Skrevet 19. september 2017 Del Skrevet 19. september 2017 Begynn med å bytte sensoren til kjølevannet. Det er typisk VAG feil at denne ryker, og ECU'en derfor tror motoren er kald, og gir alt for mye bensin. må bare nevne at jeg ikke har så veldig mye peiling på bil, men sensor til kjølevannet og tempføler er det samme greia? for jeg har sett at mange har nevnt fra andre poster ved lignende problem at den kan være en skyldig del? Uten å ha peiling på akkurat den bilen/feilen: Sensor til vann er nødvendigvis en temperaturføler. ;-) Det høres ut som et godt tips, og bør ikke være altfor kostbart heller. Lenke til kommentar
steffoyy Skrevet 20. september 2017 Forfatter Del Skrevet 20. september 2017 har skiftet tennplugger og luftfilter nå.da jeg skulle starte bilen etter alt var gjort så var den vrien og få start på igjen,men på en annen måte,man kjente at den "ristet" litt akkurat som om den bare fyrte på en sylinder elsn.prøvde og gi litt gass etterhvert og da startet den,men det luktet mye bensin da,var ikke sånn før. men lukten forsvant etter noen minutter etter jeg lot den stå på tomgang en liten stund. prøvde da etter den hadde stått en stund og starte og stoppe flere ganger,bilen startet da med engang,gjenstår jo enda og se om dette hjalp da jeg nesten bare må gjøre mine vanlige "dags rutiner" og se om problemet fortsatt er der. men det jeg lurte på er den bensinlukten som kom første gangen jeg startet etter jeg hadde skiftet pluggene,hva det kan være? bensinlukten kom ikke de andre gangene da jeg startet og stoppet bilen. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 20. september 2017 Del Skrevet 20. september 2017 For mye bensin, sannsynlig fordi temperaturføleren til kjølevannet er defekt. Lenke til kommentar
steffoyy Skrevet 20. september 2017 Forfatter Del Skrevet 20. september 2017 For mye bensin, sannsynlig fordi temperaturføleren til kjølevannet er defekt. men som jeg sa så har det aldri luktet bensin før,var bare denne gangen ved første start etter jeg byttet pluggene.luktet heller ikke bensin etter jeg lot bilen stå litt før jeg startet og stoppet den igjen et par ganger. https://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/drivstoff-og-motorstyring/givere/temperatursensor-ps557a14-WS2604no er dette den føleren du mener eller er dette noe annet? Lenke til kommentar
0laf Skrevet 20. september 2017 Del Skrevet 20. september 2017 (endret) Ja, det er en slik sensor. Hvorvidt det er akkurat den på bildet vet ikke jeg, det må du finne ut av selv, eventuelt få noen til å slå opp registreringsnummeret på bilen for å se at den passer. Disse bilene har normalt ikke choke, i stedet er det temperatursensoren som sender signal til ECU'en om hvor mye bensin motoren skal få, ut i fra temperatur osv. Dersom sensoren er defekt, noe som er ganske vanlig på VAG, så vil man oppleve problemer med at motoren får for mye/lite bensin osv. Normalt skal man se sensorfeil i VAGCOM, diagnoseverktøyet til VW/Audi, men det er ikke alltid det kommer feilmeldinger. Når bilen ble sjekket for feil, var den på et VW verksted som hadde tilgang til skikkelig diagnose. Endret 20. september 2017 av adeneo Lenke til kommentar
steffoyy Skrevet 20. september 2017 Forfatter Del Skrevet 20. september 2017 Ja, det er en slik sensor. Hvorvidt det er akkurat den på bildet vet ikke jeg, det må du finne ut av selv, eventuelt få noen til å slå opp registreringsnummeret på bilen for å se at den passer. Disse bilene har normalt ikke choke, i stedet er det temperatursensoren som sender signal til ECU'en om hvor mye bensin motoren skal få, ut i fra temperatur osv. Dersom sensoren er defekt, noe som er ganske vanlig på VAG, så vil man oppleve problemer med at motoren får for mye/lite bensin osv. Normalt skal man se sensorfeil i VAGCOM, diagnoseverktøyet til VW/Audi, men det er ikke alltid det kommer feilmeldinger. Når bilen ble sjekket for feil, var den på et VW verksted som hadde tilgang til skikkelig diagnose. hadde ikke bilen inne hos møller her mtp flere ukers ventetid,hadde den inne på et vianor verksted her,jeg spurte før jeg fikk timen der om de hadde utstyr til og kjøre feilsøk/diagnose og dem sa ja det hadde dem,og han som så på bilen min var vist en kar som hadde jobbet i flere år hos møller før. men ja dem sa at dem fikk ikke opp noen feilkoder. men jeg nevnte det her med temp føler siden jeg ser mange som sier at det kan være en synder,og dem sa jo at joda det kan være det. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 20. september 2017 Del Skrevet 20. september 2017 Okay. Nå kjenner jo ikke jeg hverken verkstedet eller mekanikeren, men de fleste verksteder har nok en universal OBD-2 sak, og disse får generelt ikke opp alle feilkoder på VAG, det er det kun VAGCOM/VCDS som gjør, altså systemer spesielt beregnet for VAG. Nå er jo også bilen i grenseland for hvor nøye slikt logges, på en 2002 Seat er det ikke sikkert slike feil fører til feilmeldinger i det hele tatt, eller at systemet ikke er like nøyaktig som på nyere biler, men i følge Ross-Tech skal det gi feilmelding når den ryker -> http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/01039 og det er en vanlig feil på de motorene, selv om det selvfølgelig ikke er helt sikkert at det er problemet. Lenke til kommentar
steffoyy Skrevet 30. september 2017 Forfatter Del Skrevet 30. september 2017 etter jeg skiftet plugger og filter,så virket alt greit i en uke, så skjedde det på nytt igjen,da jeg skulle hjem fra trening så var den vrien igjen,gir den litt gass og den starter,jeg prøver da og stoppe og starte igjen,den starter fint,drar på butikken,starter fint når jeg skal dra igjen. så tror nok jeg går for og skifte temp føler neste og krysser fingrene på at det er synderen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå