Gå til innhold

kommuneøkonomi

Anbefalte innlegg

Jeg skatter kun av evt kursgevinst ved salg. Så langt har jeg ikke solgt. Bl.a fordi de aksjene jeg kjøpte først er verdt det halve av hva jeg betalte for dem.

Jeg ser ikke egentlig noe galt i å dra det trikset du beskriver der. Det grunnleggende her er at jeg har risikert mine penger. Å maksimere profitten innenfor lovens rammer er...lovlig. :cool: Hvorfor skal bare de rike tjene penger?

Selskaper skatter, som du sikkert vet mange ganger bedre enn meg, av mye mer enn overskudd.

Det grunnleggende spørsmålet her er: Skal jeg belønnes ved å risikere min kapital i næringsskapende virksomhet? Alternativet er jo f.eks å kjøpe enda litt større hus enn naboen - en populær sport i Norge...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja du skal belønnes for risiko, ville bare nevne problemstillingen og belyse hvordan sterke finansielle investorer kan bruke regelverket som et skattesparingsverktøy.

Før utbytteskatten ble fjernet - ble det sjelden betalt utbytte. Gevinsten ble tatt ut i kursgevinst. Etter fjerningen er utbytteutbetalingene skutt i været.

At utbytteskatten jevnlig kommer opp som tema er av de årsaker jeg nevnte i forrige post.

Det er en ganske stor konsulentindustri i alle land som sysselsetter seg ved å finne hull og tilpasninger i skattelovgivningen. Du vil aldri bli kvitt nullskatteytere helt.

Jeg tror en innføring av et flatt system vil føre til at de fleste med gjennomsnittsinntekt og lavere vil måtte betale til dels vesentlig mer skatt.

Finansdepartementet vil aldri gå med på en skattereform som ikke er i det minste provenynøytral. Dvs at de skal ha inn nøyaktig like mye penger som før.

Det snakkes om store bunnfradrag - og det ser fint ut, men jeg går utfra at dette også innebærer feks sløyfing av andre populære fradrag så som rente- og pendlerfradrag, barnehageutgifter, utgift til inntekts erverv ( enkeltmannsforetak) etc.

Og hva som skal skje med trygdeavgiften har jeg ikke sett noen nevne. Heller ikke skatteklassene.

Endret av sofokles
Lenke til kommentar

OK, jeg hadde den misoppfatning at aksjeutbytte ikke ble beskattet i det hele tatt. Det er jo likegyldig om det betales før eller etter uttaket så lenge noe tas av.

I prinsippet: man skal selvsagt belønnes for å ta en risiko, men det er jo ingen grunn til at utbyttet OVERHODET ikke skal beskattes. Ja, aksjehandel innebærer et potensiale for å tape pengene sine. På den annen side er det jo det eneste området (som jeg vet om) med potensiale for å tjene penger uten å løfte en finger etter at du har gjort investeringen. Selv om det jo er sjelden det fungerer sånn.

Spørsmålet handler jo om å lage et system som balanserer mellom det å lokke folk til investering, som næringslivet er avhengig av, og å kunne kreve skatt av utbyttet. Ville det være et alternativ å kanskje ha en terskel her også, uavhengig av annen inntekt? F.eks at skatten betales av den enkelte aksjeinnehaver, og aksjeutbytte under 150 000 (for å ta et tall ut av lufta) i året er skattefritt?

Flat skatt kan være sosialt utjevnende med en tilstrekkelig høy terskel for minstefradrag. Minstefradraget burde dekke det som alle trenger for å overleve. Definert som de tingene man bare ikke kommer unna, feks. mat, strøm, utgifter til et visst minstemål av boligstandard, og barnehage for dem som har barn. Egentlig også forsikring, faktisk.

Andre innspill på avskrivning av yrkesmidler, for eksempel av skreddersydde dresser fordi de er nødvendige for å overleve i en hard, ond forretningsverden?

Edit: Mye tillagt.

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

To kjappe før kveldsvakt:

Ad friskoler og pedagogikk: Kompis av meg var rektor ved liten skole i Nord-Norge. Kommunen la ned skolen og ville busse ungene 3/4 time. Foreldrene protesterte. Nå er han rektor ved Montessoriskole samme sted, med tilnærmet samme pedagogiske innhold. Forskjellen er at skolen får pengene kommunen ville ha fått fra staten for elevene.

Ad dresser: Mannen til arbeidskollega av meg er megler i Notar. Han kjøper dyre skjorter/dresser og skriver av dem som arbeidstøy. Kundene ser ut til å forvente at han holder den stilen.

Edit

Nei, Onkel og FreeBSD, jeg vil ha en bedre begrunnelse for at flat skatt skal virke sosialt rettferdig enn dere har kommet med. Flat skatt vil favorisere de som tjener mye. Høye bunnfradrag kan berge de som tjener lite, men da blir det oss vanlige lønnsmottakere som må betale alt sammen.

Endret av baldviking
Lenke til kommentar

Ja, man gjør en insats ved å kjøpe aksjer. Norwegian er et tvilsomt prosjekt, men der kjøper vi oss inn og hjelper en næring som ikke går altfor godt, og opprettholder konkurranse.

Bare så det er sagt, så betaler vi haugevis av skatt. Mer skatt en jeg trodde var mulig. Hva er skatteprosenten i USA? Hva er skatteprosenten i Norge? I Norge er det så store forskjeller. Vaktmesteren vår skal forskuddstrekkes med 27 % er det vel. De aller fleste får trekk på 49 %. Rettferdig. Arbeider man mye og skaper verdier for samfunnet, og da kanskje tjener litt, da skal man skattes i hjel.

Jeg sier som FpU: Født fri, skattet i hjel.

Ja, min far jobber også som en slags megler for øyeblikket. Det forventes dresser. Det forventes kjeledresser av en barnehave-tante også.

Lenke til kommentar
Igejn spør jeg hva dette har med kommuneøkonomi å gjøre?

Ganske grunnleggende, synes du ikke? Kommuneøkonomi -er altså hvordan et parti ønsker å styr(t)e en kommune økonomisk. Hvis FrP er som du sier, er de også villig til "frihet". Hva er denne friheten?

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...