Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

deling av ADSL (slik at begge pc'er kan ringe opp)

Anbefalte innlegg

Jeg har satt opp nettverket slik at PC1 ringer opp til Telenor, og deler tilkoblingen gjennom en HUB. PC2 er også koblet til denne HUB'en, og ringer opp Telenor kun via PC1. Dette kan være litt stress. Det hadde vært veldig greit om man fra PC2 kunne velge om man ringer opp via PC1 eller direkte til Telenor. Når jeg prøver å lage en internet-connection på PC2, så går det tydeligvis ikke med normale metoder. Slik jeg har forstått det så er det kun IP-instillingene somm skiller PC1 og PC2. Men det aner meg at noe mystisk i nettverksoppsettet spiller inn.

Beklager lengden i innlegget. Takker for svar.

[jeg bruker windows XP]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel - egentlig forstår jeg ikke hvordan oppsettet mitt virker etter å ha lest en del i XP's nettverksguide. Jeg har jo kun ett nettverkskort i hver av maskinene?? Har det noe med kablene å gjøre (såkalt krossover -> som jeg ikke vet hva betyr?)?

Jeg er i villrede. Ligger de to PC'ene som åpne sår på nettet?

Lenke til kommentar

Hvis du har Windows XP er det mega-enkelt å dele internett. det enkleste er å skaffe deg et nettverkskort til, og stappe ADSL kabelen i det kortet slik at du har både internett, og nettverk i den ene PC'en. (den blir liksom "serveren")

Deretter går du gjennom network setup wizard og sier at du skal dele internet oppkoblingen, og du krysser av at du vil at de andre skal kunne koble av/på internett'en.

så er det bare å gå gjennom wizarden på den andre PC'en, og VIPS! så er det kommet en internett oppkobling i "Network Connections", og da er det bare å dobbelklikle på den, så er internet på!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...