dan83 Skrevet 18. september 2017 Del Skrevet 18. september 2017 Hei, jeg har fått gledene av å få publisert en del bilder i ett anerkjent magasin det siste året, men har derimot merket at bildene, da spesielt skyer/himmel, har en del mer støy i forhold til hva original filen har. Ett eksempel er et bilde som jeg har selv har skrevet ut i 50*75 på mattpapir hos japan photo, uten noe som helst støy. Men i magasinet derimot, så ser bildet mye mer kornete ut. Syntes spesielt godt i bilder med veldig kontrast rik himmel, hvor det er stor forskjell mellom mørke og lyse partier. Jeg regner med at dette har noe å gjøre med hvilke papirtype magasinet bruker og hvordan type teknikk som brukes? Noen som har noe mer kunnskap om dette temaet? Jeg vill egentlig ikke å spørre dem direkte, siden jeg ikke ønsker å fremstå som alt for kresen og eventuelt fornærme dem på noe slags måte. For jeg setter veldig stor pris på at de har valgt å bruke mine bilder. Lenke til kommentar
se# Skrevet 18. september 2017 Del Skrevet 18. september 2017 Vanskelig å si noe konkret uten eksempler (og ikke sikkert det er enkelt med heller), men sannsynligvis har det med prosesseringen av bildene å gjøre hvis du har brukt samme bildefil i begge sammenhenger. For eksempel vil kraftig oppskarping få frem støy i bildet, samme kan justering av skyggepartier. Blekk kan dessuten flyte litt ut på matt papir og det vil skjule støy til en viss grad. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 19. september 2017 Forfatter Del Skrevet 19. september 2017 Vanskelig å si noe konkret uten eksempler (og ikke sikkert det er enkelt med heller), men sannsynligvis har det med prosesseringen av bildene å gjøre hvis du har brukt samme bildefil i begge sammenhenger. For eksempel vil kraftig oppskarping få frem støy i bildet, samme kan justering av skyggepartier. Blekk kan dessuten flyte litt ut på matt papir og det vil skjule støy til en viss grad. Vill da ikke tro at magasinet oppskarper bildene, bildene ser i hvert fall ikke skarpere ut i magasinet en ellers på utskrift, heller motsatt. De redigerer nok ikke bildene, men må jo være noe som skjer under trykk prosessen eller noe. Ikke vet jeg! Lenke til kommentar
tingo Skrevet 19. september 2017 Del Skrevet 19. september 2017 Kanskje de bruker en prosess som ligner på halftoning (rastrering - brukt i svart / hvite aviser og lignende) - ikke sikkert de har fullt fargespekter tilgjengelig i trykkeprosessen sin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå