AnonymDiskusjon Skrevet 18. september 2017 Del Skrevet 18. september 2017 Hadde eksamen i et emne i vår der jeg følte at jeg lå helt på vippen mellom en B og en A. Hadde jobbet godt i emnet og fikk en A i prosjektoppgaven som utgjorde 40% av karakteren. Ønsket derfor også å klare toppkarakter på eksamen som utgjorde 60%, og vurderte å klage. Ba om begrunnelse begrunnelse, og etter å å sett på både den og løsningsforslaget så syns jeg fremdeles jeg var nære nok til at jeg valgte å klage på karakteren. I værste fall tenkte jeg at jeg kunne være uheldig å gå ned til en C, og fremdeles beholde samme karakter i emnet i sin helhet. Men resultatet av ny sensur ble en (for meg) uforståelig D. Jeg må selvfølgelig godta den karakteren jeg nå har fått - siden den ikke kan påklages. Heldigvis har jeg to forsøk til, så det ordner seg. Men jeg lurer allikevel på - kan jeg be om en begrunnelse? (Er det å be om begrunnelse å "påklage" karakteren som blir satt?) Altså, har jeg samme rett til begrunnelse på den nye karakteren som på den opprinnelige karakteren? ( Lov om universiteter og høyskoler §5-3 (1) og (2)) Anonymous poster hash: de9d0...aa5 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 18. september 2017 Del Skrevet 18. september 2017 Ja, du skal da kunne be om begrunnelse. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. september 2017 Del Skrevet 18. september 2017 Man har samme rett til begrunnelse for klagevedtak som opprinnelig sensurvedtak, forutsatt at man overholder frister for å be om dette. Se Sivilombudsmannens uttalelse i sak 2005/1168, publisert i årsmeldingen for 2006 på s. 108. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå