CamillaF Skrevet 18. september 2017 Del Skrevet 18. september 2017 (endret) Hei hei! Jeg ønsker å ta opp et forbrukslån, men er veldig usikker på hvor jeg skal begynne. Det er så mange forskjellige banker som tilbyr dette. Fant derfor en side som virket ganske grei, og som skal sammenligner lånene for å finne det billigste; [lenke fjernet av moderator] Men jeg skjønner ikke helt forskjellen på nominell og effektiv rente.. Hvilke er viktigst å fokusere på av disse to? Og hvilke feller burde jeg unngå når det gjelder gebyrer på lån? På forhånd takk for hjelpen! Endret 19. september 2017 av krikkert Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. september 2017 Del Skrevet 18. september 2017 Fokuser på effektiv rente. Nominell rente + alle avgifter og gebyrer = effektiv rente. Anonymous poster hash: e3fa2...694 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. september 2017 Del Skrevet 19. september 2017 Nominell rente inkluderer kun rentefoten, dvs. at nominell rente kun forteller deg deler av hva det koster å ha et lån. Effektiv rente inkluderer også slike ting som termingebyrer, etableringsgebyrer, mv. Hvis jeg låner deg 100 000 i ett år kan jeg si at du betaler meg 3000 kr i rente, men du skal også betale 10 000 kr i etableringsgebyr. Nominell rente er da 3 % per år. Effektiv rente, derimot, er 13 % per år. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 19. september 2017 Del Skrevet 19. september 2017 (endret) Bør jo også vurdere om det er absolutt nødvendig med forbrukslån. Det er ganske dyrt, og hvis det kun skal brukes til trivielt forbruk er det ikke ideelt. Endret 19. september 2017 av newman221 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. september 2017 Del Skrevet 19. september 2017 Bør jo også vurdere om det er absolutt nødvendig med forbrukslån. Det er ganske dyrt, og hvis det kun skal brukes til forbigående forbruk er det ikke ideelt. Det er vel enda mindre ideelt om det brukes til ikke-forbigående forbruk? AtW Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 19. september 2017 Del Skrevet 19. september 2017 Hehe, kommer an på hvordan man ser på definisjonen. Forbrukslån for å fikse et tak med lekkasje kan være hensiktsmessig bruk av penger man ikke har, mens sydenturer, Mulberry-vesker, TV på Elkjøp og en bil ikke nødvendigvis er like lurt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. september 2017 Del Skrevet 19. september 2017 (endret) Men er ikke å fikse taket et forbigående forbruk da? Eller er det jeg som misforstår her? AtW Endret 19. september 2017 av ATWindsor Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 19. september 2017 Del Skrevet 19. september 2017 Sånn, "trivielt forbruk" da. Det burde vel være en passende ordlyd, uten å virke dømmende på noen Lenke til kommentar
Marantz Skrevet 19. september 2017 Del Skrevet 19. september 2017 Er førstepost her egentlig bare reklame? Lenke til kommentar
Husam Skrevet 19. september 2017 Del Skrevet 19. september 2017 Er førstepost her egentlig bare reklame? Ja. Ikke bare for at folk her skal besøke siden, men antagelig mest fordi Google-algoritmene liker at det linkes herfra. Klassisk affiliate-strategi. Tråden bør slettes. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. september 2017 Del Skrevet 19. september 2017 Moderatormelding Lenke i førstepost er fjernet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå