Christian Thork Skrevet 18. september 2017 Del Skrevet 18. september 2017 Hei! Jeg går andreklasse videregående, men har lyst til å bytte til elektro da jeg driver mye med det på fritiden og jeg ser for meg at det er noe jeg hadde kost meg med. Jeg har snakket med rådgiver på skolen og mulighetene er disse: 1. "Droppe ut" nå, før den 1/10 slik at det ikke blir registrert som et skoleår og bruke dette som friår for å jobbe eller slikt. Jeg fyller atten neste mnd. 2. Fullføre i år, og satse på at jeg klarer å finne meg en bedrift som vil ta meg imot som lærling. Jeg vil heller ikke kunne ta påbygg som automatiker som er planen min. Jeg hadde alltid lyst til elektriker/automatiker men min far nektet veldig på dette, men jeg har angret stort i ettertid. Jeg får treere og firere (mest firere) i fagene mine. Så gjør det helt greit på skolen, gir ikke veldig jernet. Sliter dog mye med språk da vi hadde en forferdelig lærer ifjor. Men ellers går det fint. Jeg vil ikke gå på skole i mange hersens år fremover. det kribler i fingrene etter å få kommet meg ut i jobb. Jeg ser at en elektriker/automatiker tjener faktisk ganske bra mtp. utdanningen, og siden jeg har fullført halve VG1 fra før, så er det jo midt i blinken. Ulempen er at jeg vil få et friår, og dersom jeg ikke får meg jobb så blir jeg mye å "dasse". Jeg har jo ikke lyst å tvinge meg igjennom 5-7 tunge år fremover med noe jeg ikke vet hva jeg vil. Tenker da på fullføring VGS og da bachelor/master etterpå. Forskjellen er at jeg har lyst til å bytte, ikke at jeg ikke klarer vanlig studie. Litt ukomplett, men vil høre andres folk tanker.. Er jobbmarkedet for en automatiker/elektriker usikkert? Vanskelig å få jobb? Mvh Christian Thorkildsen. Lenke til kommentar
Dagner Skrevet 18. september 2017 Del Skrevet 18. september 2017 Dropp ut og ikke bruk opp et år som du ikke får bruk for i senere tid. Jeg gjorde det samme når jeg gikk VGS, det reddet meg slik at jeg brukte opp mitt siste år med ungdomsrett på å skaffe læreplass. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. september 2017 Del Skrevet 19. september 2017 Ser du har snakka med veiledaren og kun fått to alternativ. Men her må det vell finnes eit bruktbart tredje alternativ? Har du spurt om kva muligheiter du har som privatist? Du har ein del fag som du må ta før du går ut på ein lærlingplass, og ein del av dei faga må det vell gå ann å ta som privatist på dette semesteret og vårsemesteret før du går inn på vanlig måte? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 19. september 2017 Del Skrevet 19. september 2017 Andre året på allmennfag regner jeg med? Det kan være lurt å fullføre hvertfall de fagene du trenger for å ta høyere utdanning så slipper du det i ettertid hvis du bestemmer deg for å slenge på litt ekstra utdannelse. Ellers så har vi bare et liv og det er vel litt meningsløst at du ikke lever det livet slik du vil. Selv om du dropper ut og ikke jobber så er det veldig mye du kan gjøre og mye du kan gjøre som er relevant for automatiker/elektriker. Det er mange arbeidsplasser/sjefer som vil se på det som et stort pluss hvis du kan vise til hobbyprosjekter som er (mer eller mindre) relevant for yrket. Det er ikke bare lønning som skal/bør stå på CV'en Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 19. september 2017 Forfatter Del Skrevet 19. september 2017 (endret) Jeg kan ikke fullføre andre klasse, da mister jeg retten til å ta påbygg og får ikke jobb i praksis med mindre jeg kan skaffe det på egenhånd. Snakket også med rådgiver på skolen jeg har søkt. Har var virkelig flott og ville ordne et møte med meg da han syntes jeg var veldig engasjert. Jeg kan nå begynne direkte på ingeniør utdannelse også, men det blir for heftig matte. R1 + F1, deretter R2 neste år. Tror rett og slett at jeg ikke orker det.. Nå. Det blir en blanding av studie, og elektro. Nytt fag som kom i år her på skolen FYI. Var slik jeg forsto det. Så å gå som privatist er igrunn ikke aktuelt for vanlig elektriker/automatiker. Jeg må gjøre det senere for ingeniør utdannelse. Endret 19. september 2017 av Snusmumr1kk1 Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 20. september 2017 Forfatter Del Skrevet 20. september 2017 Blir man sett som mindre smart, dum, idiotisk, mindre "verdt" i samfunnet om man ikke går på almen og tar en master, men går på yrkesfag? Kjenner dette tærer jævlig mye på meg, føler jeg som en idiot, dum og at jeg ikke skal bli noe i livet.. Jeg vil klare almen, men jeg har ikke lyst.. Jeg har egentlig bestemt meg for å bytte, men er redd for å opptre som "taperen" som ikke klarte almen.. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 20. september 2017 Del Skrevet 20. september 2017 Bedre å angre på at man ikke tok allmenn enn yrkesfag. Samfunnet er lagt opp slik at fagbrevet skal du helst ta rundt de tjue, studere kan du gjøre hele resten av livet. 3 Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 20. september 2017 Forfatter Del Skrevet 20. september 2017 Jeg sliter mye med negative tanker, og stress og attipå med hodepine 24/7. Noe jeg tror delvis skyldes grunnet stress. Jeg VIL gjerne på yrkesfag da elektro/automatiker er noe jeg vil mestre bra, og da er mulighetene for en ingeniør utdannelse senere i livet svært aktuelt som privatist. Jeg føler bare at yrkesfag er noe "dritt" og kun folk som ikke klarer almen velger yrkesfag... Ja, jeg vet at det er noe med mitt bilde av ting, og at realiteten er annerledes. Takk for svar! Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 20. september 2017 Del Skrevet 20. september 2017 (endret) Automasjon er i vinden, selv etter oljebransjens knekk. I automasjon kan du bli mye innenfor elektrikerfaget, men også for eksempel heismontør, noe som er en meget godt betalt jobb. Videre så kan man fort klare å komme seg inn i IT-verdenen med automasjon. Begynner du også litt med koding på fritiden og lærer litt om IT, så har man gode muligheter vil jeg si Selv gikk jeg Datalektronikk, og hadde absolutt inget problem med å få med jobb, og jeg hadde helt "OK" karakterer. (Mest firere). Endret 20. september 2017 av Vertical^ 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 20. september 2017 Del Skrevet 20. september 2017 Du kan også bli ingeniør via teknisk fagskole. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 20. september 2017 Del Skrevet 20. september 2017 Blir man sett som mindre smart, dum, idiotisk, mindre "verdt" i samfunnet om man ikke går på almen og tar en master, men går på yrkesfag? Kjenner dette tærer jævlig mye på meg, føler jeg som en idiot, dum og at jeg ikke skal bli noe i livet.. Jeg kjenner fler fra yrkesfag som har "golddiggers" etter seg enn folk som har tatt høyere utdannelse Det er forsåvidt sant at noen grupper ser ned på andre, men det bør ikke ha noe å si. Vil du la pissfolk som ser ned på andre kun pga. utdanning styre livet ditt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 21. september 2017 Del Skrevet 21. september 2017 Blir man sett som mindre smart, dum, idiotisk, mindre "verdt" i samfunnet om man ikke går på almen og tar en master, men går på yrkesfag? Overhodet ikke. Kjenner mange yrkesfagfolk, og jeg har stor respekt for dem. Håper virkelig ikke andre høyt utdannede ser ned på folk, kun fordi de har valgt en mer nevenyttig retning. Møter jeg noen nedlatende folk like that, skal jeg passe på å se krasst på dem. Lykke til med valget ditt! Tror rådgiveren din har noe vettugt for seg. Håper du kommer frem til en god løsning for deg. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 21. september 2017 Del Skrevet 21. september 2017 Du kan også bli ingeniør via teknisk fagskole. Da må man ha noen realfag fra før. Dette må søkes om. Ingeniør blir man på universitetet. Bare så du vet det TS. Håper du ikke velger elektro fordi du liker å bygge PC Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 21. september 2017 Del Skrevet 21. september 2017 Blir man sett som mindre smart, dum, idiotisk, mindre "verdt" i samfunnet om man ikke går på almen og tar en master, men går på yrkesfag? Overhodet ikke. Kjenner mange yrkesfagfolk, og jeg har stor respekt for dem. Håper virkelig ikke andre høyt utdannede ser ned på folk, kun fordi de har valgt en mer nevenyttig retning. Møter jeg noen nedlatende folk like that, skal jeg passe på å se krasst på dem. Lykke til med valget ditt! Tror rådgiveren din har noe vettugt for seg. Håper du kommer frem til en god løsning for deg. Ganske mange folk ser ned på folk med yrkesfag utdanning, slike med skitt på fingra og kne. Spiser lunchen sin på betonggulvet som en slave. Ødelagte skuldre, rygg og knær. Jobbe med folk av nedre lag av samfunnet. Ikke ukjent å jobbe med tidligere fengselsfugler og andre rariteter. Kan fortsette, men jeg setter en strek der. It is what it is. Yrkesfag er en lettere utdanning, og man kommer i jobb relativt raskt. Da kommer det ofte gjerne "enklere" folk og standarden settes deretter. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. september 2017 Del Skrevet 21. september 2017 Yrkesfag har gjerne noen "hatere" men det er bare på grunn av deres uvitenhet og idioti. Det er en god skolegang med mange muligheter og en tjener generelt bra. Sannsynligvis kommer en bedre ut av det til slutt da en jobber lengre og ikke tar opp studielån. Jeg vill absolutt anbefale det å følge "drømmen", det er ingenting som er bedre enn å dra på en jobb som en ser på som en hobby. Det blir latterlig deilig å få lønn for å gjøre det en digger. Var en gang i lignende situasjon som deg, gikk andre året på videregående men på en linje jeg ikke trivdes med. Jeg endte opp med å bytte til første året elektro og gikk ut som automatiker. Det er en fantastisk utdanning med enorme muligheter. 1 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 21. september 2017 Del Skrevet 21. september 2017 Jeg gjorde akkurat det samme som deg, TS. - Sluttet halvannet år inn i allmenn i 2002. - Jobbet et halvår som datatekniker, betalt av NAV (da het det Aetat) mens jeg ventet på skolestart for Elektro Grunnkurs - Fullførte GK og VK1 elektro - Tok forkurs for ingeniørfag på høgskolen - Begynte på 3-årig bachelor i automatiseringsteknikk, men sluttet etter første året (like demotivert som da jeg gikk allmenn) - Tok læretiden - Begynte som elektriker - Ble leiet ut til et kult firma som drev med kraftsystemer til skip - Fikk fast jobb der, med 4-4 rotasjon - Tok 3årig bachelor og 2årig master i Elektroteknikk mens jeg jobbet Så selv om jeg er dobbel skoledropout så har jeg faktisk klart å bli noe etterhvert jeg også. Det samme er like mulig for deg. Elektriker er en veldig bra retning og en fantastisk bra bakgrunn om du ønsker å bli ingeniør senere. Lenke til kommentar
heiv Skrevet 24. september 2017 Del Skrevet 24. september 2017 Gå for det! Vi trengre dyktige fagfolk! Selv gikk jeg ut av videregående uten vitnemål siden jeg manglet et fag. Nå har jeg kommet inn på medisin, etter å ha tatt opp fag i noen år. Skulle du angre senere, så kan du alltids få deg studiekompetanse. Fagbrev er nok noe vanskelig. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 27. september 2017 Forfatter Del Skrevet 27. september 2017 Hei! Imponerte avdelingsleder og han fikk meg presset inn I ÅR! Så begynte på mandag. Alt går forløping ganske greit. Plukket opp det de har gått igjennom ganske raskt. Ulempen er at selve skolen og miljøet er ganske mye dårligere (til nå..) til sammenligning til min gamle skole, og at lærerne ikke er spesielt imponerende av ulike grunner. Mattelæreren er rett og slett bare teit, vanskelig og gammeldags.. De andre er greie og hyggelige, men føler de er litt slappe.. Vil ikke å laste opp noe som helst på It's learning og bruker heller ikke bøkene så mye (Kommer ann på læreren).. Så for å ta igjen det jeg har mistet må jeg omtrent gjette hvor jeg skal finne informasjon... Noe som er synd. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Drit i hva andre mener og gjør det du syns er riktig.Yrkesfag har kanskje ikke like høy status blant alle, men sånn samfunnet har blitt i dag hvor folk er så hjelpesløse at de faen ikke engang klarer å finne en fastlege på nettet, så kan jeg love deg at det er plass for deg og alle andre som kan mer enn å sitte å stirre på en skjerm.Behovet hvis du velger denne utdannelsen blir garantert ikke mindre i framtida, folk kjøper elektroniske dingser som aldri før, og behovet for strøm både på nye bygg og installasjoner, og ikke minst oppgradering av de 2 stusselige stikkontaktene i stua forsvinner neppe med det første.Du som kan le når de sitter der i mørke... Lenke til kommentar
winmedi Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 (endret) Hvorfor i all verden skal man bli sett ned på om man er elektriker/automatiker? Eller jobber med noe som helst innen yrkesfag. En av de viktigste yrkene. Uten elektrikere/automatikere ville ikke vi hatt strøm/systemer som vi bruker daglig. Jeg er selv automatiker og er veldig fornøyd med valget mitt. Mye å lære, mye variert jobb. Utifra det du har skrevet virker det ut som elektro er det riktige valget for deg, ikke bry deg hva andre vil at du skal gjøre. Du skal selv bestemme hva du vil jobbe med, i de neste tiårene. Du kan også ta høyere utdanning etter fagbrev. Lykke til Endret 29. september 2017 av winmedi 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå